Baleset

2024.06.13. 07:00

Ezt állapította meg a Miskolc és Nyékládháza között kisiklott vonat miatt indult vizsgálat!

Megszületett a zárójelentés a vizsgálat kapcsán, ami a 2022. augusztus 25-i vonatkisiklás miatt indult el.

Horváth Imre

Így nézett ki a pálya a kisiklás után, hónapokig tartott a helyreállítás

Fotó: BOON

Ahogy akkor beszámoltunk róla, Miskolc és Nyékládháza között egy 26 kocsiból álló tehervonat 13. kocsija kisiklott, amelyet feltehetőleg nem észlelt a mozdonyvezető. 5,5 kilométeren mintegy 9 ezer betonaljat, útátjárók burkolati elemeit és Nyékládházán egy váltót rongált meg a szerelvényben tovább haladó, de a sínek mellett futó kocsi.

A balesettel kapcsolatban a független Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) is vizsgálatot folytatott, melynek az eredményeit a napokban tették közzé. Mint írják, a szakmai vizsgálat célja a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események okainak, körülményeinek feltárása, és a hasonló esetek megelőzése érdekében szükséges szakmai intézkedések kezdeményezése, valamint javaslatok megtétele. A szakmai vizsgálatnak semmilyen formában nem célja a vétkesség vagy a felelősség vizsgálata és megállapítása.

Több irányú hiba a pályán

Mint írják 2022. augusztus 25-én 3 óra 40 perckor Nyékládháza és Miskolc-Rendező állomások között a 48205 sz. tehervonat 13. kocsija egy forgóvázzal kisiklott. 

A mozdonyvezető a kisiklást nem észlelte, a vonattal továbbhaladt. 

Később, Nyékládháza állomás 9 sz. váltóján a kisiklott forgóváz kerekei a sínre visszaléptek. A vonatot előbb Mezőkeresztes-Mezőnyárád, majd továbbindulás után Mezőkövesd állomáson állították meg vizsgálat céljából. A kisiklott forgóváz jelentősen megrongálta a vasúti pályát, továbbá azon két fénysorompó pályaelemeit és egy hőnfutásjelző berendezést.

A kisiklás helyén a vasúti pályában egyazon helyen irány- és fekszinthiba is volt, amelyeket a pályafelügyeleti eljárások során korábban felfedeztek, és emiatt sebességkorlátozást vezettek be. 

Vágánygeometriai hiba a 1750+99 és 1750+82 sz. szelvények között a jobb vágányban 
Forrás: Közlekedésbiztonsági Szervezetet

A mozdonyvezető a pályahibára ráhaladva túllépte a megengedett sebességet, ahol a túlságosan megnövekedett dinamikus terhelés hatására az érintett kocsi kisiklott. A következményeket fokozta, hogy a mozdonyvezető nem azonosította, hogy kisiklott vonatot továbbít, ezért a vasúti pályát 5,5 km hosszban megrongálta.

Sebesség és pályahiba

A sebesség megválasztása a vasúti pálya állapotával együttesen eredményezte a kisiklást. 

A vizsgálat matematikai módszerekkel kimutatta, hogy a pályageometriai hibák együttes jelenléte a dinamikus hatásokon keresztül fokozott veszélyeket rejt, és bár az alkalmazott pályafelügyeleti eljárások egy része a hibákat együtt kezeli és értékeli, ez a komplex szemléletű kiértékelés csak időszakosan tud megvalósulni. 

Az évi 2-3 mérővonati mérés közti időszakban a pályafelügyeleti szervezet szubjektív módszerei alapján nem mindig tud megfelelő intézkedéseket tenni.

Nem volt vonalismerete

A vizsgálat további megállapítása még, hogy a vonat annak ellenére közlekedhetett, hogy a mozdonyvezetőnek nem volt érvényes vonalismerete, és a vonat dokumentumai alapján nem volt megfékezve – noha a valóságban igen.

A KBSZ biztonsági ajánlást nem adott ki, azonban az eset tanulságaként felhívta a a figyelmet a fegyelmezett és figyelmes mozdonyvezetői magatartás fontosságára, a szubjektív pályafelügyeleti vizsgálatokban rejlő kockázatokra, és a vonatadatok informatikai kezelésének biztonságfokozó lehetőségeire.

Se a vonatvezető, se a teherkocsi nem állt rögtön rendelkezésre

A KBSZ a vizsgálat nehézségei kapcsán a zárójelentésben megjegyzi: A mozdonyvezető a helyszíni szemlét megelőzően a baleset helyszínét elhagyta, ezért az esemény utáni közvetlen meghallgatása ellehetetlenült, arra csak 5 nappal később volt mód. 

A teherkocsi műhelyi vizsgálatához szükséges feladatokat elvállaló műhelyt pedig csak hosszú idő alatt sikerült találni, valamint külön nehézséget jelentett a hibás futóművű kocsi oda továbbítása. Mindezekért a kocsi vizsgálatára csak 71 nappal az eset után, 2022. november 3-án került sor a TS Hungária Járműjavító Kft. miskolci műhelyében, ami a vizsgálat végrehajtásának időtartamát megnövelte.

A MÁV vitatja a vizsgálat eredményeit

A KBSZ arról is beszámolt, hogy a vizsgálat eredményét megküldte a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.-nek is, akik írásban több észrevételt tettek. Erre a KBSZ megbeszélést hívott össze, ennek eredménye alapján a KBSZ az esemény vizsgálatát nem zárta le, újabb egyeztetéseket tartott a MÁV Zrt. pályafenntartási szervezetével, az újonnan kapott információk alapján módosította a zárójelentés tervezetét, és azt ismét megküldte.

Az ismételten megküldött zárójelentés tervezetre írásban válaszolt a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.: kisebb, nem tartalmi jellegű észrevételek mellett vitatta, hogy a balesetnek oka lenne a pályahiba; álláspontja szerint a zárójelentés megkérdőjelezi a társaság pályafelügyeleti rendszerének megfelelőségét; kétségbe vonta a vizsgálat mérési és értékelési módszereit, mivel azok nem a MÁV Zrt. vonatkozó utasításai szerint történtek; véleménye szerint a vizsgálat kiemelt részeként kellene kezelni az egyik szereplő felelősségét, mivel a baleset alapvető, és a zárójelentésben többszörösen szerepeltetendő oka az ő magatartása; továbbá több olyan fejezethez is tett észrevételt, amelyet az első zárójelentés-tervezetben nem vitatott.

A részletes zárójelentés megtekinthető ITT!

A baleset következményei

A vizsgálat szót ejt a baleset következményeiről is. Az anyagi károk kapcsán azt írják, a kisiklott forgóváz megrongálta az AS1722 és AS1735 sorompók kábeleit és burkolati elemeit; a 1715+90 szelvényben lévő hőnfutásjelző berendezést; a térközbiztosító berendezés sínáramköreinek kábelezését; a belső sínszálhoz kötött felsővezetéki oszlopok érintésvédelmi földelését; 9166 db vasbeton aljat; Nyékládháza állomás 9 sz. kitérőjét.

A helyreállítási munkák ráfordítása 1,2 Mrd Ft volt. A kocsi mérési, vizsgálati, továbbítási költsége 6,6 M Ft volt.

A vasúti pályát 2022. október 28-án 13 órakor adták vissza a forgalom részére, addig az eset következményeként 956 vonat összesen 12374 percet késett.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában