boon.hu PODCAST

2024.06.15. 20:02

2300 kilométernyi út egy 35 éves kocsival a Trabigyártás Mekkájába (fotókkal, podcast)

Az egykori „népautó” ma már akár 1 millió forintot is érhet az igazi rajongóknak.

Édes Richárd

A trabant egy életérzés

Fotó: Olvasó

Egy szirmabesenyői fiatalember a 30. szülinapján megvalósította bakancslistás álmát. „Hazavitte” 35 éves, „babakék” Trabantját egykori gyártási helyére, a német Zwickauba. Fekete Márk, a Trabant-Wartburg Klub tagja, a Borsodi Betyárok baráti kör alapítója és vezetője. A fiatalember egy meglehetősen régi autó ifjú fanatikusa. A Szirmabesenyőn élő Márk gyermekkora óta a Trabantok szerelmese. 

MIntha röntgen alá helyezték volna a Trabantot
Fotó: olvasó

Trabanttörténelem dióhéjban

1954-ben állami szintről küldtek egy rendeletet az NDK-ban működő gyárak felé. Azt a kérést kapták, hogy készítsenek olcsó, könnyen gyártható kisautót, ami a munkások fizetéséből is megvásárolható. 1957-től novemberétől kezdődött a Trabantok sorozatgyártása. Ez gyakorlatilag egybeforrt az akkori politikai légkörrel, mivel a németek a „népautó” gyártását és használatát az életszínvonal emeléseként élték meg. Kelet-Berlinben ebben a korszakban több felkelés is kirobbant, és egy olcsó, könnyen megvehető autó beszerzése részben a néplélek megnyugtatására is szolgált. 

Fekete Márk felhívta a figyelmet arra, hogy Trabant neve „útitársat” jelent, hiszen a dolgozó német emberek hű társának szánták. Másrészt a második világháború után súlyos nyersanyaghiány lépett fel, többek között ezért is kellett egy rendkívül olcsón előállítható autót sorozatgyártani.

A Trabant nem luxusautó, de Fekete Márk szerint ez a fogalom az 1950-es-1960-as években még teljesen mást jelentett: „A Trabant rajongóinál belső poén, hogy ebben az autóban is működik a szocialista klíma: ha letekerjük az ablakot. Azokban az időkben az számított komfortnak, ha egy négyfős család beült az autóba, és kötöttségek nélkül tudtak A-ból B-be utazni úgy, hogy nem kellett várniuk a buszra. És közben együtt voltak, míg ez az autó szétszakította az utat azzal a 90-100 km per órás végsebességgel, amire akkor a Trabant képes volt”. A Trabantot 1991-ig gyártották Zwickauban. 

A Ladával más a helyzet: annak is megvan a maga retro kultusza, hiszen a Trabant Fekete Márk szerint már a saját korának is egy lenézett autója volt. A Lada viszont gyártásától kezdve az egy elit autónak számított: annak idején párttitkárok, vezérek, orvosok, ügyvédek, komoly jövedelemmel rendelkező emberek autója volt. 

A Trabantnak lelke van, és összehozza az embereket

Fekete Márk a Borsodi Betyárok Baráti körének az alapítója és vezetője. Ő úgy látja: a Trabant most, a 21. században is képes közösséget kovácsolni a nosztalgiaautó körül. Szerinte óriási retro élmény manapság Trabanttal közlekedni, azonban nem kis kihívás közlekedni vele. 

A baráti kör tagjai magunk szerelik a saját Trabantjukat. Nagyon ritkán vesz olyan ember Trabantot, aki nem ért az autószereléshez. Aki csak a poén kedvéért vesz ilyen retro mobilt, annak igen hamar meggyűlik vele a baja, hiszen a régi autó folyamatos karbantartást igényel. 

„A Trabant klasszikusan az az autó, aminek lelke van. Nem kell sokat szerelgetni, ha rendben tartják és gondoskodnak róla. Én mindig megcsinálom rajta a kötelező karbantartási munkákat. Tényleg összekovácsolja a csapatot, hiszen sokszor a Trabantos barátokkal együtt szereljük. Ha valaki elakad benne, hívja a „kollégáját”. Mert lehet, hogy neki pont van egy égetően fontos alkatrésze, amit máshonnan nehéz beszerezni. Rendszerint egymás mellett, vállvetve szereljük az autóinkat”-avatta be portálunkat a Trabantos közösség életébe Fekete Márk. 

Márkot már csecsemőkorában álomba ringatta a Trabant

Fekete Márk az utolsó Trabant legyártása után három évvel, 1994-ben látta meg a napvilágot. Akkoriban a családi autójuk egy Trabant kombi volt. Az édesanyjáék azzal hozták haza a kórházból, ott és akkor indult el a kötődése a Trabant felé: 

„Bömbölő újszülöttet beraktak a hátsó ülésre. Édesapám elmondása szerint két utcasarok után engem álomba ringatott a Trabant. De olyan szinten, hogy ágyút lehetett volna mellettem dönteni, úgy aludtam”.

Fekete Márk nagyapjának később egy Trabant 601-es limuzinja lett, és sokat jártak ezzel kirándulni. Kisfiúként gyakran beugrott a hátsó ülésre, és élvezte, hogy az övé az egész hátsó szekció. Aztán előrehajtotta az ülést, majd vidáman kiugrott a Trabantból. Ahogy teltek-múltak az évek, Márk a család egy régi barátjának Trabantjában előszeretettel ült a volánja mögé, tekergette a kormányt. Már akkor, gyemekként eldöntötte, hogy neki egy szép napon saját Trabantja lesz. Márk családja kételkedve állt ehhez a témához. Úgy látták, ez egy régi, elavult autó, így nem vettek neki Trabantot. Kárpótlás gyanánt a 18 születésnapjára kapott egy élményautózást. 

Ezen a megszólalásig ugyanolyan "baba kék" autót vezetett, mint a jelenlegi autója: megszilárdult benne a gondolat, hogy pár éven belül mindenképpen vesz egy Trabantot. 

Miért menő a 21. században Trabanttal járni?

Fekete Márk felhívta a figyelmet az autó egyik fontos vonzerejére: az egykori szocialista jármű kétütemének egy nagyon jellegzetes hangja van. Így már messziről hallani, ha közeledik a járgány. Sokan ezért nevezik a Trabantot a világ legrendesebb autójának, mert mindig azt mondja: „rendet teremtettem”.Ráadásul a Trabant mellett elhaladva egyből érezhető a jellegzetes illat - másoknak szag - a két ütem miatt, ami a benzin olajjal keveredése miatt jön létre. 

Fekete Márk számtalan pozitív visszajelzést kap a Trabanttal kapcsolatban. Rengetegen integetnek neki az utcán, amikor elsuhan vele. Az emberek ilyenkor szimpátiából dudálnak neki, sokszor like-jelet küldenek felé. Előfordult már, hogy cetlit hagytak retro autóján, miszerint szeretnék megvásárolni. A babakék kocsi tulajdonosa elárulta: eddig az autójáért kínált összeg felső határa 1 millió forint volt, és az érdeklődő az ajánlattételkor készpénzt tartott a kezében. Márk mégis nemet mondott neki. Mert mély érzelmi szálak kötik a Trabanthoz, és ha egy nagyon magas összegért el is adná, akkor valószínűleg egyből két másikat venne a helyére. 

2300 kilométeres kaland Zwickauba, a Trabant fellegvárába

A német város a Trabantosok Mekkája, mindegyikük szeretne eljutni ide egyszer az életben. Ráadásul szintén csábító, hogy a város egy híres Trabantmúzeummal is rendelkezik. Ezeket mérlegelve Fekete Márk jó pár éve azon gondolkodik, hogy 30 éves korában barátaival együtt kipipál egy fontos pontot a bakancslistáján, és hazaviszi Trabantját a szülővárosába. Vagyis a gyártása helyszínére, Zwickauba. 

Három szakaszra osztották az utat. Hétfőn indultak és csütörtökön érkeztek meg Zwickauba, a Trabant szülővárosába. A történet pikantériája, hogy a csapat egy rozsnyói veterán járműtalálkozóról indult. Fekete Márk elmondta: az utazás felejthetetlen kaland volt számukra, mert pechjükre minden egyes nap elkapta őket az eső. A zivatar a kétütemű Trabant ősi ellensége. Mivel az ablakát körülvevő gumik már nem olyan jól szigetelnek, mint új korukban. Az esőzések miatt jött egy picike beázás, egy „kis könnyezés”: az esőzések miatt az utazás során meg kellett harcolniuk a viharral és nem egy műszaki problémával. 

Küzdelem az elemekkel és a Trabantok alkatrészeivel

Fekete Márk egyik nagyon jó cimborájának a kerék mellett, alul elhelyezkedő gyújtása megsínylette a sok esőt: beázott, és emiatt leállt az autó. Azonban a baráti társaság tagjai nem estek kétségbe, félreálltak és száraz törölközővel megtörölték, majd robogtak tovább. 

Trabantok sorban
Fotó: Olvasó

A bajok itt még nem értek véget: a Trabant „karaván” harmadik autóján a legnagyobb szakadó esőben szétpergett az ablaktörlő mechanika. Így nem tudtak továbbmenni, rájuk is sötétedett, kénytelenek voltak megszállni valahol. A legnagyobb műszaki gondot egy bal első kerékcsapágy okozta: darabjaira hullott a Trabantban, és az út szélén kellett kicserélni. Miután az autókkal ismét visszatértek Magyarországra, Fekete Márk hétvégén egy fél napot az autó ráncfelvarrásával töltött, mivel egyszerűen nem tud jól aludni, ha koszosan hagyja a kocsit a garázsban. Vasárnapra minden idegessége elillant, mert teljesen sikerült rendbe tennie az autót.

További podcastjeink itt.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában