2023.02.02. 18:00
Halálos baleset miatt lett téma, hogy túlterheltek-e a miskolci buszsofőrök
Miről írt az Észak-Magyarország 30 éve? A megyei napilap 1993. január 30-i számából idézünk.
A tömegközlekedés minden korban fokozott figyelmet követel
Fotós: MW
Olyan szerencsétlenül zárt oda a busz ajtaja egy idős embert Miskolcon, hogy a jármű kerekei alá esve életét veszítette. A harminc évvel ezelőtti eset adta az apropót az Észak-Magyarország számára, hogy az 1993. január 30-i számban feltegye a kérdést a Miskolci Közlekedési Vállalat illetékesének: mennyire leterheltek az MKV sofőrjei.
A cikk születésének idején még nem lehetett tudni, hogyan zárul a szomorú ügyben a vizsgálat, ezért az írás az általánosságok szintjén próbálta szemléltetni a helyzetet.
Például ez olvasható benne: „a kollektív szerződésben az áll, hogy egy munkanapon egy buszvezető még rendkívüli körülmények között sem vezethet többet tíz óránál. Ilyen esetben vagy megpróbálunk helyettest beállítani, vagy legrosszabb esetben kimarad a járat. Itt erről szó sem volt, egy átlagos vezetési nap utolsó fordulójánál következett be a sajnálatos esemény”.
Évtizedek óta figyelték akkoriban már a baleseti statisztikák alakulását. Évente száz körül volt akkortájt azon balesetek száma, amelyekben az MKV buszvezetői voltak a felelősek. Ebből körülbelül 10-15 a személyi sérüléses baleset, a többi kisebb koccanás, ütközés. Ez a szám egy évvel korábban a hetvenet sem érte el.
Kifejezetten balesetveszélyes időszakokról nem beszélhetett a nyilatkozó: akadt év, amikor nyáron több baleset történt, mint télen. Jóllehet a téli időszak sajátossága, hogy a sofőröknek több időt kell mesterséges világítási körülmények között vezetniük, ami sokkal megterhelőbb, de relatíve nem balesetveszélyesebb, hiszen ilyenkor még fokozottabb odafigyeléssel igyekeznek a rájuk bízott embereket szállítani – írta a lap.