Megnőttek a költségek

2022.05.01. 20:00

Hamarosan indul a „Dayka-átkötés”, átalakul a miskolci belváros forgalma

Az építkezések drágulása miatt pályázati pénzek átcsoportosítására volt szükség. Jelentősen megnőtt a miskolci Dayka Gábor utca meghosszabbításának korábban tervezett költsége.

Szaniszló Bálint

Miskolcon évtizedekre visszanyúló története van az úgynevezett főtérprojektnek. Lényegében azt szerették volna – változó tartalommal – elérni, hogy a jelenlegi Szent István tér és környéke a város nagy befogadóképességű, azaz nagyobb rendezvények megtartására is alkalmas területe legyen. Fontos szempont volt, hogy a terület legyen közvetlen összeköttetésben az Avassal, így kiterjesztve még inkább a rendelkezésre álló területet.

Ez az elképzelés magával vonta azt, hogy valamilyen módon csökkenteni kellene a napi tízezres nagyságrendet is öltő belvárosi átmenő forgalmat.

Elterelik a forgalmat

Az előző önkormányzat regnálása idején született meg az ötlet, hogy a Győri kapu és Diósgyőr felől a déli tehermentesítő úton (Kiss Ernő utca) érkező gépjárműforgalmat még a leendő főtérre érkezés előtt áttereljék egy másik közlekedési csatornára. Megszületett az ötlet, hogy a Szent István teret érintő főtérprojekthez kapcsolódva forgalomátszervezésre és – ezzel együtt – egy új átkötőút megépítésére is szükség van a jelenlegi Dayka Gábor utca meghosszabbításával egészen a Meggyesalja utcáig. A belváros felé közeledő forgalmat így lehetséges átterelni az északi tehermentesítő útra.

Annak idején a projekt finanszírozására a Terület- és Településfejlesztési Opera­tív Programból mintegy 900 millió forintot nyert el az önkormányzat az átkötőúttal kapcsolatos építési munkálatokra, amelynek akkoriban a 2021. december 31-ei befejezési határidőt határozták meg. Az előkészítések megkezdődtek, de első körben nem sikerült dűlőre jutni, mert – már a jelenlegi önkormányzat idején – kiderült, hogy a pénz édeskevés a projektre. 
Közben a főtérprojekt alvópályára került, de az átkötőút megépítése továbbra sem került le a napirendről.

Bontásra van szükség

A projekt nagyjából úgy néz ki, hogy egy 2-szer 1 sávos, zöld sávval és járdával ellátott átkötőút épül a Dayka Gábor és a Meggyesalja utca között. 
Az útépítés miatt le kell bontani a Petőfi utca 9. és 11., valamint a Meggyesalja utca 8. és 10. szám alatt található, ma már üres épületeket. A helyükön készül el a „Dayka-átkötés” néven ismertté vált új útszakasz. A csatlakozóutakat is át kell valamelyest alakítani, hogy képesek legyenek levezetni a közúti forgalmat.

Jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki a projekt keretében a Rácz György és Meggyesalja utca, a Dayka utca és a Meggyesalja utca, a Dayka utca és a Petőfi utca, valamint a Dayka utca és a Hunyadi utca kereszteződésében, és jelzőlámpás gyalogátkelőhely lesz a Kálvin János utcánál.

A gépjárműforgalom átterelése a belváros másik oldalára egyben azt is jelentheti majd, hogy az ott lévő északi tehermentesítő utat egészen a Búza térig négysávossá kell alakítani. Enélkül nemigen lesz képes levezetni a gépjárműforgalmat.

Megnőttek a költségek

Jelen tudomásunk szerint a projekt tervezett bruttó költsége meghaladja az 1,8 milliárd forintot. A különbözetet forrásátcsoportosítással finanszírozzák. Ehhez hozzájárult az irányító hatóság.

További információink szerint a „Dayka-átkötés” útépítési projekt befejezésének tervezett határideje 2023. szeptember 30-a lesz.

(A borítóképen: Az út folytatásának útjában lévő épületeket lebontják. Fotó: Ádám János)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában