Miskolci Y-híd beruházás

2022.04.11. 07:00

Kerékpárral (is) az Y-hídon keresztül

A kerékpáros közlekedés biztosítása kiemelt szerepet kapott a miskolci Y-híd beruházásnál.

Szaniszló Bálint

A fenntartható városi közlekedésben egyre nagyobb szerepet követelő kerékpáros közlekedés igényeinek kielégítése helyet kapott a miskolci Y-híd megaberuházásban. Az alapberuházás kiegészítéseként a város kerékpáros hálózata egy – ez idáig nem létező – elemmel bővül.

 

A meglévő Szinva-part kerékpáros főhálózati gerincet összekötik az egyre növekvő lélekszámú, belvároshoz közeli elhelyezkedésű, de egyúttal kertvárosias Martinkertvárossal. Az észak–déli irányú, új kerékpáros kapcsolatot biztonságosan, a közúti forgalomtól függetlenül építik ki: a vasúti fővonal felett új kerékpároshidat alakítanak ki.

 

Az Y-híd, mint belterületi közút, a szélső forgalmi sávokat használva természetesen maga is kerékpározható lesz. A családos-kisgyermekes, nagyobb biztonságra törekvő kerékpáros használók viszont az önálló kerékpáros létesítményeket, védett útszakaszokat részesítik előnyben.

 

Az új kerékpároshíd-szerkezet felhasználja a Kisfaludy utcai régi közúti híd meglévő alépítményeit. A korábbi korok mérnökei által épített masszív „szekrényalapok” és terméskővel borított „felmenő falazatok” alkalmasak a megjelenésében karcsú, anyagában acél, könnyű kerékpároshíd-szerkezet alátámasztására.

 

Takarékos helykihasználás

 

A hídszerkezet tervezésénél alapvető szempont volt a műszakilag elérhető legkisebb hídpályaszerkezeti magasság is. Célként fogalmazódott meg, hogy az északról csatlakozó rámpaszakaszon a legkedvezőbb eséssel, a lehető legkisebb magasságot leküzdve kelljen a kerékpárosoknak felhajtaniuk az igen magas vasúti űrszelvény fölé. A hídtervezők ezért úgynevezett alsó pályás hídszerkezetet alkalmaztak, amikor a fő tartószerkezeti elemek, jelen esetben ívek (ahogy a látványterven is megtekinthető) a kerékpárospálya fölé magasodnak.

 

Maga a hídpálya korszerű acélszerkezet, az ívek alsó húrjait is alkotó peremtartók közötti, bordákkal merevített acéllemez egyben látja el a hossz- és keresztirányú teherhordási feladatokat. A magassági vízelvezetést is biztosító keresztirányú eséssel együtt is mindössze 35 centiméter vastagságú hídpályát tudnak alkalmazni. A karcsú csövekből összeállított főtartók enyhén kifelé döntött ívei és függesztőrúdjai látványos hídszerkezetté állnak össze.

 

Az új Kisfaludy utcai kerékpároshíd tervei elkészültek, az építési engedélyt kiadták. Megkezdődött a kivitelezés előkészítése.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában