Miskolc

2022.04.20. 14:00

Káosz a várakozóhelyeken

Miskolcon a problémát már felvetették, de a megoldás még várat magára, az autósok kárára.

Ujlaki Attila

Forrás: ÉM

Fotós: Ádám János

Forrás: ÉM

Fotós: Ádám János

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a hatvanas évek derekán mindössze százezer személygépjármű volt forgalomban Magyarországon. Ez a szám meredek emelkedésbe kezdett később, ma már több mint 3,8 millió személyautó rója az utakat, vagyis harmincnyolcszor annyi, mint az 1960-as években, és az autók száma az utóbbi években folyamatosan növekedett. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a legutolsó mérések alapján mintegy 216 369 gépjármű van forgalomban. Egyre több városban lakó és egyben autóval rendelkező emeli fel szavát a miskolci tarthatatlan parkolási helyzet miatt. A legtöbben azt kifogásolják, hogy – főleg a belvárosban – a lakóhelyüktől csak távolabb tudnak megállni. „Ha délután érek haza, szinte lehetetlen leparkolnom, nagyon sokat kell köröznöm, hogy egyáltalán meg tudjak állni valahol” – nyilatkozta Tóth József belvárosi lakos. „Amióta ennyi autó lett, azóta hétvégén háromszor meggondoljuk, hogy elinduljunk-e autóval valamerre, mert szinte biztos, hogy más elfoglalja a ház előtti helyet” – fogalmazott Tóth Piroska miskolci lakos. 

A problémát már Szunyogh László, Miskolc megyei jogú város főépítésze is felvetette, aki januárban arról beszélt, hogy „komplex megoldás kell a parkolóhely-problémára”. A megoldás a jelek szerint azonban várat még magára, hiszen a város részéről a probléma felvázolásán kívül nem történtek érdemi lépések. A főépítész szerint nehezebb a bővítés: „Az nem lehet a megoldás, hogy ha hiányzik ezer parkoló, akkor építünk ezer parkolót. Egyszerűen helyszűke miatt is lehetetlen” – hangsúlyozta a főépítész, aki hozzátette, hogy Miskolc beszorult egy szűk völgybe, ami szintén nem könnyíti meg a helyzetet a bővítés szempontjából. 

Megoldás lehet 

Megkerestünk egy városrendezéssel foglalkozó szakembert, aki azt nyilatkozta, hogy a parkolási probléma országosan is jellemző. „Már több hatástanulmány készült ennek orvoslása érdekében, az egyik legfontosabb pontja ennek a programnak az, hogy a minél kevesebb zöldterületet veszítsünk, így a mélygarázsok és a többszintes parkolóhelyek építése lesz a megoldás a probléma kezelésére” – mondta el a szakértő, aki hozzátette, hogy Miskolc helyzetében is egy „vállalható megoldás”, hiszen a föld alatti mélygarázsok kialakítása nem lehet probléma egy városnak. 

A huszadik század egyik hatalmas vívmánya a lakótelep, amely a nagy háborúkat követő időszak népességrobbanásával járó lakhatási nehézségeket volt hivatott orvosolni. Magyarországon az 1960-as évektől – ahogy Miskolcon is – szaporodtak a házgyári technológiával készülő, gyorsan és viszonylag olcsón felhúzható épületek, így ma hazánkban mintegy 788 ezer panellakás található, amelyben az ország lakosságának ötöde, nagyjából kétmillió ember él. Lakótelepen lakni, itt felnőni hozzátartozik a magyar folklórhoz, valószínűleg nincs városlakó az országban, akinek ne lenne személyes kötődése ehhez az életformához.

(A borítóképen: Alig lehet helyet találni a belvárosi parkolókban)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában