Bezárnak, de nincs új helyük

2022.02.17. 20:00

A miskolci repülőtér helyén ipari park landol

Azt tudta a repülőklub, hogy mennie kell, de ígéret volt, hogy lesz hová. Most csend van.

Hajdu Mariann

Irányfényjelző a miskolci repülőtéren. Április 30-a után már csak a légimentők bázisa maradhat itt. Fotó: Kozma István

Fotó: Kozma István

„Méltatlan és megalázó, ahogy költöznünk kell a repülőtérről. Az utolsó nap lesz a megye sportrepülésének fekete napja”, fogalmazott Ötvös Béla, a Borsod Megyei Repülő Klub titkára. A közelmúltban számolt be az Észak-Magyarország arról, hogy április 30-án bezárják a repülőteret. (A mentők légibázisa ott maradna, ennek fejlesztésére nemrégiben nyertek pályázatot – a szerk.). Azt már régóta tudni, hogy a repülőklub lejárt szerződését nem kívánja meghosszabbítani az önkormányzat, de a végső döntés nemrégiben született meg: a miskolci közgyűlés tavaly októberi ülésén befektetési területté nyilvánították a repülőtér hektárjait. Ez indította el a folyamatot, amelynek egyik határköve az április 30-i bezárás.

 

„Tudjuk, hogy nem új az ötlet, már évekkel ezelőtt felmerült, de szó sem volt róla, hogy magunkra hagynak minket, hogy nem lesz hova mennünk” – mondta a titkár. „83 éve működünk, 1990 óta nonprofit szervezetként. Más városok ahelyett, hogy elpusztítanák, segítik a repülőterüket. Mi egy fillért nem kaptunk.”

 

Ötvös Béla hangsúlyozta, sokan a fejükhöz vágják, hogy a sportrepülés csak néhány ember hobbija, holott szerinte nem erről van szó. Vitorlázó, motoros és ultrakönnyű repülőgépeket kezelnek, naponta fél tucat gép száll fel.

 

Ötvös Béla hangsúlyozta, a képzéshez kimondottan jó a füves terület, sok pilóta szerezte meg náluk a szakszolgálati engedélyét mezőgazdasági és teherszállító gépekre egyaránt, többüknek nem lett volna pénze a drága képzésekre. Családok, gyermekek sora ismerkedik náluk a repüléssel, minden évben hatalmas a tömeg a hagyományos, gyermeknapi repülőnapokon. Szerinte nem indok, hogy lakott területek veszik körül a repülőteret, és nincs hová fejlődni, hiszen már a megalakuláskor is ott volt Szirmabesenyő, magánházak, ipari létesítmények, és eladható ipari területben is bővelkedik Miskolc.

 

Ígéretből volt elég

 

A repülőtér 18 évvel ezelőttig állami tulajdonban volt, akkor adta át a területet az önkormányzatnak, amely 15 évre kötött szerződést a repülőklubbal. Ötvös Béla szerint ezzel élt vissza Miskolc, mert amikor 2019-ben lejárt a szerződés, nem hosszabbította azt meg. Ez az előző városvezetés idején volt, de aztán mégis maradhattak 2020. október végéig.

 

– A választások után megkerestem Veres Pál polgármestert, aki akkor azt mondta, elindult egy folyamat, nem tudja garantálni, hogy maradhatunk, de megmutatják, hova tudunk költözni – mondta.

 

– Ígéretből volt elég – jegyezte meg Ötvös Béla. Elmondta, több területet is bejártak, 2020 őszén többek között a légügyi hatósággal és a Miskolc Holding Zrt.-vel, hogy megnézzék, melyik lenne a legalkalmasabb repülőtérre. Az egyik a Kistokaj és Szirma közötti hatalmas, sík terület volt, az autópálya közelében, a titkár szerint ideális hely lett volna. Gondolkodtak Sajópetri környékében is.

 

Aztán csend lett.

 

– Amikor érdeklődünk, arra hivatkoznak, hogy felment a területek ára. Miért nem lehet a közérdekre tekintettel területeket kisajátítani? – tette fel a kérdést. Szerinte egy város nem létezhet repülőtér nélkül. Ő úgy tudja, a BMW többek között azért nem jött Miskolcra – inkább Debrecent választotta néhány éve –, mert nem volt a városnak repülőtere.

 

– Sokszor szállnak le most is kis jet típusú gépek nálunk, amikor például a Boschba hoznak szerszámokat, szakembereket Németországból, Csehországból – indokolta Ötvös Béla, hogy miért is lenne szüksége Miskolcnak egy repülőtérre.

 

 

Nincs szó kártalanításról

 

– Megértjük, hogy nincs pénze a városnak – jegyezte még meg. – Csak addig hagynának a helyünkön, amíg nem oldódik meg az új terület problémája.

 

Kérdeztük, mi lesz az eszközeikkel, a gépekkel. Ötvös Béla szerint arra sem született megoldás, azt válaszolták a kérdéseikre, hogy ők sem tudnak zárt helyet. Valami mezőt mutattak, mondta, de a hatalmas értékeket nem tudják ott tárolni. Bonyolítja az ügyet, hogy az elmúlt 30 évben több faházat, hombárt, egyéb épületet építettek társadalmi munkában és különböző cégek adományaiként, amelyek szerinte az ő tulajdonukat képezik, de a város ezt sem ismeri el, mivel az ő területükön van, így szó sincs kártalanításról.

 

– Ha most be kell fejeznünk, ki tudja, mikor lehet újra repülőtere Miskolcnak, szétesik a klub. És ha évek múlva mégis újraindulhatna, már nem lesz ugyanaz, ami volt – fogalmazott a titkár.

 

Támogatnák a beruházást

 

A miskolci önkormányzatot is kérdeztük, körvonalazódik-e egy új terület a repülőtér számára, de nem kaptunk választ kérdéseinkre. Azt korábban írtuk: a kormány fejlesztési stratégiájában szerepel, hogy a megyei jogú városokban támogatják a repülőterek építését, így Miskolcon is. Kapcsolódó kérdéseinkre 2020 augusztusában azt a választ kaptuk: „Szeretnénk áttekinteni és összehangolni a megyei jogú városok repülőtér-fejlesztési elképzeléseit. A döntéseket ennek az előkészítő munkának az elvégeztével lehet meghozni, illetve a részleteket meghatározni.”

 

Most újra érdeklődtünk az illetékes minisztériumban, ígéretet kaptunk a válaszra, ha megérkezett, beszámolunk róla.

 

(A borítóképen: Irányfényjelző a miskolci repülőtéren. Április 30-a után már csak a légimentők bázisa maradhat itt)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában