Webkereskedelem

2022.02.18. 19:30

A kínálat teljes, a gyorsaság fokozható

A hazai webáruházak a napi kiszállítás gyorsabb formáival járhatnak még inkább a vásárlók kedvében.

Méhes László

Fotó: Shutterstock

Óriásira nőtt a verseny a gigacégek és a kis- és középvállalkozások között az internetes értékesítésben, miközben a járványhelyzet enyhülésének következtében a hagyományos, áruházi kereskedelmi csatornák újra helyet követelnek maguknak. A megoldás egyre inkább az offline és online boltok harmonikus együttműködésében körvonalazódik, csakhogy a hazai online áruházaknak a fele nem rendelkezik fizikai üzlettel. 

A pandémia a kereskedőket, a termelőket és a szolgáltatókat egyaránt átirányította a webes értékesítésre. Az online kereskedelem a felé forduló vásárlóknak köszönhetően ezért kiugróan magas forgalmat ért el. Az ágazat teljesítményét figyelő honlap, az ekerstat.hu adatai szerint a járványidőszakban 45 százalékos éves növekedéssel 909 milliárd forint bevételt értek el a hazai webáruházak, amelyek ezzel 8,5 százalékos részesedést szereztek a belföldi áruforgalomból. Egyre fontosabbá vált a stabil ügyfélkör megteremtése, valamint egy olyan, szélesebb termékkínálat felépítése, amelyek révén a sűrűbb vásárlási gyakoriság is biztosítható, ugyanis a vásárlók egyre több mindent tudnak és szeretnének is online vásárolni – fogalmazott a folyamatokat kommentálva Madar Norbert, a GKI Digital szakértője. 

 

Nem várható visszalépés 

 

A fejlett technológia uralma az áruforgalomban továbbra is megkérdőjelezhetetlen. Annak ellenére nem várható visszalépés ezen a területen, hogy a bezárások feloldását követően tavaly már lassult a fejlődés dinamikája. Az elektronikus piacterek működését figyelők szerint idén a vásárlói élmények fokozását célzó fejlesztéseken és az egyre gyorsabb vevői kiszolgálásban dől el, ki tudja jobban kiszolgálni a rohamléptekben megnövekedett keresletet és kínálatot. 

 

Az idei év webáruházi trendjeit Kulcsár István Róbert, a Shoprenter tulajdonosa szerint részben a speciális vásárlói igények kiszolgálása és az ezt segítő automatizált marketing határozza meg. Megfigyelhető az egynapos szállítási határidők rövidülése az online kereskedelemben, de akadnak nyugati példák már most arra, hogy egyes keresett árucikkek eljuttatása a vásárlókhoz a készétel kiszállításának idejéhez közelít. Ez úgy valósítható meg, hogy a webáruházban a vásárlói szokásokat figyelő algoritmus összeállít a legkeresettebb cikkekből egy szűk árukészletet, amit a futárautókban tárolnak. Így van olyan termékkör, amit fél-egy órán belül helybe tudnak vinni, hamarabb eljut az áru a vásárlóhoz, mielőtt elindulna a boltba. 

 

 

A webáruházakban a legkeresettebb termékek és termékkategóriák közé jelenleg az élelmiszer, az ital, a sport és szabadidő, a hobbikellékek, a szórakoztató elektronika, az építkezés, valamint a kert- és barkácstermékek tartoznak. Feltörekvőben van a napi fogyasztási cikkek vagy más néven FMCG (fast-moving consumer goods) piaca is, amelyek folyamatos újrarendelést igényelnek a mennyiség vagy éppen a szavatossági tényezők miatt. 

 

Az élelmiszerek és a mindennapi élethez szükséges napi fogyasztási cikkek az utolsó fehér folt volt az e-kereskedelemben mindaddig, amíg a multik nem mozdultak rá erre a területre. A pandémia azonban kényszerűen meghozta a kedvüket ehhez, ami át is rendezte ezt a piaci részt és a vásárlási szokásokat. Ez azzal járt, hogy a vevők azt várják el más szolgáltatóktól is, mint amit a multik kínálni tudnak – világította meg a szakember. Álláspontja szerint azonban nincs olyan opció, hogy egy hazai kereskedőként valakinek ne legyen webáruháza, mert a jelenleginél csak nagyobb versenyre lehet számítani. 

A fogyasztókat körülvevő „zajból” azonban egyre nehezebb lesz kitűnni, még ha a vásárlási döntések előkészítése egyértelműen az internet felé tolódott is el. Olyan marketingcsatornákon és olyan üzenetekkel kell megtalálni ezért a vevőt, amikre nem számít, és amik eltérnek a megszokottól. Az igazán jó cégek a termékekhez kapcsolódó más tartalmakkal azonban már az értékesítési folyamat kezdetén meg tudják szólítani a leendő vásárlóikat. 

 

Egy webáruháznak olyannak kell lennie, mint a legjobb személyes értékesítőnek – fogalmazta meg Kulcsár István Róbert –, mert ha valaki nem tud időben választ adni a vásárló kérdésére, akkor elfordulnak tőle. Elengedhetetlen ugyanakkor az élő ügyfélszolgálat működtetése, ami sokba kerül, de az esetleges problémák kezelése miatt szükséges fenntartani. Törekedni kell viszont arra, hogy az egyszerűen megválaszolható, „gyakran ismételt kérdésekre” a válaszadást költséghatékony módon automatizálják. 

 

A magyarországi online piactér logisztikai hálózata kiépült és kellőképpen gyors, internetes platformokban és rendszerekben erős, a jogi szabályozás európai színvonalú, a bankkártyás fizetésben sok más ország előtt jár – összegezte a szakember. Problémát lát viszont a piac kis méretében, bár szerinte a továbblépéshez még lehet teret találni. Példaként említi a hazánkhoz hasonló lélekszámú Csehországot, ahol bőven 50 ezer fölött van a webáruházak száma, ami majdhogy duplája a magyarországinak. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában