Interjú: dr. Kiss Jánossal

2022.01.10. 11:30

Várfejlesztésből üzleti környezet

A helyi vállalkozások fellendülését várja a várfelújítás következő ütemétől a fejlesztésért felelős miniszterelnöki biztos.

ÉM

Forrás: ÉM

Feltett szándék az, hogy a Diósgyőri vár körül egy olyan kereskedelmi és kulturális zóna épüljön fel, ami hétvégéről hétvégére odacsábítja a miskolciakat. Az a cél, hogy a miskolci családok oda tervezzék a hétvégi sétákat, és nagyon jó kávézók, cukrászdák, éttermek, ajándék-és régiségboltok várják őket. A vár környéki vállalkozások fellendülését is reméli, és abban bízik, hogy a környéken egyre értékesebbek lesznek az ingatlanok. Erről dr. Kiss János, a vár fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos nyilatkozott az Észak.Magyarországnak.

A fanyalgók szerint oda a romvár hangulata, pedig azt szokták meg a miskolciak. 

Én is szerettem a romvárat, számtalan szép emlék köt oda, elég, ha a nyári Kaláka-fesztiválok fergeteges hangulatára visszaemlékszem. De ami most épül fel, az feledtetni fogja a nosztalgikus érzéseket. Ez nem egy kitalált mesevár lesz, hanem a történelmi valóság helyreállítása zajlik. Nem lesz benne semmi túlzás, az lesz csak benne, amit a hajdani magyar királyok építettek bele valaha, és most visszatér a régi fénye, ereje és tekintélye. Kicsit szimbolikusnak is gondolom a vár ügyét, mert a vár a fénykorában a világszínvonalat hozta Diósgyőrbe, és most ez fog helyreállni. Persze ez a színvonal majd kötelez, és a vár csak a kiindulópontja lesz a fejlesztéseknek.

Milyen lesz az élet az új várban? 

Ez egy fontos kérdés, de ugyanilyen fontos, hogy milyen lesz az élet a vár környékén. Az új várban kétszeresére nő majd a muzeális tárlatok tere, a vár teljes bejárása egy komplett program lesz. Véget érnek azok az esetek, amikor egy turistacsoport egy gyors bejárás után már Egerbe készül ebédelni, annál is inkább, mert a várban is lesz egy 230 négyzetméteres étterem, és lesz egy bükki panorámás várterasz is. De ezzel együtt a vár üzleti környezetének is el kell kezdeni a készülődést.

Hol lesz ez az üzleti környezet? 

A vár körüli utcákban. Egyébként eddig is létezett ez az üzleti környezet, hiszen kisebb-nagyobb vendéglátással foglalkozó vállalkozások mindig is jelen voltak a vár környezetében. De készülni kell a jövőre, mert a turizmus a világ egyik vezető iparága. Igaz, hogy most a Covid nagyon rosszul érintette a szektort, de egy olyan területről beszélünk, amelyik a járvány előtti 10 éves időszakban évi 6-7 százalékos növekedést tudott felmutatni, és a világ GDP-jének a 10 százalékát adja. Az a település vagy az a gazdasági közösség, amelyik a turizmus jelentőségét nem ismeri fel, gyorsan versenyhátrányba kerül.
 

Ez igaz, de vannak olyan tételek, amelyeket a kisvállalkozások képtelenek állni. 

Természetesen a nagy turisztikai attrakciók előállítása nem terhelhető a kisvállalkozásokra, ezért szállt be támogatóként a kormány a miskolci turizmusba. Hiszen nem csak a Diósgyőri vár újjáépítését finanszírozza 15 milliárd forinttal, hanem előtte a miskolctapolcai új wellnessfürdő 12 milliárd forintos fejlesztési költségeit is teljes egészében állta, sőt az első üzemévre még 700 millió forint működési támogatást is adott az önkormányzatnak. Szóval a nagy fejlesztések – mondjuk így, a zászlóshajók – számláját állja a kormány, de a kapcsolódó szolgáltatásoknál már a vállalkozói szektoron van a sor. Mindenesetre jelképesen szólva a tapolcai zászlóshajó 2021-től már a vízen van, és 2023-ban a diósgyőri is kifut majd a kikötőből.

Milyen fejlesztésekre lesz szükség a vár körül? 

Jó kávézók, cukrászdák, éttermek, ajándék- és régiségboltok, panziók kellenek a vár környéki utcákba, sőt középtávon egy szálloda is, hogy a turistáknak legyen hol enni, inni, aludni, vásárolni, szórakozni és pénzt költeni. És minden más, amit a tehetséges miskolci vállalkozók kitalálnak. Ne feledjük, ma Magyarországon egy átlagos turista egy turisztikai célpontnál – a szállás díját nem számolva – napi 6 ezer forintot költ el, ha mindent megvehet, amit akar, ezt mutatják a felmérések. A várhoz évente 300 ezer látogatót várunk, vagyis majdnem 2 milliárd forint maradhat évente a vár környékén. Ez már egy komoly összeg, erre már érdemes beruházni, és azt gondolom, egyre többet érnek majd a vár környéki ingatlanok is.

Akkor ez a vár csakis a turistáknak épül? 

Egyáltalán nem. Kétségkívül az idelátogató turistáknak nagy élmény lesz, akik elviszik majd a jó hírét. Az is biztos, hogy a miskolci turisztikai szereplők sokat nyernek a jövőben a várral, de a vár alapvetően a miénk, vagyis a miskolciaké, a diósgyőrieké lesz. A várnak az lesz a szerepe, hogy egy új városi élményzóna középpontja legyen, és hétvégéről hétvégére magához csábítsa a miskolciakat. Az a cél, hogy a miskolci családok oda tervezzék a hétvégi sétákat, találkozásokat, közös ebédeket, ezért feléjük is folyamatosan élményeket kell nyújtani, még akkor is, ha nem mennek be minden héten a várba, „csak” a vár környékét célozzák meg. De ez megoldható lesz, mert a fejlesztés fejlesztést szül, és ha a „zászlóshajó”, vagyis a vár elkészül, akkor a környéke is gyorsan megtelik majd vonzó élettel.
 

(A borítóképen: Dr. Kiss János miniszterelnöki biztos és Stupeczky Attila, a várfelújítás építésvezetője az év első munkanapjának bejárásán)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában