Pályázat

2022.01.16. 07:00

Vajon mi lett a bécsi villamosok, a „piroskák” sorsa?

Ötletpályázatot írtak ki 2015-ben a bécsi villamosok hasznosítására, tettek is félre belőlük e célra. Kérdés, mi lett a sorsuk.

HM

Fotó: Ádám János

Fotó: Ádám János

Híd a Szinván, kávézó, turistatájékoztató pont, apartman és játszótér, vasúti kocsi az erdei kisvasút vonalán: ilyennek álmodták a bécsi villamost a pályázók 2015 nyarán az akkoriban kiírt ötletpályázaton. A frissen nyugdíjazott járművek hasznosítására csupa izgalmas terv született, összesen 74 darab. A miskolci közlekedési vállalat, az MVK Zrt., a pályázat kiírója úgy tervezte, hogy akár többet is megvalósítanak az ötletekből.

 

Az első helyezett

 

Egy sem valósult meg – ha így lenne, bizonyára tudnánk róla –, de kíváncsiak lettünk, mi lett a leselejtezett piros villamosokkal, használják-e őket valamire.

 

Bereczki Zoltán építész nyerte az említett ötletpályázatot, ő álmodta a hidat a Szinvára. A leselejtezett bécsi villamosok a patak két partját kötötték volna tervei szerint össze Miskolc több pontján, az egyiket a Tiszai pályaudvarnál állították volna fel.

 

„Nagyon örültem akkor az első helyezésnek” – emlékszik vissza. A pályázat utóéletéről nem hallott semmit, mondja, de megjegyzi, ez nem egyedi eset, gyakran előfordul. Mindenesetre ő maga is kíváncsi, mi lett a villamosokkal, látott volna fantáziát a hasznosításukban.

 

Sokaknak tetszett a Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány pályázata is, amely az Északerdő Zrt. által működtetett LÁEV vonalán tudta volna elképzelni a bécsi villamost.

 

„Javaslatunk egy olyan kisvasúti, elektromos hajtású motorkocsi építése, mely elsősorban az erdei iskolák kiszolgálását, valamint Lillafüred–Fazola-kohó megállók között turisztikai igényeket elégítene ki”, írták akkor pályázatukban. Később az Észak-Magyarországnak azt nyilatkozták, két bécsi villamos első – vezetőfülkés – részét építenék össze motorkocsivá. Még azt is elmondták, hogy bár nem ők nyerték a pályázatot, nem adják fel, pályázati forrásból megvalósítják terveiket.

 

Azt már Vereb Istvántól, az Északerdő Zrt. kommunikációs vezetőjétől tudtuk meg a napokban, hogy a projektet valóban megpróbálták megvalósítani.

 

Kettőt megvettek

 

A bécsi villamosok közül kettőt nem az Északerdő, hanem a Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány vásárolt meg. Az erdőgazdaság tudomása szerint átalakításuk később nem történt meg pályázati lehetőségek hiányában. Időközben kiderült az is – tudtuk meg Vereb Istvántól – hogy a villamosok műszaki okok miatt nem voltak alkalmasak arra, hogy a Lillafüredi Állami Erdei Vasút vonalán közlekedjenek.

 

No de mi lett a villamosok sorsa?

 

2015 márciusában „búcsúztatták” el őket, miután bő tíz éven át jártak Miskolc villamosvonalán. Összesen 18 SGP, közismertebb nevükön „bécsi” villamosról volt szó, a város 2003-ban használtan vásárolta őket az osztrák fővárosból. 2015-ben selejtezték le a „piroskákat” akkor, amikor a villamosprojekt részeként megérkeztek a jelenlegi Skoda járművek. Ezután írták ki az említett ötletpályázatot.

 

2015 nyarán arról írt az Észak-Magyarország, hogy a használt autókat hirdető portálon találtunk egy hirdetést: eladná a bécsi villamosokat a város. Eszerint másfél millió forint plusz áfába került egy-egy szerelvény – nyolcat hirdettek –, de aki vételre vállalkozott (fűztük akkor hozzá), annak rá kell szánnia még egy kis pénzt a szállításra, ami nem olcsó (Budapestig 720 ezer forint plusz áfa), mivel eléggé méretes járműről van szó.

 

Hogy mennyit sikerült eladni, nem tudjuk. A következő hír a bécsikről ugyanez év késő őszén volt az Északban. Az MVK Zrt. közleménye alapján írtuk, négy bécsi villamost „utolsó útjára” kísértek, a MÉH vásárolta meg őket.

 

A közlekedési vállalat azt is hírül adta, nosztalgiajáratként egy darab villamos pótkocsival együtt megmarad az MVK-nál, az ötletpályázat megvalósításához pedig félretettek hat szerelvényt, a többit pedig értékesítik.

 

Adventi Tatra

 

Nosztalgiajáratként egy szintén nyugalomba vonult Tatrát gyakran látunk – új életre kelt adventi villamosként zsinórban ötször szerezte meg az Európa legszebb adventi villamosa címet –, de a bécsikről semmit sem tudunk. Kérdeztük a miskolci önkormányzatot is, hogy mi lett a „piroskák” sorsa, és hány bécsi villamos van még a város tulajdonában, de választ nem kaptunk.

 

(A borítóképen: Egy biztosan volt 2019-ben: a miskolci villamosközlekedés indulásának 122. évfordulóján állították ki)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában