Központi írásbeli

2022.01.24. 11:30

Túljutottak a felvételi tűzkeresztségén a diákok

Megírták a központi írásbelit a középiskolába jelentkező diákok, elért eredményeiket a hét második felében ismerhetik meg.

ML

Fotó: Kozma István

A középiskola kapujában álló diákok jelentős része túljutott a felvételi „tűzkeresztségen”: szombaton megírták az írásbelit matematikából, valamint magyar nyelv és irodalomból. Az Oktatási Hivatal honlapján már elérhetőek a feladatsorok és a megoldási kulcsok, így kezdődhet az esélylatolgatás. A hivatalos eredményeket a hét második felében teszik közzé az iskolák.

 

Borsod-Abaúj-Zemplénben 4402 általános iskolai diák jelentkezett a középiskolai központi írásbeli felvételi megírására. Közülük 3745-en a gimnáziumok és szakképző intézmények 9. évfolyamára, 310-en a nyolcosztályos, 347-en pedig a hatosztályos gimnáziumokba szeretnének bejutni – tájékoztatott előzetesen az Oktatási Hivatal.

 

Az első jelentősebb megmérettetést jelentő felvételiről – az izgalmakon túllépve – pozitív élményként számoltak be az Észak-Magyarország által megkérdezett miskolci kisdiákok. A jezsuita gimnázium nyolcosztályos képzésére jelentkező Zsolna az ültetési névkártyájára írt sikerre buzdító sorokat, említette kedves gesztusként. Ami pedig a feladatmegoldást illeti: a nyelvtani típusú feladatok között szerepelt olyan, amire nem számított.

 

A Fráterbe készülő Bende szerint a matematika-feladatsor könnyebb volt, mint amit várt, míg a Földesbe vágyó Tamásnak a szófaji és a szólásokkal kapcsolatos feladatok tűntek nehéznek. Az ugyancsak a Fráterbe készülő Veronika pedig olyan logikai feladvánnyal szembesült a feladatlapon, amivel korábban még nem találkozott. A kisebb-nagyobb nehézségek ellenére azonban egyikük sem érezte úgy, hogy az eddig ismeretlen felvételi helyzet miatt rosszabbul teljesítettek volna. 

 

Szükség van az előkészítőre 

 

Mindegyikük járt felvételi-előkészítőre választott iskolájában – tudtuk meg a szülőktől, akik egybehangzóan állították: szükség van erre a kiegészítő tanulási lehetőségre akkor is, ha a korábbi évek feladatlapjainak kitöltésével rendszeresen foglalkoztak. Egyikük szerint a járványidőszakban bevezetett digitális távoktatás nem volt igazán hatékony, sok hiányzó ismeretet kellett pótolni, amiben nagy segítséget jelentett, hogy a tantárgyi felkészítést személyes jelenléttel szervezték a középiskolák. 

 

A diákok teljesítményéről a feladatsorokat javító, az Észak-Magyarország által megkérdezett tanárok tapasztalatai azt mutatták, hogy alapvető tudás nélkül nem lehetett magas pontszámot elérni.

Az idei írásbeli matematikai felvételi feladatsorok azonban megfeleltek a várakozásnak, így a felkészítés során érdemi támogatást kaphattak a tanulók a sikeres szerepléshez – értékelte Madarász Péter, a Herman Ottó Gimnázium igazgatója. Az ismeretek mechanikus alkalmazása azonban nem elegendő a jó eredmény eléréséhez, ahhoz a szövegértés és a logikus gondolkodás is elengedhetetlen – tette hozzá. A nyolcadikosok feladatsorában szerepelt például egy átlagszámítást tartalmazó feladat, amelynek megoldásához az átlag fogalmának logikáját, mélyebb tartalmát is érteni kellett, így azt sokan nem tudták megoldani. Egy másik feladatban pedig a keresett mennyiség törtrészének törtrészét, majd annak százalékát kellett egyenlet formájában felírni, ami ugyancsak nehezebbnek bizonyult. A tízévesek feladatlapjában egy összetett számolási és logikai képességeket mérő példa tűnt szokatlannak, kicsit félreérthetőnek is, és szinte senki sem értette meg, sok gyereken kifogott – sorolt példákat a megoldási nehézségekre. 

 

A magyarnyelv- és irodalom-feladatlap a már megszokott témákat vonultatta fel, amelyekből jól körvonalazható az egyes diákok tudása – fogalmazott Gyuricza Judit, a Herman magyartanára. A negyedikeseknek a mondatfajták és az életkori sajátosságoknak megfelelő szövegértés nem jelentett problémát. A szólásokat, állandósult szókapcsolatokat, rokon- és ellentétes értelmű kifejezéseket azonban már-már alig ismerik, ugyanakkor kötelező feladattípusként ezek mindig megjelennek a felvételiben.

 

Ezek a feladatok sajnos igazolják azt a tapasztalatot – mondta –, hogy egyre szűkül a gyerekek a szókincse. Ugyanakkor „szógyártásban” igen kreatív megoldásokat tudtak mutatni. 

 

A nyolcadikosoknál a szófajok ismerete és a kommunikációs feladatok nem jelentettek problémát, de a szólások ismerete ennél a korosztálynál is gondot okozott. Nincs benne az aktív szókincsükben, így azok átvitt értelmét sem tudják visszaadni – említette, hogy ez bizonyult a sorból a leggyengébben megoldott feladatnak. A költői képeket, amilyen a megszemélyesítés, a metafora, a hasonlat, egy-egy verssor alapján könnyen meg tudták határozni, és a kreatívabb, játékosabb megoldást kívánó feladatokkal is könnyen boldogultak.

 

Felvételi döntés április végén várható

 

A központi írásbeli eredményét ezen a héten nyilvánosságra hozzák az intézmények. A kijavított dolgozatok megtekinthetők, a javítással kapcsolatban egy munkanapon belül tehet észrevételt a szülő. A végleges felvételi döntés a központi eljárásrend szerint viszont csak április végén születik meg, ugyanis a most megírt dolgozatok eredményén kívül a felvételi döntésbe beszámít a korábbi tanulmányi eredmény, illetve a február végén, március elején szervezett szóbeli vizsga pontszáma is. 

 

Azoknak, akik betegség vagy Covid-gyanú miatt kénytelenek voltak lemondani a teszt megírását, pótfelvételire január 27-én lesz lehetőségük, sőt a járványügyi veszélyhelyzetre tekintettel még egy pluszidőpontot is kijelöltek számukra: február 4-ét.

 

(A borítóképen: Megyénkben 4402 általános iskolai diák jelentkezett középiskolába. Képünk a Földes-gimnáziumnál készült szombaton. Itt is írtak felvételit)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában