Biztonsági extrák

2022.01.06. 19:00

Nem kérik a biztonságot

Információhiány és költséghatékonyság miatt döntenek így a legtöbben.

ÉM

Fotós: Shutterstock

Fotós: Shutterstock

Hiába választhatnak az autóvezetők ma már számos olyan biztonsági extrát, amely segíti a könnyebb vezetést és a balesetmentes közlekedést, a többség költséghatékonyság, illetve információhiány miatt nem él ezekkel a lehetőségekkel – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív felméréséből. A légzsák, az ABS, a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági opciók azok, amelyeket a hazai autósok a legfontosabbnak tartanak, ezeket nagy arányban használják is. Másról azonban a többség még nem is hallott.
 

A biztonság csak hetedik 
 

Az elmúlt évtizedekben számos technikai újítás jelent meg a személygépjárművekben, amelyek nemcsak az eszközök árát, hanem a könnyebb vezethetőséget és a biztonságos közlekedés lehetőségét is megnövelték. A légzsák, az ABS, a parkolást segítő rendszerek ma már többnyire az alapmodellek tartozékai. A Magyar Suzuki az Ipsos bevonásával elvégzett reprezentatív kutatásából azonban kiderült, hogy a hazai vásárlók sok esetben akkor sem élnek ezekkel az extra tartozékokkal, ha egyébként az anyagi lehetőségeik megengedik. Új autó vásárlásakor elsősorban (a megkérdezettek 54 százaléka) az ár, majd a fenntartási költségek és a funkció alapján választanak, a biztonság csupán a hetedik helyen végzett a felsorolt legfontosabb vásárlási szempontok listáján. 

 

A tájékozott autósok megfontoltan válogatnak a biztonsági extrák között, baleset-megelőző szerepükben viszont kevesebben hisznek, és nagyon sokan vannak, akik az újítások nagy részét nem is ismerik. A fogyasztók a légzsákokat, az ABS rendszert, a gyermekbiztonsági funkciókat, illetve a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető elektronikát tartják a leghasznosabbnak. A visszajelzések alapján ezeket használják a legnagyobb arányban. A márkakereskedők szerint ugyanakkor az edukáció leginkább az ütközéselkerülő és megelőzőrendszerek, a radaros fékasszisztencia (RBS), illetve elektronikus menetstabilizáló rendszerek esetében lenne hasznos, mert ezeket ismerik a legkevésbé a hazai gépjárművásárlók. 

 

Részben egyetért ezzel a vezetéstechnikai tréner is, de azt hozzáteszi, fontos lenne tudni, mire képes az autó, és a vezető hogyan használhatja ki a legjobban az innovációs lehetőségeket a biztonságos közlekedés érdekében. 

 

„A balesetok-kutatók megállapították, még ha javul is a technika, a vezetők képzettségi szintjéhez kellene emelni az újításokat. Korábban nyugati prémiummárkák az autógyárak finanszírozásával vezetéstechnikai tréningeket szerveztek a márka vásárlóinak. Ma is van olyan gyártó, amely bizonyos motorteljesítmény vagy speciális hajtásmódnál az autó biztos uralása érdekében tréningeket biztosít” – mondta Székely Gyula vezetéstechnikai tréner. 

 

Az autókban elhelyezett extra tartozékok, elektronikai kütyük az élet védelmét segítik, de nem azért, hogy eleve a határhelyzetekig menjünk. 

 

A vezetéstechnikai tréner szerint javasolt lenne minden autóban az automata váltó, a legalább 75 kilowatt teljesítményű motor, hogy biztonságosan és dinamikusan vegyen részt a közúti forgalomban, a tempomat, vagyis a sebességtartó automatika (különösen azoknak, akik gyakran vesznek részt hosszú távú utakon), a légzsákok, az ABS, a gyermekvédelmi eszközök és az ESP, amely a jármű stabilitását figyeli.
 

(A borítóképen: A biztonsági öv szükségességét nem vonják kétségbe az autósok)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában