Leárazások

2021.12.30. 12:00

Lassan ébrednek a boltosok

Aki arra számított, hogy karácsony után jön a nagy áresés, és még olcsóbban vehet utólag ajándékot, várhatóan csalódni fog.

BI

A magyar ember élelmes és taktikus. Tudja, hogy a nagy ünnepi rohamok után a megmaradt árukészlettől szabadulnának a kereskedők, ezért nyomott áron kínálják. Már amikor. Mert úgy tűnik, idén ez is másképpen alakul. Igen, részben a járvány miatt, mert kevesebb az áru, nem volt alkatrész, nincsen elég chip az autógyártáshoz, nem termeltek annyit a (kínai) részegységgyárak, és akadozik a szállítás. 
 

Kisebb engedmények 
 

Már a karácsony előtti Black Friday és más akciók is szerényebbek voltak, a maguk 10-15 százalékos leárazásaival, amelyeket átlagban alig haladtak meg a nagy karácsonyi akciók. Ez intő jel lehetett azoknak az „akcióvadászoknak”, taktikázóknak, akik abban bíztak, hogy majd az ünnep után jobban járnak az üzletekben. Szétnéztünk a legismertebb áruházláncoknál és online boltoknál, és az alapvető tapasztalatunk az, hogy maximum folytatódnak az ünnep előtti akciók, egyre fogyó készletekkel, de igazán nagy árzuhanások nincsenek. Egy-egy vevőcsalogató tételt ki lehet fogni, nyilván abból, amiből több maradt raktáron, így akinek éppen arra van szüksége, jól járhat.
 

Januárban áttörés lehet 
 

Persze ez az aktuális helyzet az év utolsó hetében, és ez az előrejelzés is, azonban a jövő év eleje még bármit hozhat, különösen a szezonális termékek esetében, mint a ruházat, télisport-felszerelések és hasonlók. Az elmúlt években nem volt ritka, hogy akár 30- 50-70 százalékkal is olcsóbban vehettünk meg egy-egy terméket, de szintén elterjedt volt ilyenkor az egyet fizet, kettőt kap akció, illetve az „áfamentes” napok is, amikor egész termékcsoportok (például konyhagépek, fényképezőgépek, mobiltelefonok) kerültek jóval kevesebbe. Szakemberek szerint azonban az idei évben hiába várjuk a mindenre kiterjedő gigaakciókat. 

 

„Az elmúlt években a leárazások első hulláma már december első felében, de legkésőbb néhány nappal szenteste előtt elindult a kiskereskedelemben, idén azonban ez a legtöbb piaci szereplőnél elmaradt. Ennek oka elsősorban az elszálló infláció, amely fékezi a piaci szereplők árképzési lehetőségeit. Az infláció mellett tovább nehezíti a kereskedők helyzetét az ellátási láncok elhúzódó akadozása” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Pénzcentrum kérdésére válaszolva. Reményét fűzte ahhoz, hogy a két ünnep között, illetve januárban jobban pörögnek majd az akciók. Még, ha jóval kevesebb üzletben lesznek is valódi készletkisöprő akciók, és a diszkontált termékek számát illetően is visszafogottabb akciós hullámmal számolhatnak a vásárlók. Fontos kiemelni, hogy az akciókat várhatóan nem egységesen hirdetik majd meg. Akár boltonként, adott láncon belül is lehetnek különbségek, a készlettől és a helyi vásárlói igényektől függően. 

 

Munkatársaink hét eleji tapasztalata az, hogy nagy akciók ugyan nincsenek, vásárlók azonban nagyon is vannak. Különösen a nagyobb áruházakban. Ennek oka kettős: egyrészt divattá vált, hogy tárgyi ajándékok helyett inkább pénzt adunk egymásnak. Így biztosabb, hogy olyan ajándék lesz belőle, amilyet a megajándékozott szeretne.
 

Levásárlás 
 

Másrészt, a nem tetsző, szükségtelen ajándékokat néhány napig becserélik a jelentősebb áruházláncok. Általában levásárolható az értékük, vagy átváltható kuponra, ajándékkártyára későbbi levásárláshoz, ritkábban készpénzre. 

 

Akikkel találkoztunk hét elején, azok túlnyomó többsége az ajándék pénzt elköltő vásárló volt. Néhány üzletben valóságos karácsonyi forgalmat és tömeget képezve.
 

(A borítóképen: Egyelőre csak néhány boltban találtunk jelentősebb leárazásokat)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában