Tanárképzés

2021.10.13. 17:30

Öt év alatt tanárok lehetünk

A tanárképzés egységesen ötéves lesz, és már az első évtől iskolai gyakorlatot folytatnak a hallgatók.

Hegyi Erika

Forrás: ÉM

Fotó: Shutterstock

Átalakul a tanárképzés, aminek legfontosabb eleme, hogy egységes képzés jön létre. Tehát az általános iskolai és középiskolai tanárok is ugyanannyi ideig ugyanazt a tudást kapják az egyetemen – jelentette be tegnap sajtótájékoztató keretében Horváth Zita, a Miskolci Egyetem rektora. Jelezte: az átalakításhoz szükséges kormányrendelet már megjelent, és hamarosan napvilágot lát a kimeneteli követelményrendszert szabályozó miniszteri rendelet is.

– Jelenleg öt év alatt képezzük az általános iskolai tanárokat, és hat év alatt a középiskolában tanítókat. 2022 szeptemberétől azonban egységes, ötéves képzést nyújtunk minden tanárjelöltnek. Nagy újdonsága és kiemelt célja lesz a tanárképzésnek a gyakorlatorientáltság. A hallgatók már az első évben megismerkednek az iskolákban folyó munkával, annak érdekében, hogy ne csak a képzés utolsó éveiben találkozzanak az iskolával és a gyerekekkel a tanárszakos hallgatók. A gyakorlat korai elkezdése arra is jó lesz, hogy hamar kiderül, alkalmas-e a fiatal a pályára. Az átalakítástól azt reméljük, hogy a jövőben a fiatalok számára vonzóbb lesz a tanári pálya. Az új tanárképzés kétszakos lesz, de a rendszer továbbra is nyitott marad azok számára, akik egy szakkal rendelkeznek, és szeretnének egy másikat, vagy akiknek főiskolai végzettségük van, de egyetemi kiegészítőt szereznének. Szeretnénk egy-két új tanári szakkal is bővíteni a képzési palettánkat – hangsúlyozta a rektor.

Reflektálni kell

Kiemelte, a tanároknak nagy szerepük van abban, hogy a közoktatásból mennyire felkészült diákok érkeznek az egyetemre. A közoktatás színvonala pedig nagyban függ a pedagógusképzéstől. Mint fogalmazott, a Miskolci Egyetemnek kifejezetten stratégiai zászlóshajója lehet a tanárképzés.

Ehhez az is hozzájárul majd, hogy a Tanárképző Intézet főigazgatója Kovácsné Nagy Emese lett, aki hazánkban meghonosította a Komplex Instrukciós Program (KIP) módszertanát. A vele való együttműködésnek köszönhető, hogy az egyetemen KIP Regionális Módszertani Központ működik 2015-től.

– Északkelet-Magyarország tudásközpontja vagyunk, éppen ezért a tanárképzésünk sem lehet olyan, mint a nyugat-magyarországi megyékben. Reflektálnunk kell azokra a problémákra, amelyek a mi régiónk iskoláiban jelentkeznek – fogalmazott a rektor.

Módszertani váltás

Ezt hangsúlyozta Illésné Kovács Mária, az egyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja is.

– Évekkel ezelőtt kezdtük el bevezetni a KIP-módszertant a tanárképzésbe. Elsődleges célunk valóban az volt, hogy olyan tanárokat képezzünk, akik ebben a régióban, az itteni közoktatási intézmények kihívásainak tudnak megfelelni. Ezért vettünk részt abban az országos projektben is, melynek a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése volt a célja. Ehhez szükség volt a pedagógusok módszertanikultúra-váltásához, tanártovábbképzés segítségével. A Miskolci Egyetem ebben a projektben konzorciumi partnerként vett részt oly módon, hogy vállalta a megyénkbeli iskolák pedagógusainak átképzését, összesen 2367-nek – tette hozzá a dékán.

– A megújulás kapcsán három fontos célt tűztünk ki magunk elé – hangsúlyozta Kovácsné Nagy Emese, a Tanárképző Intézet főigazgatója. – Az egyik, hogy olyan szakmai fejlesztőiskolákat hozzunk létre, melyek megfelelő gyakorlóterepet, professzionális felkészítést biztosítanak a hallgatók számára. Szakmai fejlesztőiskolák már léteznek az országban, mi azonban szeretnénk ezt továbbfejleszteni, innovációt létrehozni. Ezek az iskolák kutatóhelyként is szolgálnának az egyetem számára – vázolta a főigazgató.

Sokszínűség

Jelezte, másik kiemelt céljuk a gyakorlati képzés teljes megújítása. Azon túl, hogy a hallgatók már a képzés első évében kijárnak majd az iskolákba, az is fontos, hogy az intézményekben tanulói sokszínűséggel találkozzanak. Mivel az egyetem fenntartója a Ferenczi Sándor Egészségügyi Technikumnak, ezzel az iskolával fűzik majd szorosabbra a kapcsolatot és alakítják szakmai fejlesztőiskolává. De ezenkívül más olyan iskolákat is, ahol magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya.

– A harmadik kiemelt feladatunk pedig, hogy az egyetemen szakmódszertant tanító oktatók szorosan együttműködjenek az iskolák tanáraival annak érdekében, hogy a hallgatók ismereteit azonos elvek szerint építhessék – hangsúlyozta Kovácsné Nagy Emese.

(A borítóképen: Fontos, hogy a leendő tanárok minél hamarabb megismerkedjenek az iskolai környezettel)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában