útfelújítás

2021.10.14. 11:30

Jobb utak Zemplénnek 52 milliárd forintból

Kezdetét vette az 52 milliárd forintos zempléni útfelújítás.

Bódisz Attila

Fotó: Bódisz Attila

A zempléni térség elmúlt időszakának legjelentősebb infrastrukturális beruházása révén mintegy 290 kilométernyi fő- és mellékút újul meg nem egészen három év alatt.

Wáberer György Tokaj és Zemplén térség fejlesztéséért felelős kormánybiztos a munkálatok elkezdése okán összehívott sátoraljaújhelyi tájékoztatón elmondta: az útfelújítás az összesen 150 milliárd forintos fejlesztési program legnagyobb egységes szelete. Minderre azért van szükség, mert a turisták és a helyben élők is régóta kerülgetik a kátyúkat, a régió úthálózatának komplex rekonstrukciója emiatt sürgető feladat. Ennek megvalósítására a térségi fejlesztési kormányprogram ad lehetőséget és biztosít 52 milliárd forintot. A közel hároméves program munkálatainak fő elemei között említette a 37-es út Sátoraljaújhely–Szerencs közötti, illetve a 39-es út Mezőzombor–Abaújkér közötti szakaszát, valamint a térség számos mellékútjának teljes körű felújítását is. Mint fogalmazott, az úthálózat minőségének javítása érezhetően jó hatással lesz a közlekedés biztonságára és komfortjára, csökkenti a térség eléréséhez szükséges menetidőt, elősegíti a turizmus fejlesztésére irányuló tervek megvalósulásának esélyeit. A Tokaji borvidéket, valamint Zemplént ugyanis szeretnék a Balaton és Budapest után a harmadik legfelkapottabb turisztikai régióvá tenni.

Lesz új körforgalom is

Dr. Koncz Zsófia országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: az elmúlt időszakban a környék történetének talán legjelentősebb útfelújítási programja indult el, hiszen jól haladnak a 37-es számú főút Szerencs és Gesztely közötti szakaszának négysávosítási munkálatai is. Mint mondta, jövőre talán az egyik sávot át is tudják adni a forgalomnak, míg a teljes beruházás 2023- ban zárul majd. A Szerencs és Sátoraljaújhely közötti rész kivitelezési munkálatai most ugyan Sátoraljaújhelytől indulnak, de jövőre elkezdődik az útfelújítás a mádi körforgalom környékén is – közölte. Bejelentette azt is: most már biztos, hogy a bodrogkeresztúri elágazásnál épül egy körforgalom.

Dr. Hörcsik Richárd országgyűlési képviselő emlékeztetett rá, hogy hamarosan átadják az M30-ast, abba csatlakoznak bele a térség más útjai, így lesz gyorsabb a közlekedés az ország más részei felé. A beruházásokat így, egységben érdemes nézni – mondta. Megemlítette, hogy a zempléni Hegyközben, például Sátoraljaújhely és Pálháza között, valamint Telkibánya irányában is lezárultak, folynak és lesznek útfejlesztések, csakúgy, mint a Bodrogközben vagy az abaúji területeken, egyebek mellett Vilmány környékén. Ezek egysége teszi majd érzékelhetővé a helyiek és a turisták számára a közlekedési körülmények minőségi javulását. Hozzátette: a jó turizmushoz kell a jó bor, de a jó út is.

Az utak környezete is megújul

Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy idén 1250 kilométernyi út felújítását tűzték ki célul, ezek jelentős része teljesült is. Az útfelújítási program nagy nyertese Borsod-Abaúj-Zemplén megye, ahol az eltelt 10 évben több mint 910 kilométernyi út minőségét sikerült javítaniuk, ezen belül Abaújban és Zemplénben 333 kilométer út újult meg. Elmondta azt is: a most elindult, 52 milliárd forintos program során összesen 290 kilométer útszakaszt újítanak fel. Az úttestek teljes felületét megújítják. Ezenkívül nemcsak az utak, hanem azok környezete is megújul, ugyanis a szükséges padkarendezési munkákat is elvégzik a szakemberek, amelyek a megfelelő vízelvezetésben és a hosszú távú üzemeltetésben is fontos szerepet játszanak. A kivitelezők továbbá rendezik a felújításra kerülő szakaszoknál az útcsatlakozásokat, belterületi szakaszokon pedig a szegélyeket, buszmegállókat is – ígérte a vezérigazgató-helyettes.

Pozitív hatás

Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere kifejtette: végre egy olyan beruházást indíthatnak el, amely nem az ország közepéről indul a szélek felé, hanem fordítva. A polgármester megemlítette: jó utak nélkül nincs sem pezsgő gazdasági élet, sem pedig minőségi turizmus. Hozzátette: ezek az útfelújítások pozitív hatással lesznek a bodrogközi és hegyközi emberek életére is, és egyben reméli, az infrastrukturális beruházások – köztük az útfelújítások – folytatódnak majd a program lezárása után is. Az eseményen lapunk többektől is érdeklődött, hogy a forgalmas, de viszonylag szűk keresztmetszetű 37-es főúton nem tervezik-e helyenként a lassú járművek megelőzését lehetővé tevő sávok megépítését. Erre azt a nem hivatalos választ kaptuk, hogy a hamarosan megnyíló M30-as autópálya-szakasz elviszi az átmenő forgalom jelentős részét, másrészt az úgynevezett „kapaszkodósávok” megépítése komolyabb előkészítést igényel, ami hátráltatta volna a mostani beruházást. Ezért azok később kerülhetnek napirendre

(A borítóképen: Wáberer György (elől) Mikesz Csaba, dr. Koncz Zsófia és dr. Hörcsik Richárd társaságában indította útjára a grandiózus útfelújítási programot)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában