e-roller

2021.09.20. 08:00

Szabályozást terveznek

Révész Máriusz kormánybiztos kezdeményezésére egyeztetés kezdődik.

Horváth Imre

20210714 Székesfehérvár Kipróbáltuk a megyeszékhely új közösségi közlekedési eszközét, a Lime szolgáltató által üzemeltetett elektromos rollerek egyikét. A „dugókerülő” roller használata drágább, mint a buszjegy Fotó: Pesti Tamás PT Fejér Megyei Hírlap FMH

Forrás: MW

Fotó: Pesti Tamás

Az elmúlt években ugrásszerűen megszaporodott az elektromos hajtású vagy elektromos rásegítésű kétkerekűek száma. Első körben elég nagy volt a bizonytalanság a közlekedésükkel való szabályozás kapcsán, így folyamatosan próbálnak ebben rendet tenni. Az egyetlen közlekedési eszköz, ahol jelenleg még teljes a bizonytalanság, az az elektromos roller. A napokban azonban több helyen megjelent a hír: elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-módosító csomag, ami többek között az elektromos rollerek problémáját is megoldja, erről Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos beszélt.

Elveszik a jogosítványt

A legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint ugyanis az e-roller a segédmotoros kerékpárnak felel meg. A rendőrség pedig számos esetben ennek megfelelően jár el ma is, ami azért probléma, mert az e-rollerrel közlekedők 99 százaléka rögtön büntethetővé is válik. Arról, hogy mi a probléma és mi lehet rá a megoldás, az Észak-Magyarország Révész Máriuszt kérdezte.

– Az elektromos rásegítésű kerékpároknál rend van. Van olyan szabályozás Európában és Magyarországon is, ami kimondja, hogy azok az elektromos rásegítésű kerékpárok, amelyek 25 kilométeres óránkénti sebesség felett már nem segítik a hajtást, a kerékpár kategóriába esnek. Az elektromos rollereknél az jelenti a gondot, hogy ilyen közlekedési eszköz nincs a KRESZ-ben, így mindenki gondolkodik, hogy egyébként hová lehet besorolni. Van, aki úgy értelmezi, hogy inkább a kerékpárhoz, az elektromos kerékpárhoz hasonlít, és van, aki úgy értelmezi, hogy inkább egy segédmotor-kerékpárhoz lehet hasonlítani – vázolta fel a problémát Révész Máriusz.

Hozzátette, nem mindegy, hogy milyen következtetésre jutnak egy olyan közlekedési eszköz kapcsán, ami nem szerepel a KRESZ-ben. Mert, ha segédmotor-kerékpárnak minősítjük, akkor bukósisaktól kezdve a jogosítványon át sok minden kellene hozzá. Ha viszont azt mondjuk, hogy kerékpár, akkor mindezekre nincs szükség.

– A rendőrség igyekszik nem generálni a konfliktusokat, viszont amikor valaki súlyosabb szabálysértést követ el egy elektromos rollerrel, akkor több esetben előfordul, hogy elveszik a jogosítványát is annak, aki szabálytalankodott az eszközzel. Ez azért abszurd, mert egy olyan eszköz esetében elvenni jogosítványt, amelynek a vezetéséhez elviekben nem kell, az elég furcsa helyzetet teremt. Ráadásul, ha azt mondjuk, hogy az elektromos roller egy segédmotoros kerékpár, akkor ott, ahol e-roller-megosztó szolgáltatás működik, mindenkit meg lehetne büntetni, hiszen elég kevés ember van, aki bukósisakkal a hóna alatt sétál, és egyszer csak kibérel egy e-rollert. Ez olyan, mint Old Death a Winnetouban, aki vitte a nyerget a vállán magával mindenhová. Én most annyit tudok tenni, hogy egyrészt elkészítettünk egy KRESZ-módosító csomagot, amiben ennek a kérdésnek a tisztázása is szerepel. Másrészt kezdeményeztem egy megbeszélést a jövő hétre, amikor megpróbáljuk legalább azt elérni, hogy összehozzunk egy egységes értelmezést, és ezt próbáljuk nyilvánosságra hozni – mondta a kormánybiztos.

(A borítóképen: Az e-rollerek bérlését is ellehetetlenítené, ha segédmotoros kerékpárként tekintenének rájuk)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában