2021.09.11. 20:00
Két pluszsáv, majd sok-sok sáv
Szeptember végén írják ki a közbeszerzést az Y-hídhoz kapcsolódó utak megterveztetésére.
Fotó: Kozma István
Ha valaki az épülő Y-híd felé sétál Miskolcon, már el tudja képzelni, milyen lesz, a készülő híd impozáns látványt nyújt. Hamarosan indul a turbókörforgalom építése is a Király és a Vörösmarty utcák kereszteződésében a meglévő jelzőlámpás csomópont helyén: háromsávos, jelzőlámpával szabályozott lesz.
Kétszeresen pótolják
Az Y-híd-beruházás összeköttetést biztosít majd Szirma és a Martinkertváros, valamint a belváros között – az építkezést nyomon követi cikkeivel lapunk –, és a 3-as fő közlekedési út belvárost elkerülő szakaszaként is funkcionálna.
Az építkezés kapcsán már korábban is írtuk, az út szélesítésének fák is áldozatul esnek. Akkor beszámoltunk róla: x betűvel láttak el bizonyos fákat a Vörösmarty és a Király utcák kereszteződésétől egészen a Soltész Nagy Kálmán utcáig. Megkérdeztük, azokat tervezik-e kivágni, és igen volt a válasz. Egész pontosan 118 fáról van szó.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs osztálya most megerősítette korábbi nyilatkozatát, és hozzáfűzte: „Minden kivágott fa helyett két új fát ültetünk. A növénytelepítések egyeztetése folyamatban van Miskolc önkormányzatával.” Arra is kitértek válaszukban, hogy a körforgalomban kialakítandó középszigetben nagyságrendileg 1500 négyzetméter új zöldterület jön majd létre.
Kérdeztük azt is, hogy a Vörösmarty utcán milyen széles sávot kell elvenni a két oldalon a járdákból (a füves-fás területből) az épülő út kiszélesítéséhez, vagyis mennyivel lesz kisebb két oldalon a járda.
A NIF Zrt. így válaszolt: „A járdák szélessége nem lesz kisebb a meglévőknél, csak a helyük változik, amelyek jellemzően 2,25–3,25 méter szélesek lesznek a helyszíni adottságoknak megfelelően. A Vörösmarty utca négysávosítása során két forgalmisáv-szélesség szükséges a meglévő felületekből.”
Látszik a térképen
Azt olvasói felvetésre kérdeztük meg, hogy a Tiszai pályaudvar előtt hogyan csatlakozik be a kétszer 2 sávos felüljáró a jelenlegi, 2 sávos körforgalomba. A NIF Zrt. ennek bemutatására küldte a cikkünkben közölt térképet, amihez hozzáfűzte, a Pfaff Ferenc utcába köt vissza az Y-híd Tiszai pályaudvar felé vezető ága.
A térképen látható, hogy egy-egy szakaszon támfalak közt vezetik az útpályát, és mindemellett az is jól kivehető, hogy a korábban civil szervezetek által hiányolt kerékpárút javaslata is szerepel a terveken, amely azonban nem a hídon hajt majd keresztül.
A pályaudvarnál tehát – ahogy a térkép mutatja – véget ér a beruházás. Az egy korábbi sajtótájékoztatón derült ki, hogy a kormány támogatásával további útszakaszokat bővítenek majd később kétszer 2 sávosra. A hogyanra (azaz erre és egy új közlekedési koncepció megterveztetésére) idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít a NIF Zrt. Kérdeztük, hol tart ez a folyamat, erre a következő válasz érkezett a társaság kommunikációs osztályától: „Előkészítése jelenleg zajlik, előreláthatólag szeptember végén jelenik meg az ajánlati felhívás.”
Újabbakat terveznek
A pályázat nyertesének többek között az lesz a feladata (írtuk korábban), hogy feltárja a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit. Intermodális csomópont nem épülne a Tiszainál, ahogy az a korábbi tervekben szerepelt.
Most úgy tűnik, hogy a terveztetés az eredményhirdetés után jövő tavasszal kezdődhet el.
Egy kétszer 2 sávos út tervei is elkészülnek, az elképzelések szerint az Y-híd és a József Attila úti nagy körforgalom között épülne mintegy 3 kilométer hosszban, erre várhatóan 2024 második fél évében készülhetnek el a kiviteli tervek.
A kivitelezés előreláthatólag 2025-ben kezdődne el, a kormányzati projekt összköltségét (a korábbi sajtótájékoztatón Csöbör Katalin fideszes országgyűlési képviselő jelentette ezt be) több mint 10 milliárd forintra becsülik.