2021.09.16. 09:30
Évi 200 kilométernyi utat kell felújítani a megyében
A gazdaság, az utak, a közösségi közlekedés és az agrárium állapota is terítéken lesz ma a megyei közgyűlés ülésén.
20210727 Gesztely Elkezdődött a 37-es főút négysávosítása Gesztelynél az aszfalt marásával, miközben tart a szélesítéshez is a talaj előkészítése. A munkák miatt sávot is zártak és váltott forgalomirányítás mellett lehet közlekedni a gesztelyi emelkedő tetejénél, de a körforgalomnál is dolgoznak. Fotó: Bujdos Tibor BT Észak-Magyarország
Forrás: ÉM-Archív
Fotó: Bujdos Tibor
Történelmileg alakult ki Borsod-Abaúj-Zemplén megye közútjai nagy részének nyomvonala, rakott vagy terméskő alappal, az idők folyamán rádolgozott változó vastagságú makadám vagy hengerelt aszfaltrétegekkel.
A jelenkor gépjárműforgalma, a járművek tengelyterhelése nagyon sok esetben meghaladja a pályaszerkezet teherbírását. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatósága ezekkel a mondatokkal jellemezte a megye úthálózatának általános állapotát a megyei közgyűlés mai ülésére elkészített beszámolójában.
Az M3-as és az M30-as autópálya megléte és az a tény, hogy az M30-as országhatárig vezető szakasza még idén elkészül, nagyon fontos lépés a helyzet javítása érdekében, csakúgy mint a 37-es út négysávosítása Szerencsig, illetve a 26-os út Sajószentpétert és Berentét elkerülő szakaszának építése.
A megye alacsonyabb rendű közútjainak állapotáról azonban eléggé sötét képet fest a megyei közútkezelő igazgatóság szakmai anyaga. A mellékutak adják ugyanis az úthálózat jelentős részét, ezek biztosítják a települések közvetlen megközelítését, illetve a gyorsforgalmi utak és a főutak összekapcsolódását is. Az is jelentősen árnyalja a helyzetet, hogy jellemző a megyére az úgynevezett zsáktelepülések nagy száma.
Elengedhetetlen feladat
Ha gazdasági szemüvegen keresztül nézzük, akkor a megye versenyképességének fokozása érdekében elengedhetetlen a meglévő közúthálózat rekonstrukciója. Borsod-Abaúj-Zemplén 1597,7 kilométernyi teljes úthálózatából – az Országos Közúti Adatbank tanúsága szerint – a teljes úthálózat 33,7 százaléka, ezen belül a mellékutak 35,3 százaléka rossz besorolást kapott az állapot szempontjából, azaz azonnali beavatkozást, a burkolat felújítását és megerősítését igényelné.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatósága szakmai álláspontja szerint a felújítások elmaradása vagy késedelmes elvégzése esetén a leromlás folyamata felgyorsul és visszafordíthatatlanná válik, ami a későbbiekben sokkal nagyobb költségű beruházásokkal pótolható csak. A szakemberek úgy fogalmaztak, hogy „a minőségi fejlődéshez legalább évi 200 kilométer út felújítására lenne szükség a megyében, ehhez pedig évente mintegy 30-35 milliárd forint forrás lenne szükséges”.
A megyei közgyűlés tagjainak mindezeken túl további 22 napirendi pont dolgában kell dönteniük a maratoninak ígérkező megyei közgyűlési ülésen.
Szó lesz az önkormányzat idei költségvetéséről, a nemzetközi kapcsolatokról, munkaerőpiaci helyzetről és a nemzeti parkokról is. A testület zárt ülésen dönt megyei díjak adományozásáról is.
(A borítóképen: A 37-es út négysávossá tétele fontos Tokaj-Hegyalja megközelíthetősége szempontjából)