üzemanyag

2021.09.15. 20:00

Az üzemanyag árak az egekben

Ez egy történelmi nap. Soha nem volt még Magyarországon olyan drága az üzemanyag, mint ma.

Szaniszló Bálint

20200401 Budapest MOL benzinkút Fotó: Teknős Miklós (TEK) Magyar Nemzet

Forrás: MW

Fotó: Teknős Miklós

Történelmi rekordárszintre emelkedett ma 0 órától a 95-ös motorbenzin literenkénti átlagára. Ezt, ahogy megszokhattuk, már hétfőn délelőtt tudni lehetett. Ezek szerint bruttó 6 forinttal emelkedett a benzin esetében.

A gázolaj átlagára is magasabb lett mától, mégpedig bruttó 2 forinttal. Ezzel az idei legmagasabb szintre emelkedik a gázolaj ára, és csupán 1 forinttal marad el a történelmi rekordnak számító árszinttől.

A két fontos adat, amit meg kell jegyeznünk, hogy a 95-ös benzin literenkénti átlagára 457 forint, a gázolajé pedig 451 forint. Persze ettől lefelé, de felfelé is eltérhetnek az árak. Az autópályák mentén működő benzinkutak általában drágábban adják az üzemanyagot, ott az is előfordulhat, hogy 500 forint a 95-ös benzin.

Kilenc évig élt a csúcs

A szakemberek annak tulajdonítják a folyamatos benzinár-emelkedést, hogy – sajnálatos módon – tovább emelkedett az úgynevezett Brent olaj hordónkénti ára, a drágulás mértéke 1,5 százalékos volt az elmúlt napokban. Az aktuális hordónkénti ár átlépte a 73 dolláros határt, sőt már közelít a 74 dollár felé. Közben a forint 1 százalékot gyengült a dollárral szemben, a magyar valuta tehát a legkisebb mértékben sem tudott tompítani a drágulás mértékén.

A most tankolni akarókat nem nagyon vigasztalja, hogy az utóbbi két évtizedre visszatekintve a benzin 2012. április 20-án érte el az eddigi legmagasabb árát, akkor literenként 453 forint 80 fillért kellett fizetni a benzinkutaknál. A gázolaj esetében még nem történt meg a rekorddöntés, ott a csúcs továbbra is 450 forint 10 fillér, amit 2012. január 20-án ért el.

Busszal mennének, ha járna

Ilyen árak mellett talán már tényleg érdemes elgondolkodni a tömegközlekedés igénybevételén, már azoknak, akik a mindennapok során tudják mellőzni a személyautót. Akik a munkájukból fakadóan rá vannak szorulva a saját (vagy céges) jármű használatára, azok most különösen bosszúsak lehetnek – a növekvő költségek miatt – a főnökeikkel együtt. Amennyiben ugyanis az adott cégnél adott pénzkeret van a gépkocsihasználat finanszírozására, akkor az abból megtehető kilométerek száma az utóbbi időben egyre csökken.

Megviseli a helyzet a családok pénztárcáját. A Miskolcon élő Miklóséknál alapvető, hogy autóval járnak reggelente dolgozni. Négyen indulnak el, a két gyereket leteszik az iskolánál, a feleség munkahelye a következő állomás, onnan Miklós elhajt a saját munkahelyére. Forgalmasabb reggelen ez a családi fuvarozás – rossz esetben – akár egy órát is igénybe vehet.

„A benzin viszont egyre drágább, és a munkába járást nem finanszírozza a cég. Tavaly még 13-14 ezer forintból teletankoltuk a kocsit, múlt szombaton már 18 ezret fizettem – magyarázta. – Azt is fontolgattuk már, hogy tömegközlekedéssel járunk iskolába és dolgozni, de a jelenlegi menetrendi viszonyok között reggel sokkal korábban kellene mindannyiunknak elindulni, délután, kora este pedig még rosszabb lenne a helyzet, hiszen még ritkábban járnak a buszok. Nekünk pedig fontos, hogy idejében hazaérjünk, és együtt lehessen a család.

Öten egy autóban

Imre érdeklődésünkre arról beszélt, hogy egy igen összetartó lakóközösségben élnek, és ők úgy oldották meg a reggeli munkába járást, hogy öten összeülnek egy autóba, és a benzinköltséget megosztják egymás között. „Mindannyiunknak van kocsija, de így sokat spórolunk, ha együtt megyünk. Szükség van egy kis szervezőmunkára, de arra van az internet és a közösségi oldalak – magyarázta. – Eleinte hetente váltottuk, hogy kinek a kocsijával megyünk, de most már kéthetesek a periódusok.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában