közlekedés

2021.08.15. 07:00

Vasszigorral büntetik meg a szabálytalan bicikliseket

Nőtt a kerékpáros-forgalom, gyakoribbak a biciklisek által elszenvedett vagy okozott balesetek.

Apagyi Beáta

Fotó: Bujdos Tibor

– Érzékelhetően nőtt a kerékpáros-balesetek száma. Nincsenek konkrét adataink, de ha kimegyünk a város útjaira, az 5-10 évvel ezelőtti állapothoz viszonyítva lényegesen több kerékpárossal találkozunk. Mivel elmondható, hogy mostanában nőtt meg ez a szám, talán még sokan nem is rendelkeznek azzal a kellő rutinnal, ami egy biztonságos kerékpáros közlekedéshez szükséges. Ez is nagyban hozzájárulhat a balesetekhez – mondta Molnár Emil alezredes, a Miskolci Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

A leggyakoribb szabálysértések

– Kerékpárosokra a teljes KRESZ érvényes, a kimondottan más járművekre vonatkozó kivételeket leszámítva. Természetesen vannak csak speciálisan a kerékpárosokat érintő szabályok, de alapvetően nekik is úgy kell közlekedniük, hogy azzal másokat indokolatlanul ne veszélyeztessenek, ne akadályozzanak.

– A kerékpárosok, legalábbis egy részük nem ismeri, vagy ha ismeri, nem tarja be a szabályokat. Ezért fordul elő az, hogy átvágnak a parkokon, vagy épp olyan járdaszakaszokon közlekednek, ahol nem igazán szerencsés vagy épp tiltott. Kijelenthető, hogy a kerékpár egy jármű, a kerékpározók pedig a járművezetők, így a rájuk vonatkozó szabályokat mindenképp be kell tartaniuk, illetve biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban kell lenniük.

– A biciklisek által okozott gyakori szabálysértések közé tartozik a járdán való közlekedés. Holott alapvetően mindenkinek tudnia kell, hogy ha nincs kerékpár­út vagy kerékpársáv, akkor a járművek közlekedésére szolgáló útfelületen kell közlekedni. A nagy forgalom, a sok gépjármű nem jelenti azt, hogy valaki szabályosan igénybe veheti a járdát. Ritka, bár vannak olyan esetek, amikor a gyalogosnak kijelölt úton is lehet kerékpárral közlekedni, ez azonban táblával, útburkolati jellel van jelölve, ami mindenki számára segítség. Természetesen a kerékpárúton is történnek balesetek, a biciklisek egymásnak ütközhetnek, valamint ahol a gyalogosjárda és a kerékpár­út közvetlen egymás mellett halad, a gyalogos is leléphet a kétkerekezők elé. Ezenkívül az elsőbbségi szabályok betartása is problémát szokott okozni úgy, ahogy az útnak a menetirány szerinti jobb oldalán közlekedés is. Vannak, akik az út bal oldalán közlekednek a jobb helyett, amivel megtévesztik a közlekedés többi résztvevőjét, adott esetben balesetet okoznak. Továbbá hihetetlenül veszélyes az is, amikor a biciklisek a balra kanyarodáskor lehúzódnak az út jobb szélére, és onnan célozzák meg a kanyarodást. A lehúzódás miatt ugyanis a mögöttes forgalom azt fogja érzékelni, hogy a kerékpáros egyenesen fog továbbhaladni, emiatt a hirtelen balra forduláskor szinte elkerülhetetlen a baleset – folytatta. – Fontos megjegyezni, hogy a kerékpárosok nemcsak baleseteket okoznak, hanem nagyon gyakran azok elszenvedői is. Ráadásul mivel ők sem rendelkeznek szinte semmilyen védelemmel, elvárható a közlekedés többi résztvevője részéről az őket érintő nagyobb figyelem. A gépjárművezetőknek oda kell figyelni a kerékpárosokra, a gyalogosokra mint védtelenekre és egymásra is. Ez azonban nagyon kevés esetben valósul meg – hangsúlyozta.

A rendőr hoz ítéletet

– Ami az alkoholfogyasztást illeti, az az intézkedést lebonyolító rendőr megítélésére van bízva. Ha egy járőr megállít egy alkoholt fogyasztó biciklist, és bár érzi rajta az alkohol illatát, de térben és időben orientáltnak ítéli meg az illetőt, aki megfelelő módon tekeri a kerékpárt, akkor nem fogja őt felelősségre vonni, hiszen semmilyen szabálysértést nem követett el. Viszont ha egyértelműen látszik a befolyásoltság, a képességek romlása, ha a háromméteres oldaltávolság sem elegendő a közlekedőnek, akkor vele szemben eljárás indítható – hívta fel a figyelmet az osztályvezető.

Jogsi, bukósisak, biztosítás

– Az elektromos rollert használók esetében az üzletek, az eladók nem feltétlen adnak kellő felvilágosítást a vevőnek. Ezeknek az eszközöknek egy része a segédmotoros kerékpárok közé sorolható a jelenlegi kategóriák szerint. Ha odasorolható, kell hozzá a segédmotoros kerékpár vezetéséhez szükséges vezetői engedély, bukósisak és kötelező biztosítás baleset esetére, hiszen csak azzal vehet részt a forgalomban. Mivel az elektromos roller gépi meghajtásúnak minősül, már nem igazán lehet ittasan vezetni. Az ittasan vezetett gépi meghajtású járművel való közlekedés akár bűncselekmény elkövetésének is minősülhet, ezzel azonban sokan nincsenek tisztában. Az elektromos rollereket is csak az úttesten lehet használni. Bár ebben a témában a közeljövőben jelentős változások várhatók, amelyek kicsit liberalizálják a jelenlegi helyzetet. Fontos tanács: mielőtt valaki egy elektromos meghajtású járművet vásárolna, kellően tájékozódjon, nehogy olyan járművet vezessen, amihez nincsenek meg a szükséges kompetenciái, felszerelése – mondta végezetül Molnár Emil.

(A borítóképen: Ahol gyalogosok közlekednek, ott eleve tilos a kerékpározás)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában