Interjú: Kiss Jánossal

2021.06.11. 20:00

„Ezzel az új fürdővel egyértelműen közelebb kerültünk Európa élvonalához”

Az új turisztikai vezérhajónk, a négy évszakos wellnessfürdő a városi turizmus megbízható bázisa lesz. Interjú: Kiss János miniszterelnöki biztossal.

Forrás: ÉM

A Covid nyilvánvalóan elvitte az első félévet, így 2021 nem a turizmus éve lesz – legalábbis így látják a világban a turisztikai szakemberek. De hogyan alakulhatnak a számok Miskolcon, és a miskolci turizmus milyen kihívások előtt áll ezzel összefüggésben? – erről kérdeztük Kiss János miniszterelnöki biztost, aki a Diósgyőri vár és a miskolctapolcai fürdő fejlesztéséért felel.

Mire megérkezett a nyár, úgy tűnik, hogy éppen úrrá lettünk a Covid harmadik hulláma fölött is. Indulhat a szezon. Ön szerint mi határozza meg a turizmust 2021 hátralévő részében?

Úgy gondolom, hogy most elsősorban a biztonságot keresik az emberek az utazásaik során, és akkor is, amikor célállomást választanak. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a koronavírus-járvány harmadik hulláma után vagyunk, minimálisak az esetszámok, de a Covid–19 nem törlődött ki az emberek emlékezetéből. Így aztán a világ több neves turisztikai szakmai magazinja foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy milyen trendek jellemzik majd a poszt-Covid-turizmust. Azt olvashatjuk, hogy a jövőben mindenképpen meghatározza majd egy turisztikai célállomás népszerűségét, hogy az adott ország hogyan kezelte a járványt, milyen óvintézkedéseket hozott. Hiszen ezek azt is jól mutatják, hogy az adott államban mennyire érezheti magát biztonságban az utazó. Magyarország európai viszonylatban a közvetlen élmezőnyben van az oltások számát tekintve. Gyakorlatilag legyőztük a harmadik hullámot, tehát nálunk biztonságban érezheti magát a magyar és a külföldi vendég is.

Miskolcot mindez hogyan érintheti?

Az várható, hogy most egy ideig sokkal inkább terveznek az emberek olyan nyaralásokat és úti célokat, ahová gépjárművel kényelmesen el lehet indulni. És ami még fontosabb, bármilyen helyzetben könnyen haza is lehet jutni. A többség most nem vágyik távoli tájakra, hanem igyekszik megtalálni azokat a hazai célpontokat, amiket eddig hátrébb sorolt. Ez pedig kimondottan jó a felkapottabb belföldi célállomásoknak, köztük Miskolcnak is. Ebben pedig az is benne van, hogy a hazai nyaralásokkal a hazai szolgáltatóipart támogatjuk, és ez szerintem teljesen rendben is van, hiszen az elmúlt hónapokban a járvány miatt több étterem, vendéglátóhely kényszerült arra, hogy ideiglenesen bezárjon, vagy pedig ételkiszállítással próbálta átvészelni a nehéz napokat. Ők most megérdemlik, hogy a pénzünket náluk költsük el, és ne külföldön.

Ez rendben van, de belföldön is létezik turisztikai verseny. Ebben mit kellene tenni?

Itt szerencsés helyzetből startolunk 2021 nyarán, hiszen ki tudunk tenni az asztalra egy új ütőkártyát, az új miskolctapolcai fürdőt. Ezzel az új fürdővel egyértelműen közelebb kerültünk Európa élvonalához. Az újdonság mindig vonzó, ráadásul ez a fürdő álomszép lett. Aki eddig látta, nem tudott hibát találni benne. De az nem elég, hogy szóbeszéd útján terjed a híre, be kell gyújtani a marketingrakétákat is, az egész országban ismertté kell tenni a fürdőt, és persze azokon a hagyományos külföldi piacokon is, ahol Tapolcának egyébként is van egyfajta történelmi ismertsége, gondolok itt Lengyelországra, Szlovákiára. Azonban ne feledjük el, hogy a fürdő honlapja a nyitás előtt pár nappal még gyakorlatilag nem létezett, és így semmilyen információt nem adott sem magyarul, sem angolul, sem más nyelven. Szóval azt gondolom, hogy a 700 millió forint, amit a kormány a fürdő beindítására küldött Miskolcnak, fedezni tudja ezt a jövőbeli marketingkampányt, ennek az elindítása most a legfontosabb.

Ráadásul hamarosan nyílik az új autópálya-szakasz Kassa irányába.

Valóban, ezt még az előző városvezetés idején sikerült kilobbizni a kormánynál, és így került be Miskolc vonatkozásában a Modern Városok Programba. Miskolcnak egyébként is jól felfogott gazdasági érdeke észak felé is figyelni, ez az út pedig erősíti a fókuszt Kassa irányába. Jelenleg ez az építkezés Magyarország legnagyobb közúti beruházása, összességében 280 milliárd forintért. Ennek a hatalmas összegnek nagyon jelentős hozadéka lesz a városunk turizmusában is, hiszen kinyitja az északi autópálya-kaput a Miskolcra utazók előtt.

Ugyanakkor az új miskolctapolcai élményfürdő kissé megkésve döntött a nyitásról, legalábbis erre panaszkodtak a szállodások. Most pedig a lakosság panaszkodik a magas jegyárakra.

Ami azt illeti, valóban lehetett volna hamarabb is nyitni, és a késői nyitásra nemigen érkezett a turisztikai szereplőknek is elfogadható magyarázat. Megértem a helyi szállodaipart, hiszen a hotelek hónapokig zárva voltak, nyilván jó lett volna, ha minél hamarabb érkezhetnek a turisták és velük a bevétel is, hiszen egy ilyen nehéz évben minden nap és minden forint számít. Az ügyben a konzekvenciákat a városvezetésnek kellett levonni. De az mindenesetre kiderült tanulságként, hogy ma már a turizmus egy összetett üzlet, és éppen ezért elsősorban magas iparági szakismeretet igényel. Szóval a jövőben ezt is figyelembe kellene venni, amikor a fürdő kapcsán személyi kérdésekben döntenek, remélem, érkezik is néhány specialista az új fürdőbe. Ami pedig a jegyárakat illeti, az a véleményem, hogy a lakosságnak van egy ösztönös piaci érzéke az ár–érték viszonyokban, emiatt jobb lett volna alacsonyabb, úgynevezett bevezető árakkal indulni, széles körben bemutatni a fürdőt mint terméket, és a piaci visszajelzések alapján dönteni a végleges jegyárakról. Azzal azonban egyetértek és jó iránynak tartom, hogy a miskolci lakosok kedvezményt kaphatnak a jegyárakból. Hozzáteszem, az üzemeltetés és a jegyárak teljes egészében a város hatáskörébe tartoznak, a kormány az építkezést és a beindítás költségeit finanszírozta, a felépült fürdő azonban önkormányzati tulajdonba került.

Milyen súlyt képvisel a turizmus Miskolc gazdasági életében?

Az a helyzet, hogy a turizmus jelentős mértékben járul hozzá egész Magyarországon a gazdaság Covid utáni élénkítéséhez és a munkahely­teremtéshez. A KSH adatai szerint egyébként a turizmus gazdasághoz való közvetlen hozzájárulása a GDP 6,8 százaléka, a közvetett hatásokat is magába foglaló hozzájárulás pedig a GDP 10,7 százaléka. Mivel Miskolc legutoljára a 11. helyen végzett a magyarországi vendégéjszakák számában, a turizmus súlya helyi szinten is jelentős, aránya a helyi gazdaságban szinte bizonyosan eléri az országos GDP-adatokat.

Pedig Miskolc 1945 után nem a turizmusra rendezkedett be, hanem a nehéziparra, és évtizedekig elhanyagolta a turisztikai fejlesztéseit. Mikorra pótolhatja a város az elmaradt beruházásokat?

Ahogy említettem, az egyik legnagyobb adósságot az új tapolcai wellnessfürdővel éppen most pótoltuk. A magyar kormány jóvoltából, tizenhárommilliárd forintnyi állami forrásból épült meg Miskolc új turisztikai központja, amivel súlyos versenyhátrányt sikerült megszüntetnünk. Hiszen gondoljunk csak bele, Miskolc volt az egyetlen komoly turisztikai desztináció, amelyik nem tudott wellness élményfürdőt nyújtani a vendégeinek. Így hát hiába van számtalan egyéb látnivalónk, sokan azért nem választották Miskolcot egy-egy hétvégére, mert nem tudtunk téli-nyári fürdőélményt kínálni. Most azonban már eshet eső, fújhat szél, nem kell minden hétvégén az időjárás-előrejelzéseket figyelnie a miskolci turisztikai szektornak, hiszen van egy új turisztikai vezérhajónk, a négy évszakos wellnessfürdőnk, ami a városi turizmus új, megbízható bázisa lesz.

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/holnaptol-teljes-uzemben-nyitva-miskolc-uj-elmenyfurdoje-5533600/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/melyen-a-zsebunkbe-kell-nyulni-egy-ellipsumos-furdozesert-5532829/

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában