új menetrend

2021.04.16. 20:00

Újabb csapás a miskolci tömegközlekedésre

Akár 40 százalékkal is csökken egyes járatokon a szolgáltatás színvonala a tavaly szeptemberihez képest, ez derül ki az MVK szombattól érvényes új menetrendjéből. Bekövetkezik az, amitől tartott a szakma: a drasztikusan megritkított menetrend állandósul.

20210127 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország MVK buszok és utasok illusztráció.

Fotó: Ádám János

Április 19-étől, hétfőtől nyitnak az alsó tagozatosoknak az általános iskolák, a kisebbeknek az óvodák.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet (VEKE) már a múlt héten felvetette Facebook-bejegyzésében, hogy aggódnak, mert bizonyos jelek szerint nem sok jóra lehet majd számítani a Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt.-nél.

Hétfőn több ezer alsós diák és a szüleik, valamint az óvodások és szüleik indulnak majd iskolába. Az MVK szerdán közzétette az április 17-étől érvényes menetrendet, amely a VEKE tegnapelőtti posztja szerint be is igazolta az aggodalmukat: egyes vonalakon akár 40 százalékkal is csökkent a szolgáltatás színvonala a tavaly szeptemberihez képest.

Megvillantott tervek

De kezdjük a VEKE múlt heti bejegyzésével: „Az óvodák, iskolák nyitnak, az MVK zár április 19-én: eljött az óránként egyszer közlekedő járatok korszaka Miskolcon. Az MVK hivatalos menetrendi applikációjába elkezdték feltölteni a napok múlva életbe lépő drasztikusan kiritkított, hosszú távra tervezett menetrendet, amelytől hónapok óta tartani lehetett. (Az MVK az elmúlt évben és idén is többször módosította a menetrendet, és az esetek többségében ritkították a járatokat arra hivatkozva, hogy nincsenek utasok. A többszöri módosítások során nem utalt arra a vállalat, hogy valaha is sűríteni akarja a járatokat – a szerk.) A félelem pedig nem volt alaptalan: napközben és hétvégén délután óránként közlekedő járatok sokfelé, még a több tízezres Avasra is, ugyanekkor félóránként közlekedő gerincvonali járatok. Lehet szemezgetni a menetrendekből, és még messze nem teljes a kép, a viszonylatok többségének menetrendje még nem került ki, de gyanús, hogy az sem lesz sokkal jobb”, olvasható.

„A legsötétebb kor- szakát éli az MVK, és ehhez asszisztál a város és a holding vezetése is”

– VEKE

Utaltak a korábban többször hangoztatott érvre, hogy a járatritkítás nem old meg semmit, csupán egy alacsonyabb szolgáltatási szint mellett keletkezik a korábbihoz hasonló nagyságrendű veszteség. „Nagyon szomorú, ha a felügyelőbizottság, a Miskolc Holding Zrt. és a városvezetés mégis hagyja ezt megtörténni, az MVK dolgozói pedig asszisztálnak hozzá”, tette hozzá a VEKE.

„Az ajtók záródnak”

– Napról napra ellentétes információkat kaptunk a különböző menetrendek kapcsán, és úgy tudtuk, hogy több körben sem hagyták jóvá a menetrendet. Sem a felügyelőbizottság, sem a városvezetés nem fogadta el, és további módosításokra kérték az MVK-t – mondta Fejér Balázs, a VEKE elnökségi tagja, a szakmai egyesület miskolci csoportjának vezetője a héten kedden az Északnak. – Ami készen volt, azt valamilyen hiba folytán feltöltötték, és a hivatalos applikációban látszott az április 17-től, szombattól tervezett menetrend. De nem sokkal azután, hogy mi a Facebook-oldalunkon bejegyzést tettünk közzé ezzel kapcsolatban, a feltöltés eltűnt. A szándék, hogy mire készültek, viszont megmutatkozott. Látható volt, hogy csúcsidőben picit sűrítik majd a járatokat, viszont napközben a reggeli csúcs után óránként egy-egy járatot terveztek sok helyen – magyarázta Fejér Balázs. Majd sorolta, hogy az óránkénti egy-egy járat nem lehet elfogadható megoldás sem Szirma, sem Pereces, sem a 29-es, sem pedig az avasi 32-es és 34-es járat viszonylatában sem.

Felvetődött a kérdés, hogy hogyan tud az iskolába igyekvő, diákokkal megnövekedett utazóközönség egy ilyen alapvetően óránkénti közlekedésre épített, csúcsidőben valamelyest sűrített menetrenddel számolni.

Tovább gyengül a bizalom

A válasz pedig egyszerűnek tűnt: sehogy. Fejér Balázs arra is rávilágított: nemcsak a csúcsidővel van gond, hanem egy délelőtti ügyintézéssel, bevásárlással is. Mert ha még ki is nézi valaki az induló buszjáratot például az Avasról a belvárosba napközben, ami óránként jár, de a visszajutásával kapcsolatban már nem igazán tud kalkulálni, hiszen ha hamarabb vagy később fejezi be a teendőjét, akkor akár egy egész órát is várnia kell a visszafelé menő járatra. Ha pedig valaki nem jut haza, akkor el sem indul, így a nagyvárosi közösségi közlekedésbe fektetett bizalom tovább gyengül Miskolcon, fogalmazott Fejér Balázs.

– Átcsoportosításokkal nem lesz jobb, de biztos, hogy csúcsidőn kívül használhatatlan a menetrend. Egy nagyvárosban az nem fenntartható, hogy folyamatosan visszafejlesztik a közösségi közlekedést – jegyezte meg a szakmai szervezet elnökségi tagja.

Bújtatott áremelés

A közösségi oldalakon több fórumon is kifogásolják az utasok, hogy egy csökkentett szolgáltatási szinthez igazodva miért nem adja olcsóbban a bérleteket, jegyeket az MVK.

– Bújtatott tarifaemelésről is beszélhetünk, hiszen ugyanazért az árért alacsonyabb a színvonal. Elfogadhatatlan, hogy délelőtt 11 órakor például óránként menjen a busz egy megyeszékhelyen. De vannak olyan bérletkonstrukciók, például az éves bérlet közel 85 ezer forintért, amely nem váltható vissza, tehát, ha valaki olyat vásárolt, most egyharmadával kevesebb szolgáltatást tud igénybe venni vele – említette Fejér Balázs.

Pedig azonnal lehetne lépni

Megtudtuk azt is: a legtöbb nagyvárosban tanszüneti menetrendet vezettek be, amikor Miskolcon a némileg módosított vasárnapi menetrend volt érvényben.

– Az a szakmai álláspont, hogy vissza kell állítani legalább a március 11-e előtt érvényben lévő tanszüneti menetrendet, amikor pedig május elején a középiskolások is visszamennek az intézményekbe, akkor pedig a rendes, tavaly szeptemberi menetrendet kell életbe léptetni, hogy ne legyen zsúfoltság, és a közlekedési igényeket is ki lehessen elégíteni. Ezek is rendelkezésre állnak, szinte azonnal bevezethetőek – tette hozzá Fejér Balázs.

Visszaüt a járatritkítás

Mint ismert, az MVK 2 milliárd forintot kapott az idei költségvetés szerint Miskolctól. Eredetileg 3,6 milliárd forintot „kértek”, ekkora összegre lett volna szükség egy olyan színvonalú szolgáltatáshoz, amelyet 2020-ban igénybe tudtak venni a miskolciak. Fejér Balázs vázolta a VEKE számításait, szerintük 1,6 milliárd forintot nem lehet járatritkításokkal megtakarítani. Sokszor elmondták már szakmai érvként, hogy a futásköltségek csak töredékét képezik a fix költségeknek. Úgy fogalmazott: ezzel a futásritkítással 200–300 millió forintot lehet maximum megtakarítani, de csak akkor, ha a jegy- és bérletbevétel nem esik vissza. Ám Miskolcon ez is gond: nem lehet ugyanis jegyhez jutni a buszokon vagy a villamosokon, és azok az utasok, akik jegyet szeretnének venni, mert nem tudtak elővételben, bliccelésre vannak „kényszerítve”. Van ugyan applikáció, amelyet le lehet tölteni, de a szakember is csak sok bosszankodás árán tudott jegyet vásárolni az applikáción keresztül, fűzte hozzá. A kérdés pedig: akkor hogyan tud tervezni egy okos megoldásokban kevésbé jártas „átlag” utas?

– Sokszor mondtuk már, hogy a legsötétebb korszakát éli az MVK. De meglepődve látjuk, hogy még mindig van rosszabb, és ehhez asszisztál a városvezetés és a Miskolc Holding Zrt. vezetése is – jegyezte meg Fejér Balázs.

És jön, ami még nem volt

Mint ismert: a március 11-én életbe léptetett menetrendet egyik napról a másikra vezette be az MVK, az utasok nagy felháborodására. Az április 17-étől érvényes menetrendet pedig április 14-én délután tették közzé. „A menetrendi oldalak fejlécében látható, hogy mely időszak menetrendjéről van szó, de színvilágában is elkülönül a két menetrend: a tanulmányi időszakban érvényes menetrend háttérszíne fehér, a tanszünetben érvényes menetrend háttérszíne sárga”, olvasható az MVK honlapján a legújabb menetrend „bemutatásakor”. A kérdés már csak az, hogy április 19-étől tanulmányi időszak vagy tanszünet lesz.

A VEKE pedig így kommentálta az MVK új menetrendjét: „Miskolc elveszítette nagyváros jellegét azáltal, hogy korábban soha nem hitt szintre vágta vissza közösségi közlekedési szolgáltatását. Az új alapokra helyezés az MVK-nál azt jelenti, hogy ezentúl a viszonylatok jelentős része a csúcsidőket kivéve csupán óránként fog közlekedni, valamint több viszonylat teljesen meg is szűnik.”

„A koronavírusnak kiváló melegágya a zsúfoltság”

– Amikor több mint egy hónappal ezelőtt a kormányzati járványügyi intézkedésekre hivatkozva az MVK drasztikusan megvágta a menetrendet, már akkor is tiltakoztunk a miskolci utasok érdekeit védve. Folyamatosan tiltakoztunk az elmúlt hónapokban a menetrendi változtatások ügyében. Lakossági összefogással megmentettük Miskolc legrégibb autóbuszjáratát, az 1-est – mondta a miskolci Fidesz–KDNP frakciószövetség szóvivője, Hollósy András. – Már akkor is jeleztük, hogy az MVK nem egy nagyvárosi, hanem egy kisközségi menetrendet állított össze, és a háttérben valójában pénzhiány állhat. A miskolci baloldal ugyanis képtelen finanszírozni egy tisztességes tömegközlekedést, ezért történhetett meg, hogy a harmadik hullám csúcsán nem sűrítették, hanem ritkították a járatokat. Többek között eltűnt a 2-es villamos, a 101/B-s járat, és eljött az óránként közlekedő buszok korszaka. A baloldal ráadásul becsapta a miskolci utasokat, ugyanis eladta nekik a teljes árú bérleteket, és ad értük egy közel megfelezett tömegközlekedést, ami ráadásul veszélyhelyzetet is teremt, mert a koronavírusnak kiváló melegágya a zsúfoltság. Kimondhatjuk tehát mi is, amit a közlekedési szakértők már rég kimondtak: súlyos pénzügyi és szakmai válságban van a vállalat, és haladéktalanul szakembereket kell bevonni a vezetésbe. Mert az nem megy, hogy olyan hozzá nem értő baloldali pártkatonák ülnek a felügyelőbizottságban, mint például Tompa Sándor volt szocialista parlamenti képviselő, aki most Gyurcsány egyik „helytartójaként” tért vissza a DK színeiben. Április 19-én, vagyis jövő hétfőn megszűnik a kormányzati intézkedésekre való hivatkozás lehetősége, gyermekek és szülők tízezres nagyságrendben indulnak el iskolába és munkába Miskolcon. Éppen ezért felszólítjuk tehát a miskolci baloldal által irányított MVK-t, hogy ne kezdjen el trükközni, hanem egyszerűen csak tegyen eleget a jogszabályoknak, és hétfő reggeltől állítsa vissza a miskolciakat megillető törvényes menetrendet!

Az MVK-tól kérdeztük

  • Miért nem hallgatnak a szakmai szervezetre, hogy a járatcsökkentés nem megoldás?
  • Úgy tűnik, hogy hétfőtől napközben a reggeli csúcs után óránként egy-egy járatra lehet majd számítani sok helyen. Nem tartják ezt méltatlannak egy megyeszékhelyhez?
  • Miért nem kérték ki a polgármester úr jóváhagyását az új menetrendhez?
  • Nem tartanak attól, hogy a járatritkítás miatt a miskolci emberek egészsége kerülhet veszélybe?
  • Az új menetrend mennyire lesz konstans, vagy ezt is változtatgatják majd, ahogy a korábban?
  • A VEKE szerint bújtatott tarifaemelés érhető tetten, hiszen ugyanazért az árért alacsonyabb a szolgáltatás színvonala. Terveznek árcsökkentést?
  • Az éves bérlet közel 85 ezer forint, amely nem váltható vissza, tehát: aki ezt megvásárolta, most harmadával kevesebb szolgáltatást tud igénybe venni. Kompenzálják őket?
  • Terveznek-e fejlesztést, hogy az applikáció utasbarát legyen, és ne okozzon bosszúságot az utasoknak, ahogy azt a VEKE állítja?
  • https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/veke-szakmaiatlansag-es-kapkodas-az-mvk-nal-5304454/

    https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/valodi-buszokon-valodi-tomeg-a-jarvany-idejen-5285404/

    https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-jon-a-2-es-az-mvk-pedig-1-esre-vizsgazott-5277484/

    https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/eletveszelyes-katasztrofa-a-menetrend-valtoztatas-de-csak-eltereles-5277532/

    https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kesz-vege-osszeomlott-miskolc-tomegkozlekedese-5273722/

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában