Jelenléti oktatás

2021.04.20. 11:30

Iskolanyitás néhány hiányzóval

A krónikus betegségben szenvedő gyerekek szülei kérték, hogy gyermekük továbbra is otthon tanulhasson.

Hegyi Erika

Fotó: Bujdos Tibor

Hétfőn visszatértek a jelenléti oktatásra az általános iskolák alsó tagozatai, valamint az óvodák is. A nyitást heves viták előzték meg országszerte, arról lehetett hallani, hogy lesz olyan osztály, ahová egy gyermeket sem visznek be a szülők. A hiányzásokról is különböző vélemények hangzottak el. Iskolaigazgatókkal beszélve kiderült, néhány szülő kérte csak krónikus betegségben szenvedő gyermeke otthon maradását, ők igazoltan vannak távol.

A szülő vállalta

A miskolci Szalay Sámuel Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában a 80 alsó tagozatos kisdiák közül hétfőn nyolcan maradtak otthon. Az ő szüleik az igazgatótól kértek engedélyt gyermekük betegségére hivatkozva, hogy továbbra is otthon tanulhassanak.

– Készítettünk egy formanyomtatványt, ezt kellett a szülőknek kitölteniük, én pedig engedélyt adtam arra, hogy a gyermek ne jöjjön iskolába, tehát a következő napok igazolt hiányzásnak számítanak. A szülőknek viszont vállalniuk kellett, hogy otthon a gyermekük megtanulja a soron következő tananyagot és megoldja a kiadott feladatokat. Ezeket mindig a KRÉTA rendszerbe töltik fel a pedagógusok – sorolta az igazgató.

Hozzátette: a jelenléti oktatás indulásával az online oktatás megszűnt, tehát az otthon maradott diákoknak önállóan vagy szülői segítséggel kell tanulniuk. Év végén derül ki, hogy ez mennyire volt hatékony, és az is év végén látszik majd, hogy melyik gyerek mennyit hiányzott az iskolából. Ha a 250 órát meghaladja a hiányzás, akkor a tantestület dönti el, hogy az addigi munkája és jegyei alapján osztályozható-e, vagy osztályozó vizsgát kell-e tennie. Az otthon elkészített feladatokra egyébként a pedagógusok jegyet adnak.

– Az otthon tanulás főleg a kisebbeknek okoz gondot, az első és második osztályosoknak. A harmadikosok és negyedikesek már ügyesen tudják kezelni azt az internetes felületet, aminek segítségével megkapják a tananyagot, a feladatokat, és amire ők is feltöltik az elkészített munkájukat – jegyezte meg Gulyás Ágnes.

Délutáni felelés

Az edelényi Szent Miklós Görög Katolikus Általános Iskolába 360 alsós kisdiák jár, és itt is csak nyolc szülő kérte gyermeke otthon maradását egy-két hétre. Ők olyan diákok, akiknek valamilyen krónikus betegségük van, természetesen ők is igazoltan hiányoznak. A tananyagot, valamint a megoldandó feladatokat digitálisan kapják meg.

– Nálunk az online oktatás kiválóan működött, a pedagógusok a technikai eszközök segítségével tartották meg az órákat úgy, mintha a diákok az osztályteremben ülnének. Összesen 95 táblagépet osztottunk ki azoknak a tanulóknak, akiknek otthon nem volt digitális eszközük. A rakacaszendi tagiskolánkban is vannak hiányzók, de ott nem a járvány miatt, hanem egyéb, megfázásos betegségek miatt nem ment iskolába néhány gyerek – mondta az igazgató.

Jelezte: az otthon maradt gyerekeket is tudják a pedagógusok feleltetni, de az is megoldás, hogy délután behívják őket az iskolába, és ott mérik fel a tudásukat. Az iskolában a nap hőméréssel és kézfertőtlenítéssel kezdődik, és mivel most nincsenek jelen a felsősök, szellősebben vannak. Az alsós osztályok fele átköltözött a felsősök épületébe, így a közösségi terekben kevesebb diák van együtt. Az is növeli a biztonságot, hogy a tanítók 98 százaléka megkapta a védőoltást.

Az igazgató hangsúlyozta: természetesen a jelenléti oktatás hatékonyabb, mint az online, hiszen a pedagógus vezető szerepe, személyisége és a közvetlen kapcsolat teljesen más, mint amikor csak képernyőn keresztül látják egymást a tanítványaival.

– Azonban úgy gondolom, hogy nem sokat vesztettünk az elmúlt hetekben, most nagyságrendekkel jobban tudtunk dolgozni, mint a tavalyi tanév végén, amikor először tértünk át online oktatásra. Nagy segítség, hogy az alsósok már itt vannak, hiszen ők nehezebben tudnak figyelni a képernyő előtt, a felsősök rutinosabbak a digitális világban – fogalmazott Barta József.

Nehéz volt

Varga Mónika kétgyermekes édesanya már nagyon várta az iskolanyitást.

– Természetesen én is féltem a gyermekeimet, de az itthoni tanulás nem megoldott olyan családokban, ahol mind a két szülő dolgozik. Nekem egyszerre kellett volna a két alsós gyermekemmel tanulni, végezni itthonról a saját munkámat, és közben ebédről is gondoskodni. Megértem azokat a szülőket, akik a jelenlegi járványhelyzetben otthon tartják a gyermeküket, engem viszont valamennyire megnyugtat, hogy a pedagógusok már megkapták a védőoltást, legalább az elsőt, és a szülők közül is már sokan felvették a vakcinát – fogalmazott.

(A borítóképen: Újraindult hétfőn az alsó tagozatokban a jelenléti oktatás)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában