tömegközlekedés

2021.04.20. 14:00

Az utasok idegeit borzolja az új menetrend

A változás próbára teszi az utasok türelmét. Májustól a helyzet még rosszabb lehet.

Fotó: ÁJ

A ritkított menetrendhez képest magas utasforgalom miatt a reggeli csúcs­időszakban és délelőtt is igyekezett a menetrendben megjelöltnél több járatot indítani hétfőn az MVK, az általunk megkérdezett szakértő szerint.

– Jelentősen csökkenthette az utasok számát az is, hogy végül az alsó tagozatosoknál nem volt kötelező bemenni az iskolába. Náluk egyébként is jellemzőbb, hogy a szülő autóval viszi el gyermekét az iskolába – nyilatkozta Fejér Balázs, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) miskolci tagszervezetének vezetője.

Öngerjesztő folyamat

A valódi vizsgahelyzet azonban májusban kezdődik, amikor nemcsak a kisiskolások, hanem a munkába indulók, a középiskolások, később pedig az egyetemisták is szeretnének majd buszra és villamosra szállni. Fejér Balázs szerint, ha nem változik a helyzet – azok közül, akik megtehetik –, egyre többen pártolnak majd el a tömegközlekedéstől, ami még több dugót eredményezhet az utakon, még nagyobb bevételkiesést okozva ezzel az MVK-nak is.

Az utasok szerint

– Most éppen azon bosszankodom, hogy megváltozott a menetrend, és itt maradtam – mondta Vígh Bernadett hétfőn kora reggel, a 20-as autóbuszra várva.

– Nagyon rosszul járnak szerintem a villamosok és a buszok is, főleg reggel, amikor az ember munkába menne, és ha valami csúszik, akkor már nem érek be 6 órára – ezt már Ágoston Zsuzsanna hangsúlyozta.

Villamossal és busszal is utazik Nyíri Adrienn, szerinte a reggeli forgalom nem okozott fennakadásokat:

– A villamoson is volt helyem, a 43-ason pedig csak hárman voltunk – mondta.

– A buszra nagyon haragszom, mert általában 10 perccel hamarabb jön, hiába vagyok ott időben – összegezte tapasztalatait Házi Gabriella.

Kun Ivett egyetemista, az Egyetemváros és a megyei kórház között utazik rendszeresen.

– Sokkal kevesebb lett a busz, sokkal hamarabb kell felkelnem. Próbálom összeegyeztetni ezt a menterenddel, de többször tapasztaltam, hogy hamarabb érkezik a járat, mint ahogy kiírták.

A változás kárvallottjai

– Az új menetrendnek nem csak a reggeli és a délutáni csúcsidő a problémája – nyilatkozta Fejér Balázs. – Bár egy új alapokra helyezett tanszüneti menetrendnek nevezi ezt az MVK, ez megtévesztő. Ennek semmi köze a korábbi tanszüneti menetrendekhez, ez annál egy brutálisabban megritkított menetrend. Csúcsidőben is ritkább, a napközbeni és hétvégi félórás követési időkből pedig sokszor óránkénti indulások lettek. Ezzel az a baj, hogy így akár egy órával is megnőhet az eljutási idő oda és vissza is, főként az átszállásos utazásoknál – hangsúlyozta a szakember.

– Amiatt, hogy használhatatlan a menetrend csúcsidőn kívül és hétvégén is, ezért nagyon sokan elpártolhatnak a közösségi közlekedéstől. A szakember szerint a leggyorsabban azok inthetnek búcsút, akiknek autójuk van. – Aztán ha a csúcsban és napközben sem fognak majd annyian utazni, akkor majd megint el lehet mondani, hogy mivel nincs utas, lehet ritkítani, megszüntetni – de nem akarok ilyen ötleteket adni a közlekedési társaságnak – húzta alá a VEKE helyi vezetője.

Csupán járatritkítással nem oldható meg a hiány

Fejér Balázs

– Csupán járatritkítással nem oldható meg a hiány – szögezte le a szakember. – Hiába csökkentjük 30-40 százalékkal a járművek megtett kilométerét, ez elenyészően, maximum 5 százalékkal csökkenti a költségeket, miközben a társaság 1,6 milliárd forintos lyukat szeretne befoltozni a költségvetésében. Ha megnézzük a többi magyarországi nagyváros vagy Budapest gyakorlatát, akkor azt látjuk, hogy legfeljebb egy valós tanszüneti szintre léptek vissza, ami gyakorlatilag 10 százalékos csökkentést jelent. Korábban, amikor Miskolcon nem volt elég hadra fogható busz, vagy amikor nem volt elég buszvezető, akkor is a menetrenden ritkítottak, aztán úgy is maradt. Miért van az, hogy mindig az utasok a kárvallottak, és miért van az, hogy MVK semmi másban nem tud gondolkodni, mint a saját szolgáltatásának a leépítése? – tette fel a kérdést Fejér Balázs. – Miközben a többi nagyvárosban – ugyanilyen nehéz helyzetben – nem csökkentettek ilyen drasztikus mértékben, megkérdőjeleződnek a miskolci „szakmai” döntések, hiszen most is a számukra legkönnyebb utat választották, a járatritkítást.

(A borítóképen: Hétfő volt az első munkanap, amikor vizsgázott az új menetrend)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/oriasi-a-felhaborodas-az-uj-menetrend-miatt-5375794/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/ujabb-csapas-a-miskolci-tomegkozlekedesre-5368837/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/veke-szakmaiatlansag-es-kapkodas-az-mvk-nal-5304454/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/valodi-buszokon-valodi-tomeg-a-jarvany-idejen-5285404/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-jon-a-2-es-az-mvk-pedig-1-esre-vizsgazott-5277484/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/eletveszelyes-katasztrofa-a-menetrend-valtoztatas-de-csak-eltereles-5277532/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kesz-vege-osszeomlott-miskolc-tomegkozlekedese-5273722/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában