tömegközlekedés

2021.03.23. 09:00

VEKE: szakmaiatlanság és kapkodás az MVK-nál

Egyharmaddal kevesebb forrást ad a város az MVK-nak 2021-ben az előző évhez képest. Hogy ez mire elég, azt megtapasztalták az utasok március 11-étől. Tömeg a járműveken vagy gyaloglás várakozás helyett, erről szólnak az utasok hozzászólásai.

– Az elmúlt évtizedben többször is mélybe süllyedt a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), de szakmai alapon eddig mindig helyre lehetett állítani a vállalatot, és ebben mi is szerepet játszottunk. Ott volt például az úgynevezett hófrász esemény 2013-ban, amikor arra hivatkozva, hogy nagyon erőteljes hóesés volt Miskolcon, nem mentek ki a buszok. Ezután került a vállalat élére a mi ajánlásunkra Devecz Miklós vezérigazgató, a MÁV korábbi személyszállítási főigazgatója, és közösen kevesebb mint egy év alatt egyenesbe tudtuk hozni a miskolci közösségi közlekedés helyzetét mind teljesítmény, mind minőség tekintetében. Ekkor zárult le a Zöld Nyíl projekt, és ekkor indult a CNG-pályázat is. Devecz Miklósnak azonban határozott idejű szerződése volt, utódai alatt az MVK vállalati kultúrája fokozatosan széthullott, folyamatosan faragtak a teljesítményből, és a minőség is észrevehetően zuhant. Mára ott tartunk, hogy a cég képtelen még egy menetrendi változtatást is rendszerszinten levezényelni, a menetrendek összecsapottak, és különösen nem utasbarátak – fogalmazott Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

Felháborító és drasztikus

Az országos szakmai szervezet vezetője azt is elmondta: úgy tapasztalják, hogy a Miskolc Holding Zrt.-nél fűnyíróelven „lehúzogatják” a tagvállalat költségvetését azon az alapon, hogy a legnagyobb számból lehet a legtöbbet elvenni, majd ez a kapkodás és következetlenség látszik a folyamatos menetrendi változásokban is, különösen a mostani, elfogadhatatlan mértékűben.

Dorner Lajos hozzátette: nem úgy tűnik, hogy érdekelné a Holdingot vagy az MVK vezetését, hogy ezekkel a változtatásokkal milyen problémákat is okoznak az utasoknak.

Az elmúlt hetekben folyamatosan figyelemmel kísértük a miskolciak reakcióit a közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Akár az MVK saját közleményeihez, akár az Észak internetes portálján közzétett cikkekhez vagy a VEKE Facebook-bejegyzéseihez fűzött kommenteket olvastuk, azt láttuk: fel vannak háborodva az utasok a drasztikusan megritkított járatok és a kiszámíthatatlanság miatt, és azt is felvetették, hogy ehhez a szolgáltatáshoz mérten soknak tartják a tavaly megemelt 7700 forintos bérletárakat.

Magasak az állandó költségek

– Ezerszer próbáltuk leírni, bizonyítani, megértetni, hogy a járatritkításokkal nem lehet érdemi és hosszú távú megtakarítást elérni – válaszolta arra a kérdésünkre Dorner Lajos, hogy jogos-e az utasok felháborodása. – A járatritkításokkal maximum üzemanyagot lehet spórolni, ami főleg a CNG üzemű buszoknál töredéke a teljes költségnek, de a dízelbusznál is csak mintegy 15–20 százalék az üzemanyag a teljes költségből. De attól még az állandó költségek magasak maradnak: még ki kell fizetni minden mást, a béreket, a sofőrök, a karbantartók, a jegyellenőrök, az irodai dolgozók fizetését, fizetni kell az adókat, a közműszámlákat, a biztosítást, az esetleges lízingdíjat. (A veszélyhelyzetre tekintettel a cégeknek sem kell hitelt törleszteniük, hacsak kimondottan nem kérték a hitelintézettől. Információink szerint az MVK sem fizeti a lízingdíjat – a szerk.) A közösségi közlekedésben, különösen a kötött pálya, tehát a villamos esetén a költségek döntő része úgynevezett állandó költség, amely így is, úgy is felmerül, a járatritkításokkal csak a változó költség egy kis részét lehet megtakarítani, ami se így, se úgy nem tud megmenteni egy céget, különösen nem a Holdingot. Akkor miért ne fuvarozzuk a miskolciakat? – vetette fel a szakmai szervezet elnöke.

Azt is kiemelte: ha kevesebb az utas, az emberek kevesebb bérletet, jegyet vásárolnak, az kevesebb bevételt eredményez, a kevesebb bevételt pedig a Holding újabb megszorítással, járatritkítással kezeli, így Miskolc mostanra belekerült egy olyan lefelé tartó spirálba, ahonnan már nehéz lesz kimászni. Hiába a mostani megszorítás, jövőre újra több pénzt fog igényelni az MVK, mert ez a realitás. Ezek az intézkedések nem csak közlekedésileg, de közgazdaságilag is nonszenszek. Egyértelműen vezetői jellegű problémáról van szó mind az MVK, mind a Holding szintjén – összegezte az elnök.

Tarthatatlan a helyzet

– Ezt nehéz szakmaiságnak nevezni. Miskolc saját maga számolja fel a saját közszolgáltatását. A szakmai szervezet elnöke leszögezi, hogy a 490 millió forintos állami normatíva elvonása természetesen elfogadhatatlan. A parkolási bevételektől és az iparűzési adó egy részétől is elesik Miskolc, mint ahogy a többi megyei jogú város is – tette hozzá Dorner Lajos. Aki úgy látja: a Holding, amelynek az MVK tagvállalata, gyakorlatilag technikai csődben van, ezért tarthatatlan ez a helyzet, hogy az MVK egy csődben lévő vállalatcsoportnak a tagvállalata. Dorner Lajos úgy tudja: 2020-ban az MVK 3,6 milliárd forint támogatást kért az önkormányzattól, a 2020-as menetrend fenntartásához. Ehhez képest a város idei költségvetése szerint csak 2 milliárd forint áll a vállalat rendelkezésére.

Beszélgetésünk során felvetettük: Szegeden is 2 milliárdot kap a 2021-es költségvetés alapján a közösségi közlekedés.

– Szeged és Debrecen hasonlítható össze leginkább Miskolccal, mind a két városban villamosok is kiszolgálják az utasokat. Fáj a járvány nekik is, ők is bajban vannak, mégsem látni ilyen kapkodást, mint Miskolcon. A különbség az, hogy ők szakmailag sokkal jobbak – mondta Dorner Lajos. – Debrecenben már tavaly márciusban készült egy havária-menetrend, amit most is elővettek, így az emberek már pontosan tudják, hogy mi, mikor és merre jár, bízhatnak a szolgáltatásban, ráadásul a ritkítás korántsem annyira drasztikus, ellenben sokkal következetesebb, mint a Miskolcon alkalmazott. A járvány elmúltával mindenki bízhat abban, hogy Szegeden és Debrecenben vissza fog állni az eredeti menetrendi kínálat, míg Miskolcon erre már kevesen mernének fogadni.

Utasokra hárított döntés

A VEKE vezetője azt is elmondta, ők mindent megpróbáltak most is. Közreműködtek a 2020. szeptember 1-jén bevezetett, sok területen előremutató menetrend összeállításában, viszont nem véletlenül már kimaradtak abból a munkacsoportból, amely papíron a miskolci tömegközlekedés kapcsán egyeztet idén januárjától. Döntésük hátterében pedig az állt: nem szerették volna, hogy bárki is az ő nevükkel „takarózzon”, és rájuk hivatkozva adja el a már akkor tervezett vállalhatatlan járatritkításokat.

– Látható, hogy az MVK menedzsmentje és a Holding vezetése nem képes a problémát megoldani, noha a városvezetés felé azt kommunikálják, hogy megoldják. Nem mondanak igazat, mert egy ilyen méretű pénzhiány szakmailag nem kezelhető, ez politikai ügy. De eddig mindig hittek nekik és a szőnyeg alá söpörve a politikai problémát, az utasokra hárítottak mindent. Ez előbb-utóbb csattanni fog. Ahogyan azt nyilatkoztam már korábban is, ez a helyzet oda vezet majd, hogy mennek valamilyen, egyre ritkábban és alacsonyabb szinten a buszok és a villamosok, de csak addig, ameddig van pénz, aztán vége. Meddig lehet ezt a véget elodázni járatritkításokkal? Mire várnak, arra, hogy majd megoldódik a helyzet magától? – kérdezte Dorner Lajos.

A közösségi közlekedés alapközmű egy nagyvárosban

Hogy kötelező feladat-e a közösségi közlekedés fenntartása, arra válaszolva pedig nemcsak a helyi önkormányzatokról szóló és a személyszállításra vonatkozó törvényre hívja fel a figyelmet Dorner Lajos, hanem arra is: a közösségi közlekedés ugyanolyan alapközmű egy megyeszékhely esetében, mint a víz, a világítás vagy a szemétszállítás. Hozzátette: a közösségi közlekedés mint közszolgáltatás hozzátartozik a város napi működtetéséhez, nem lehet büntetlenül egyharmaddal egyik napról a másikra megvágni a szolgáltatás szintjét, nem lehet csak úgy kivonulni belőle.

Azt is megtudtuk: másfél éve javaslatot tettek a Veres Pál-féle városvezetésnek a strukturális viszonyok átszervezésére, de akkor azt a választ kapták, hogy a javaslatuk „túl drasztikus”. Ez az átalakítási javaslat – amely azóta sok képviselőhöz is eljuthatott – azért született, hogy kizökkentse végre a miskolci közösségi közlekedést a fent említett negatív spirálból.

– Mára ott tartunk, hogy a mi javaslatunk a gyorsan romló helyzethez képest rég nem számít drasztikusnak. Veres Pálnak, Miskolc polgármesterének a járvány okozta veszélyhelyzetben politikailag, jogilag és technikailag is minden lehetősége meglenne, hogy döntéseket hozzon, és ne csak a Holding döntéseit legitimálja utólag, de sajnos úgy látjuk, úgy tapasztaljuk, hogy az irányítás nem igazán az ő kezében van – tette hozzá az elnök.


Az MVK-nál minden nap vasárnap a miskolci buszokon, villamosokon

Fejér Balázs, a VEKE elnökségi tagja, a miskolci tagszervezetének vezetője úgy nyilatkozott az Észak-Magyarországnak: valóban csökkent némelyest az utasok száma is a járványügyi korlátozások idején, de a március 11-én munkanapokra is bevezetett kvázi vasárnapi, a járatszámokat drasztikusan csökkentő menetrend nem áll arányban ezekkel a változásokkal. Van olyan terület, ahol a reggeli csúcsidőben például negyedére esett a szolgáltatási szint. Ilyen a József Attila utca, Felsőzsolca, valamint Berekalja.

– Nem is beszélve arról, hogy azok a járatsűrítések, amelyekről azt mondja az MVK, hogy ki tudja szolgálni a csúcsidőben keletkező utastöbbséget, nem elégségesek – mondta Fejér Balázs.

Ki hozza a döntéseket?

– A villamos esetében például túl korán, 16 órakor leáll a sűrítő 1A-s viszonylat közlekedése, amely tömegjelenetekhez vezet, és ez járvány idején óriási kockázat. Az operatív sűrítéseket pedig be kellene inkább illeszteni a menetrendbe, hogy tervezni tudjanak vele az utasok. Jelen járványhelyzetben nem kívánatos tömött járművekkel szállítani az utasokat. Ezért mondjuk, hogy a többi nagyváros gyakorlatának megfelelően tanszüneti menetrendet kellene Miskolcon is alkalmazni – folytatta a VEKE elnökségi tagja.

Fejér Balázs azt is elmondta: a drasztikusan átszabott menetrend a bérletesekkel sem igazán jóindulatú, hiszen a bérletek árát nem csökkentették, hiába szolgáltat kevesebbet az MVK. Fejér Balázs is megerősítette, hogy szakmai szempontból nagy a kapkodás a miskolci tömegközlekedést nézve, és helyi szinten is úgy látják, hogy nem lehet tudni, hogy ki dönt: a polgármester, a Miskolc Holding Zrt., az MVK vagy a megyei kormány­hivatal. Végül megjegyezte: az MVK Zrt. és Miskolc városa közötti érvényes közszolgáltatási szerződés tudomásuk szerint nem lett módosítva, és a menetrend-vál­toztatásokhoz elvileg szükséges polgármesteri döntésekről sem tudnak.

(A borítóképen: Zsúfoltság volt a VEKE felmérése szerint a március 11-én bevezetett menetrend járatain)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/valodi-buszokon-valodi-tomeg-a-jarvany-idejen-5285404/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kesz-vege-osszeomlott-miskolc-tomegkozlekedese-5273722/

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában