digitális oktatás

2021.03.21. 07:00

Szülők az idegösszeomlás szélén

A közösségi média hemzseg azoktól a vicces, néha dühös bejegyzésektől, amelyek arról szólnak, hogy újra digitális oktatásba kényszerültek a szülők és ezt, hogyan is kellene túlélni.

Nagy-Hankó Krisztina

Forrás: Stock

Nem elírás, valóban sok szülő érzi úgy, hogy neki kell helyt állnia a gyermeke helyett az iskolai feladatokban. Ez pedig nem mindenkinek megy egyformán. Valakinek könnyebben, míg másoknak nehezebben. Ha a helyzet azzal párosul, hogy közben otthon kell dolgozni az édesanyának vagy az édesapának, esetleg mindkettőjüknek – hiszen másként nem tudják megoldani a gyermek felügyeletét –, akkor további konfliktusok keletkezhetnek.

Ez pedig nem feltétlenül abból adódik, hogy az eszközök vagy feltételek nem állnak rendelkezésre. Aki azelőtt sok időt töltött a munkahelyén és keveset a családjával, okozhat számára meglepetéseket a mostani helyzet. Mivel a 2021-es lezárás már nem érte váratlanul az egy éve tartó pandémia miatt a családokat, azt gondolhatnánk, hogy rutinosan vágnak bele a második fordulóba. Megkérdeztünk néhány szülőt, hogyan éli meg ezeket a heteket és milyen praktikákat alkalmaz, hogy a lehető legjobbat hozza ki az időszakból.

Sok a teher

Nyolcéves és tízéves kisfia tanul otthon, akiknek online óráik mellett beküldendő feladataik vannak, ezért technikai segítségre is szorulnak – tudatta Simon Réka.

Az édesanya gyermekorvosként dolgozik, tehát el kell mennie otthonról napközben pár órára, amikor éppen rendel, így komoly szervezést igényel minden napjuk. A férjével ketten osztoznak a gyermekfelügyeleten. Az anyuka egy applikáció segítségével, figyelemmel tudja kísérni, hogy gyermekei be vannak-e csatlakozva a digitális térbe, ahol a tanóráik zajlanak, közben pedig beszélni is tud velük, ha szükséges. Illetve az elvégzendő feladatokba is be tud segíteni. Véleménye szerint túl sok teher hárul a gyerekekre, hiszen előfordul, hogy még késő délután is tanulnak. A leckét pedig – főleg a kisebbik gyermek esetében – le is kell ellenőrizni, mielőtt visszaküldik a tanárnak. Hogy hogyan tudná megoldani az online oktatást akkor, ha még mindig kórházban dolgozna és egész nap nem lenne otthon, nem is tudja elképzelni – tette hozzá az édesanya. Verset, dalokat is kell tanulniuk a gyerekeknek, de mindez már csak hab a tortán. Azt érzi, hogy sokkal több idejüket elveszi az online oktatás, mint a hagyományos – fogalmazott Simon Réka. A tavaly tavaszi időszak még nehezebb volt, mert a kisebbik fiú akkor volt elsős. Most már szépen és szorgalmasan dolgozik egyedül is.

Azért a pedagógusoknak sem könnyű, ez nem vitatható, embert próbáló időszak ez mindenki számára – összegezte. Az édesanya igyekszik úgy oldani a feszültséget, hogy napközben többször, kis időre kivonja a gyerekeket a tanulásból. Egy kis játékkal vagy mozgással tartanak szünetet. Azt javasolja másoknak is, hogy nem kell görcsölni a feladatokon, ami nem megy, azt hagyni kell, esetleg később visszatérni rá.

Nagycsaládban gördülékenyen

Négy gyermeket nevelnek, ebből három általános iskolás. Az édesanya és az édesapa is pedagógus, így otthonról dolgoznak. Minden nap tartanak online órákat – mondta Bak László, a Miskolci Nagycsaládosok Egyesületének elnöke. Felesége alsóban tanít, az ő tapasztalatuk az, hogy a kicsi gyerekek élvezik a digitális oktatást, és nincs problémájuk a technikával sem. Többnyire mindenki részt vesz az órákon, aki nem, annak indokolt a távolléte. Szintén ez mondható el a saját gyermekeikről is. Az ikrek nyolcadik osztályba járnak egy egyházi gimnáziumba, ahol nagyon komolyan veszik az órán való részvételt a tanárok, de a diákok is. Az oktatás színvonala pedig semmivel nem különb, mintha az iskolában ülnének az órákon – tette hozzá az édesapa. Kicsit úgy érzi, azok a szülők problémáznak a legtöbbet a digitális tanrend miatt, akik egyébként kevés időt töltenek gyermekükkel, és nem ismerik azok erősségeit és gyengeségeit.

Ha most kell ezekkel szembesülni, az tényleg nehéz lehet. Náluk gördülékenyen megy, de ez talán köszönhető annak is, hogy mindketten pedagógusok és egyébként is rendszer van az életükben. Azonban Bak László az egyesület elnökekeként is azt látja, hogy a tagcsaládok nagy része fennakadás nélkül meg tudta oldani a helyzetet.

Néha monoton

Egy elsős és egy óvodás gyermekkel van otthon Szilvia, aki elmondta, hogy különösebb nehézség nélkül megy náluk a digitális tanrend, de azért mégsem olyan, mintha iskolába járna a kisfia. Egy héten csak két online órája van, a többi feladatot egyénileg oldják meg. Ebben az iskolában alternatív oktatás van, azért is választotta gyermeke számára, szabadabban és játékosabban tanulnak a kicsik. Ez eléggé hiányzik, hiszen azt a közösségi légkört nem tudja számára otthon biztosítani. Illetve nehezebb lekötni a figyelmét, hiszen unalmas néha az otthoni tevékenység.

(A borítóképen: Nagy a teher a szülőkön is a digitális oktatás miatt)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában