A Matematika Világnapja

2021.03.14. 13:00

Mia és Max segít számolni

Dán és brit gyerekeknek kidolgozott módszerrel oktatják Edelényben a matematikát. A matematika napján érdeklődtünk az eredményekről.

Hegyi Erika

Forrás: ÉM

A gyerekek nagyon szeretnek legózni, de kevésbé matekfeladatokat megoldani. Ha a kettőt összekapcsoljuk, a diákok kedvenc tantárgyai közé kerül a matek. Ezt ismerték fel az edelényi Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola Óvoda és AMI pedagógusai, ezért bevezették a MoreToMath módszert, mely egy új problémamegoldás fejlesztő módszer.

Kossuth Szabolcsné Katalin is alkalmazza az új tanítási módszert, és annak sikerét példázza, hogy a diákok ott vannak az országos, matematika-felmérés legjobbjai között, a versenyeken kiváló eredménnyel szerepelnek, a pedagógusok pedig bemutatóórákat, továbbképzéseket tartanak hazai és külföldi tanítók, tanárok számára.

Játékosan

Katalin elöljáróban elmondta, az utóbbi évtizedben óriási változáson ment keresztül a matematikatanítás, de az egész oktatási rendszer is. Mégpedig úgy, hogy elindultunk a játékosság felé.

– A gyermek lételeme a játék, tanulni pedig saját tapasztalatok útján tud a leghatékonyabban. Mivel minden gyerek szeret legózni, szinte játékká válik számukra a matematikaóra. Amikor hazamennek, és a szülők megkérdezik tőlük, hogy mit csináltatok az iskolában, akkor a kis tanítványaim azt mondják, hogy semmit, csak játszottunk. És részben igazuk is van, hiszen észrevétlenül, játék közben tanulnak meg sok mindent. Az iskolai MoreToMath-készletet a dániai Lego-gyár fejlesztette ki a dán és a brit tanmenethez, de kiválóan beilleszthető a magyar tankönyvek anyagához is. A legóelemeket nagyszerűen tudjuk alkalmazni a számfogalom kialakításához, bővítéséhez, műveletek végzéséhez, szöveges feladatok megoldásához. A nagyobb számokat ki tudják rakni a különböző elemekből. Ekkor megtanulják az egység és az elem közötti különbséget. A módszer azonban alkalmat ad arra is, hogy a gyerekek az őket körülvevő állatokról, növényekről is számos ismeretet szerezzenek. A program 16 témakörből áll, és két kis legófigura Mia, valamint Max kalauzolja őket végig környezetünk különböző helyszínein – sorolta a pedagógus.

Kígyók és tyúkocskák

Említett néhány példát. A kígyós témakör például a gyerekek egyik kedvence. Az adott feladatnak megfelelően lehet variálni, bővíteni a kígyó hosszát és szélességét. Kiváló lehetőség a számfogalom kialakítására és a számok bontására. A tyúkocska témakörön belül a tojásokat rakosgatjuk 1, 2 vagy 3 tyúk között. Ez már a szorzás játékos előkészítése. De emellett megismerkedhetnek a gyerekek a baromfiudvar lakóival, a madarak testfelépítésével, életmódjával. A pillangó témakörön belül pedig a szimmetria fogalma is előkerül. Minden témakörhöz 3-3 feladatlap tartozik. Ezeken szöveges példák találhatók, de úgy, hogy a gyerek maga építi fel, majd arról olvassa le a szöveges feladatot.

– A gyerekek számára mindig nagy kihívás a szöveges feladatok megértése, de ezzel a módszerrel ez is érthetővé válik. A csomag tartalmaz egy szoftvert, melyet a digitális táblához használunk. Itt is meg tudjuk jeleníteni a feladatlapokat, valamint meg tudjuk építeni azt, amit a gyerekek a legóelemekből készítenek. Tehát a diákok digitális készségeit is fejlesztjük, ami a 21. században elengedhetetlen – fogalmazott Katalin.

Hozzátette: a matematika alapja a robotikának, amit szintén tanulnak az iskolában a diákok. Már alsóban is programoznak egyszerű robotokat, felsőben pedig egyre bonyolultabb programokat írnak. Ez sok-sok készséget fejleszt, hiszen precíznek kell lenni, kitartónak, jól kell tudni dolgozni csapatban, és tudniuk kell 15-ösével számolni, szorozni, de ismerniük kell a szögeket is.

– Úgy érzem, hogy a tanítványaim nagyon szeretik a matematikát. Az első osztályom, akikkel elkezdtük a legót használni, most ötödikes. Sok versenyen ott vannak a legjobbak között, az országos felmérésben pedig a felső 25 százalékba kerültek, 3-an a felső 6 százalékba. Nagyon büszke vagyok rájuk. A program szerint heti egy órán kellene használni a legót, de én, amikor csak lehet ezzel tanítom a gyerekeket. Sőt újabban magyarórán is ,,játszunk” vele. A színes elemek kiválóak a szavak hangokra bontására. Más színű a magánhangzó, más a mássalhangzó és másként jelöljük a kétjegyű mássalhangzót. Technikaórán a szobájukat építették meg a készletből, páros munkában pedig egy tavaszi kertet – tette hozzá a pedagógus.

Konfuciusz-idézet

Megjegyezte: iskolájuk az ország 8 Tudásközpontjának egyike, és a tantestület egy része meglátogatta a LEGO International School of Billund iskoláját.

A beszélgetést egy Konfuciusz-idézettel zárta, ami tökéletesen tükrözi a program lényegét: „Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam, és megértem!”

(A borítóképen: Legóval tanulnak számolni a gyerekek)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában