Speed Marathon

2021.03.20. 07:00

Már nem csak traffipaxszal vadásznak a gyorshajtókra

Minden eszközt bevetnek a rendőrök, amelyek nem mindegyike traffipax ma már.

Horváth Imre

Fotós: Nagy Balázs

Fotós: Nagy Balázs

Idén is lesz Speed Marathon, és az egyedülálló európai kampány új logót is kap – tájékoztatott az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság. A 2015. évi debütálást követően idén a hatodik alkalommal hajtják végre az európai rendőrök a Speed Marathon megnevezésű akciót, mely egy speciális, viszonylag új sebesség-ellenőrzési módszer.

Az érintett európai országokban valamennyi működőképes sebességmérő eszközt a nap 24 órájában bevetik, az ellenőrzések lehetőség szerint leállítással történnek, és az ellenőrzés során a különböző rendőri és együttműködő erők koncentrálva kerülnek bevetésre.

A gyorshajtás a leggyakoribb

Fontos azt is megemlíteni: az ellenőrzési helyszínek megválasztására általában a lakosság is javaslatot tehet, ezt megyénkben is rendszeresen megteszik a lakosok.

A német ötlet alapján 2012-ben bevezetett, majd a ROADPOL jogelődje, a TISPOL által 2015 európai szintre emelt Speed Marathonról bebizonyosodott, hogy kiváló eszköze a gyorshajtások visszaszorításának, az ellenőrzések hatékonysága és visszatartó hatása pedig átlag feletti. Ezért nem meglepő, hogy a ROADPOL idén is napirendjére tűzte az akciót, mely időpontja április 21.

A sebességtúllépés egyike a leggyakoribb szabályszegéseknek Európában. Tekintettel arra, hogy kontinensünkön a közúti halálozások többsége a gyorshajtásra vezethető vissza, ezért a jogsértés kifejezetten azok közé tartozik, amelyeket a ROADPOL speciális műveletei megcéloznak. Ha pedig már sebességmérő eszközök bevetéséről beszélünk, a kozlekedesbiztonsag.kti.hu oldal összeállítást közölt az elmúlt évtizedek alatt használt ilyen eszközökről hangsúlyozva: bár a köznyelvbe a traffipax szó épült be, azonban bár minden traffipax sebességmérő eszköz, de nem minden sebességmérő eszköz traffipax.

Milyen eszközökkel mérnek?

A traffipax az első sebességmérők egyike, amit Magyarországon rendszerbe állított a rendőrség a gyorshajtás visszaszorítására a ’70-es évek legelején.

Napjainkban a rendőrség 160 ARH CAM S1 típusú, változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontot (azaz mobil szuper traffipaxot) használ. Ezek lézeres elven működő berendezések. Ezenfelül az ország legbalesetveszélyesebbnek számító útjain, 134 ponton összesen 365 forgalmi sávon járműforgalom több szempontú folyamatos ellenőrzése zajlik 365 darab ARH CAM FIX típusú, fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési ponttal (VÉDA-kapuval). Ezek radaros elven működő berendezések.

Használatban van még további, a korábbi beszerzésekből származó, 25 magyar fejlesztésű FámaLézer III. VHT-507/DVRM-G típusú sebességmérő, amiket azonban kizárólag a gyorshajtókkal szembeni helyszíni szankcionálásra használnak. Ezek az eszközök menet közbeni mérésre is hitelesítettek, nevükből adódóan lézeres elven működő berendezések.

(A borítóképen: Munkában a sebességmérő berendezés)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nalunk-is-behajthatjak-a-kulfoldi-birsagot-5277112/

https://boon.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/ezek-a-fo-baleseti-okok-hazankban-5237140/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/valosag-lett-amirol-forgattak-4687348/

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában