összeomlott tömegközlekedés

2021.03.27. 07:00

Jönnek-mennek az MVK-menetrendek

Nem lehet tudni, mit tervez, tervez-e egyáltalán az MVK: például az is kérdés, hogy idén egész évben a vasárnapi menetrend lesz-e érvény­ben Miskolcon, vagy sem.

Fotós: Kozma István

Fotós: Kozma István

Amikor a jelenlegi baloldali városvezetés átvette Miskolcot, az érvényes menetrend szerint a reggeli csúcs­időben, 6 és 8 óra között átlagosan 4 és fél percenként járt az 1-es villamos. Jelenleg ugyanebben az időszakban összesen 9 járat indul, vagyis a követési idő több mint 13 perc. Nem nehéz kiszámolni tehát, hogy a miskolci utazóközönség számára a baloldal másfél éves városvezetése alatt a villamosok kétharmada eltűnt. Közben a bérletek ára 10 százalékkal emelkedett.

Minden nap vasárnap?

Figyelmeztető sárga lapot adott a szakmai szervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a miskolci tömegközlekedésnek, derült ki a héten közölt összeállításunkból, amelyben a szakmai szervezet vezetői mondták el álláspontjukat. Dorner Lajos elnök és Fejér Balázs elnökségi tag azt kifogásolta, hogy az MVK vezetése szakmailag nem jól kezeli a válsághelyzetet. A drasztikus menetrendváltozások nem húzzák ki az MVK-t a negatív spirálból, fogalmazott Dorner Lajos. A szakma azt is megjegyezte: a miskolci önkormányzat polgármesterének hozzá kellett volna járulnia a menetrendi módosításokhoz.

A téma kapcsán kérdéseinkkel kerestük az MVK vezérigazgatóját még hétfőn. Azt szerettük volna megtudni, hogy a Miskolc város költségvetésében szereplő 2 milliárd forint 2021. évre pontosan mire lesz elegendő a szolgáltatások színvonalát tekintve. Feltettük kérdésként: elképzelhető, hogy egész évben a vasárnapi menetrend lesz érvényben Miskolcon? A járványhelyzet elmúltával mikor tervezik visszaállítani a normális menetrendet? (Dorner Lajos utalt rá korábbi cikkünkben, hogy Debrecenben, ahol szintén van villamosközlekedés, ezért hasonlítható a miskolci közösségi közlekedéshez, az tűnik ki a menedzsment kommunikációjából, hogy a járvány elmúltával visszaállnak a normál kerékvágásba – a szerk.)

A tavalyi évben közel 4 milliárd forintból gazdálkodott a vállalat, és akkor is voltak látványos nehézségek, ezért kérdeztük, hogy mit várnak a 2021-es esztendőtől.

Minőség le, árak fel

A drasztikus menetrendváltozások kapcsán folyamatosan megjelenő és a közösségi médiában olvasható cikkekhez fűzött megjegyzésekből látszik: az utasok felháborodtak azon is, hogy a bérletek ára nem csökkent, nemhogy arányosan, de semmilyen mértékben a szolgáltatás szintjéhez igazodva. Utóbbi a március 11-én bevezetett menetrend alapján mintegy 30 százalékkal alatta van a normális munkanapi menetrendi szolgáltatásnak. Ezért kérdeztük az MVK vezérigazgatójától: a havi bérlet árát csökkentik-e körülbelül 30 százalékkal, mert a szolgáltatás is mintegy ennyivel csökkent? Valamint, hogy a bérletek árát visszatérítik-e a megszűnt vonalakon.

Meglepő egyébként, hogy az MVK menedzsmentje a március 11-én bevezetett menetrendet már az elmúlt másfél héten is többször módosította. Erre vonatkozóan szerettük volna megtudni: miért nem mérték fel az utazási igényeket előzetesen, hiszen látszik, hogy március 11-e óta már másodszor kellett újraszabni a válságmenetrendet? Feltettük azt is: összeszámolták, hogy 2020-ban és eddig 2021-ben hányszor módosult a menetrend? És hogy miért voltak indokoltak a folyamatos változtatások?

A szakmai szervezet egyébként úgy nyilatkozott az Északnak korábban, hogy az MVK-nál a vezetéssel kapcsolatban vannak problémák, ezért kérdeztünk rá: terveznek-e átalakítást a menedzsment szintjén, ami általában egy-egy válsághelyzetben adott szervezetben meg szokott történni, illetve milyen külső szakértőkkel dolgoznak együtt? Mivel a szakmai szervezet azt mondta, hogy a tömegközlekedéssel kapcsolatban az állandó költségek magasak, és a szakma úgy látja: az üzemanyaggal nem lehet jelentős mértékben takarékoskodni, megkérdeztük az MVK-tól: terveznek-e létszámleépítéseket idén takarékossági okokra hivatkozva.

Feltett kérdéseinkre válaszokat eddig nem kaptunk. Hogy az MVK álláspontja mi arra vonatkozóan, szükség van-e az egyes menetrend-módosítások esetében a tulajdonos önkormányzattól a polgármester hozzájárulására, azt sem tudtuk meg.

Engedélyköteles – lenne

Viszont tájékozódtunk a 2020. szeptember 1-jétől hatályos közszolgáltatási szerződésből, amely Miskolc Megyei Jogú Város és az MVK között jött létre. A szerződés értelmében az MVK autóbusszal és villamossal végzett menetrend szerinti személyszállításért, közszolgáltatásért felelős a megyeszékhelyen. A közszolgáltatást menetrend alapján az utazási feltételek megtartásával bárki igénybe veheti, a szolgáltató pedig köteles gondoskodni arról, hogy az előre meghirdetett menetrendről az utazóközönség értesülést szerezhessen. Nem mellesleg: a szolgáltató széles körű tájékoztatást köteles nyújtani, olvasható a hatályos dokumentumban.

Ahogy az is, mind a város, mind az MVK által elfogadott szerződés értelmében, hogy „közgyűlési döntés nélkül változtatási kérelemmel kezelendő minden olyan menetrendi változás, amely kumuláltan az elfogadott éves szállítási teljesítménynek a plusz, mínusz 0,5 százalékos változását eredményezi”. Egy olyan változtatás, amely március 11-én lépett életbe, és amely értelmében például 152 villamos helyett egy nap csak 98 jár, számításaink szerint 36 százalékos csökkenést jelent. Vagyis szükség lett volna közgyűlési döntésre, jelen esetben veszélyhelyzet idején a polgármester döntésére.

Veres Pál polgármester valamilyen módon érezte is szükségét, hogy menetrend-módosítás esetén a közszolgáltatási szerződés értelmében járjon el. Ezért az egyik változtatás esetén, 2021. január 29-én hozott közgyűlési határozatot, amelyben „Veres Pál polgármester hozzájárul az MVK által 2021. február 1-jétől tervezett tanszüneti menetrend bevezetéséhez és fenntartásához, amíg a koronavírus miatti veszélyhelyzet fennáll”. A további menetrend-változtatásokhoz kapcsolódóan nyilvános közgyűlési döntést azonban nem találtunk Miskolc honlapján.

A változás állandó

Az MVK honlapján azonban megnéztük, milyen főbb menetrendi változásokat léptettek életbe az elmúlt egy évben. 2020. március 19-én a szombati menetrendet, 2020. április 6-án a szabad- és munkaszüneti menetrenden alapuló rendkívüli menetrendet, 2020. június 2-án a nyári tanszüneti menetrendet vezették be Miskolcon. 2020. szeptember 1-jén lépett életbe a Miskolc Közösségi Közlekedési Munkacsoport menetrendje. 2020. november 2-án megszüntették az éjszakai járatokat. 2020. november 9-én a megyei kormányhivatal által jóváhagyott menetrendet járatsűrítésekkel, 2021. február 1-jén tanszüneti menetrendet, 2021. március 11-én módosított munkaszüneti menetrendet vezettek be.

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/veke-szakmaiatlansag-es-kapkodas-az-mvk-nal-5304454/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/valodi-buszokon-valodi-tomeg-a-jarvany-idejen-5285404/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-jon-a-2-es-az-mvk-pedig-1-esre-vizsgazott-5277484/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kesz-vege-osszeomlott-miskolc-tomegkozlekedese-5273722/

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában