Tömegközlekedés

2021.02.14. 07:00

Volna pénz a miskolci tömegközlekedésre

A miskolci tömegközlekedés meghatározó témává vált a megyeszékhelyen. Hollósy Andrást, a Fidesz–KDNP szóvivőjét a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. és a miskolci tömegközlekedés finanszírozásával kapcsolatban kérdeztünk.

20210125 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Miskolc Városi Közlekedés Zrt. (MVK) telephelye.

Fotó: Ádám János

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-ről szóló cikkekhez kapcsolódva sorra fejtik ki a véleményüket a városlakók a közösségimédia-oldalakon. Az Észak-Magyarországhoz is érkezett olvasói panasz arra vonatkozóan, hogy sokat kell várakozni a buszokra és a villamosokra, és nem érzik magukat az utasok biztonságban, mert zsúfoltak a járművek, és kényelmetlen az utazás. Mi várható? Leállíthatja-e a tömegközlekedést a miskolci városvezetés arra hivatkozva, hogy nem tudják kigazdálkodni a szükséges fedezetet?

A helyi önkormányzatról törvény szól, mely szerint a helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat. A kötelező feladatokat a törvény felsorolja. A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok közé tartozik különösen a helyi közösségi közlekedés biztosítása. A törvény rögzíti: a közösségi közlekedési feladatellátás forrása a helyi iparűzési adóból származó bevétel.

Három kérdés – három válasz

A tavalyi adóbevételeknél 2018-ban sem volt több, de a buszok akkor mégis többet futottak, állítja a jobboldali frakciószövetség.

Hollósy Andrást, a Fidesz–KDNP szóvivőjét a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. és a miskolci tömegközlekedés finanszírozásával kapcsolatban kérdeztünk.

Badány Lajos, a Velünk a Város frakció képviselője, egyben az MVK Zrt. felügyelőbizottsági tagja a minap azt nyilatkozta, hogy márciustól leállíthatják a tömegközlekedést Miskolcon. Elképzelhetőnek tartja, hogy ez valóban megtörténik?

Nem látunk a miskolci baloldal kártyáiba. Egy biztos: az 1-es buszt valóban meg akarták szüntetni, már ezzel is sokkolták a miskolci közvéleményt. Szerencsére a miskolci polgárok felemelték a hangjukat, és nem hagyták, hogy a baloldal felszámolja a legrégibb miskolci vonalat. Legalábbis egyelőre úgy néz ki, hogy együtt, közösen megmentettük az utasoknak az 1-es buszt. Azonban emlékezzünk csak vissza, hogy a közelmúltban a VEKE vezetője is kifejezetten szervezeti és vezetési problémákról beszélt az MVK kapcsán, és halálspirált emlegetett. Szóval lehet, hogy a miskolci baloldal beteljesíti a jóslatot.

Badány Lajos azt is mondta, hogy az MVK-nak pénzügyi gondjai vannak.

Ha figyelembe vesszük, hogy már bőven 2021-et írunk, és az önkormányzat még a 2020. évi számlát sem fizette ki rendesen az MVK Zrt.-nek, ezen nincs is mit csodálkozni. A saját számításaik szerint is közel egymilliárd forinttal tartoznak az MVK-nak még 2020-ból. Ez az összeg biztosan nagyon hiányzik a vállalat költségvetéséből. Annyira hiányzik, hogy már a legismertebb magyar közlekedési szakértők is arról cikkeztek, hogy nincs pénz alkatrészre sem, ezért állnak a buszok a garázsban.

A baloldal folyamatosan arra hivatkozik: ez nem az ő hibájuk, szerintük a lecsökkent iparűzésiadó-bevétel miatt nem tudnak fizetni. Azért ez elég érdekes állítás.

Áttanulmányoztuk az iparűzésiadó-bevételek alakulását, és azt találtuk, hogy a város tavalyi bevétele pontosan ugyanannyi volt, mint a 2018-as. Ráadásul 2018-ban, a Fidesz–KDNP idejében még 15 százalékkal magasabb volt a futásteljesítmény, tehát sehogy sem jön a baloldali matek. Mert ha 2018-ban ugyanannyi bevételből jóval magasabb futásteljesítményt is lehetett finanszírozni, akkor most a lényegesen kisebb teljesítményt vajon miért nem lehet? Persze az sem ártott volna, ha nem jutalmazták volna a bliccelőket ingyenjegyekkel, és ha nem politikusokkal, hanem szakértőkkel töltötték volna fel a vállalat felügyelőbizottságát.

(A borítóképen: Nemcsak a járművek sorakoznak, hanem a kérdések is a miskolci tömegközlekedés körül)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában