útépítés

2021.02.09. 20:00

Kezdődik a 37-es út építése

A fakivágások és a közműkiváltások után kezdődhet el a 37-es számú főúton a pályatest építése idén májusban.

Horváth Imre

Fotó: Bujdos Tibor

Lakossági tájékoztatót jelentetett meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti négysávosításával kapcsolatban, amely informatív részleteket tartalmaz a kivitelezéssel kapcsolatban, illetve rögzíti a tervezett ütemtervet is.

Mint ismert: A magyar kormány tavaly emelt be az útprogramba két, Miskolc gyorsabb és biztonságosabb megközelítését lehetővé tevő, helyi gazdaság­élénkítő hatású beruházást: a 37-es számú főút Gesztely–Szerencs közötti szakaszának négysávosítását és a 26-os számú főút Sajószentpéter–Berente elkerülő megépítését. A 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti közel 20 kilométer hosszúságú szakasza kétszer két sávra bővül, valamint négy új körforgalmú csomópont épül a forgalmas útszakaszon. A beruházás nemcsak az útszakasszal közvetlenül érintett települések, de az egész Zemplén számára fontos és meghatározó lehet, így érthetően nagy várakozás előzi meg.

Tavaly arról tájékoztatta az Észa-Magyarországot a NIF, hogy a közbeszerzési eljárással párhuzamosan el kell végezni a területszerzéseket – mintegy 200 ingatlan vonatkozásában –, illetve a tervek szerint megkezdődhetnek a régészeti feltárások is. A pénzügyi források rendelkezésre állása esetén az érdemi kivitelezési munka legkorábban – a téli időszakot követően – 2021 tavaszán kezdődhet meg. A most közzétett lakossági tájékoztató szerint tartják ezt az ütemtervet, egyben a kivitelezés részleteiről is beszámolt a társaság.

Négy körforgalom

Mint írják: a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósuló beruházás kezdete a jelenlegi négysávos út vége, vagyis a Gesztely és Hernádkak település közötti körforgalmi csomópont, amelyet turbókörforgalommá építenek át. A fejlesztés vége eléri Szerencs belterületi szakaszát – ezen a szakaszon kiemelt szegélyekkel határolt elválasztó szigettel csatlakozik majd a meglévő körforgalmi csomópont elválasztó szigetéhez. A Gesztely–Hernádkak csomópont és a Bekecs, Béke úti csomópont között a szélesítés jobb oldalra történik, míg onnan a szerencsi csomópontig a két oldalra valósul meg. A középső elválasztást szinte a teljes hosszban egyoldali szalagkorlát biztosítja majd, de az elején egy hét kilométeres szakaszon az úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszer, sodronykorlát lesz beépítve, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült. A szakaszon négy körforgalom épül. Ebből egy a már említett turbókörforgalom az elején. Illetve három egysávos körforgalom az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban.

Lőszermentesítés, fakivágások

A kivitelezés során a meglévő közműveket kiváltják és védelembe helyezik, a közvilágítás a meglévő körforgalomban megújul, az új körforgalmakban pedig kiépül.

A kivitelezés során több földútcsatlakozás megszűnik, de minden ingatlan megközelíthető marad, a buszmegállókat pedig átépítik.

Az ütemezés kapcsán azt írják: 2021 februárjában és márciusában lőszermentesítési és fakivágási munkálatokat végeznek, március és áprilisban régészeti feltárásokat, májusban pedig a tervek szerint megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák a jobb pályán.

Átadás 2023-ban

A kivitelezés kezdési időpontját nagyban befolyásolhatja a közműkiváltások folyamata. A csomópontok és hidak átépítéséhez – ha a közművek és a területek lehetővé teszik – terelőutakat építenek. Ha ez nem lehetséges, akkor lámpás forgalom­irányításra kell majd számítani.

Az elképzelések szerint idén teljes egészében megépülhet a jobb pályán a kötőrétekig az útszakasz, így 2022 tavaszán a forgalmat átterelhetik majd erre, és megkezdődhet a bal pálya szélesítése, az elválasztó sáv építése. 2022 novemberére a teljes szakaszon befejeződhet a kopóréteg építése, és a végleges forgalmi rendet is kialakíthatják. A műszaki átadás-átvételi eljárást követően 2023-ban forgalomba helyezhetik az útszakaszt.

(A borítóképen: Nagy a forgalom a 37-es úton, a négysávosítás biztonságosabbá teszi az útszakaszt)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában