Újfajta szolgáltatások

2021.02.15. 11:30

Minden támogatás aranyat ér a helyi szolgáltatóknak

Termelői vásárok hiányában most a virtuális térbe kell költöznie a helyi árusoknak, az éttermeknek pedig a korlátozások miatt házhoz szállításra kellett átállniuk.

Kiss Daniel

20200115 Szeged Kötelező zászlóval megjelölni a sertéshús származási helyét. Képen: Mars Tér, Temesvári húsbolt Fotó: Török János (TJ) Délmagyarország (DM)

Fotó: MW

A helyi eladók, szolgáltatók hónapok óta nehezen küzdenek meg a járványhelyzet okozta nehézségekkel. Az érvényben lévő szabályok mellett a láthatóság maradt a fennmaradás kulcsa – ez azonban sok esetben nehézségekkel jár. Megyénkbeli árusokat, éttermeket kérdeztünk: Milyen segítség áll rendelkezésükre, hogy felhívják az emberek figyelmét a helyi vállalkozások támogatására?

Vásárok nélkül

Borzasztó kiesésről számolt be nekünk Szurdok Renáta, a vadnai Kicsikacsaház tulajdonosa. A szörpöket, lekvárokat, házi finomságokat és ajándékokat árusító vállalkozása rendszeresen részt vett a járvány előtt megtartott miskolci termelői vásáron, ez azonban most elmaradt.

– Vannak települések, ahol most is lehet piacokat tartani, de a bevétel felét behozó miskolci vásár nélkül jóval nehezebb az üzlet – mesélte. A korlátozások tavalyi első bevezetésével még egyszerűbb volt a helyzet, sőt, december–januárig a házhoz szállítás is ment, de mostanra alábbhagyott a kereslet.

Szurdok Renáta szerint nem kínál önmagában megoldást a virtuális térbe való költözés. Honlapjuk működik, e-mailen, telefonon elérhetők, illetve közösségi oldalukon is hirdetik magukat, de nincs meg a kellő láthatóság.

– A termelői napon a vásárlók fele idős szokott lenni, őket nem olyan egyszerű utolérni interneten, mint személyesen. A kormányzati, önkormányzati figyelemfelhívó kampányok csak minimális segítséget nyújtanak, de sajnos nincs jobb lehetőség – panaszolta Szurdok Renáta.

Hobbiként készít fonott tárgyakat Bakos Zoltán, aki számára szintén visszaesett most az üzlet. Sok mindent meghirdetett a miskolci önkormányzat által működtetett vasaroljmiskolcit.hu honlapon, de ez szerinte gyakorlatilag semmit sem segít. A házhoz szállítás neki nem megoldható, mert többe kerülne, mint maga a termék ára, a postaköltséget pedig a vevők sokallnák. Saját honlap működtetésének is fenntartási költsége lenne, így közösségi oldalakon igyekszik látható maradni. Bakos Zoltán szerint nincs jó megoldás ilyen helyzetben, csak ha megint engedélyeznék a kipakolást.

– Nem létfontosságú ez nekem szerencsére, mert hobbiként fonogatok, örömmel csinálom. Egynapi munkámmal olyan 2500 forintot tudtam keresni, de ez csak a nyugdíj mellé jött kiegészítésként – mesélte.

Házhoz kell szállítaniuk

A miskolci Rákóczi Pince Étterem is rossz üzletről számolt be. Nekik sok más étteremhez hasonlóan át kellett állniuk házhoz szállításra, de ez csak elenyésző bevételeket hoz. Az éttermi étel nem ugyanolyan, ha nem ülhetünk be – magyarázták –, ilyenkor pedig sokan inkább az otthoni főzőcskézést választják. Az alkalmazottainkat viszont meg kell tartani, és a rezsit is fizetnünk kell, így minden lehetőséget ki kell használni.

Egy másik miskolci éttermet is megkérdeztünk, a Dűlőt, melynek étteremvezetője, Vécsey Renáta az önkormányzat kései lépését marasztalta el. Ők is házhoz szállítással működnek, de forgalmuknak csak 1-5 százalékát tudták megtartani. Szép gesztusnak tartja a miskolci önkormányzattól, hogy létrehoztak egy ilyen honlapot, amelyen árusok és éttermek hirdethetik magukat ingyenesen, de az étteremvezető szerint túl későn döntöttek erről.

– Ebben a helyzetben viszont a reklámozás maradt, amelyet mindenféle platformon folytatni kellene, hogy felhívják az emberek figyelmét: támogassuk a helyieket – javasolta az étteremvezető.

Népszerűsítik a hazait

A hazai gyártók számára a fogyasztók vásárlásai jelentik a járvány legjobb ellenszerét – derült ki a #veddahazait akció 2021-es folytatásáról tartott sajtótájékoztatón. A „Vedd a hazait! Védd a hazait!” akció a járvány itthoni megjelenése után szinte azonnal sok támogatóra talált gyártók, kereskedők, fogyasztók körében is, most pedig újabb tévés népszerűsítő kampánnyal folytatódik. A Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyeit több megyénkbeli vállalkozás is használja.

A helyi vásárok árusai és a helyi éttermek számára az ezzel járó védjegyhasználati díj kifizetése viszont nem feltétlenül éri meg: A nevezés ugyanis önmagában több tízezer forintos költséget jelentene. Szurdok Renáta elmondása szerint még az országos online vásárokat meghirdető oldalakon való megjelenés sem biztosan kifizetődő, bár annak a díja valamivel alacsonyabb.

(A borítóképen: „Vedd a hazait! Védd a hazait!”)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában