tömegközlekedés

2021.02.03. 11:30

A jog és a rend szava a kormányrendelet

Veres Pál polgármester utasíthatja az MVK vezetését a járatsűrítésről szóló kormányrendelet betartására.

Fotó: Bujdos Tibor

Kormányrendelet írja elő: veszélyhelyzet idejére a megyei jogú városokban a helyi tömegközlekedési szolgáltatást végző gazdasági társaság köteles járatsűrítési tervet készíttetni reggel 7 óra és délelőtt 9 óra, valamint délután 3 óra és este 7 óra között a tömegközlekedéssel összefüggő járványügyi intézkedések keretében. Ennek ellenmondva a Miskolci Városi Közlekedési Zrt. (MVK) úgy döntött: február 1-jétől tanszüneti menetrendet vezet be, habár a kormányhivatal ennek tervezetét nem hagyta jóvá.

Közigazgatási jogban járatos szakemberektől kérdeztük: mennyire bír kötelező erővel a kormányrendelet az MVK számára? Megtudtuk: tekintettel arra, hogy az MVK önkormányzati feladatot végez, a kormányrendeletben foglaltak kötelező jelleggel bírnak rá. Ugyan a megyei kormányhivatal az MVK-nak közvetlenül nem felettes szerve, de mivel a közlekedési vállalat Miskolc Megyei Jogú Város önkormányzatának cége, így kötelező erejű a döntés.

A város tulajdonosa az MVK-nak, van-e bármilyen felelőssége abban, amit a kormányrendelet meghatároz? – vetettük fel a kérdést. Szakemberektől azt a választ kaptuk: a tömegközlekedési vállalaton keresztül látja el a város a közszolgáltatást, ezért ha a vállalat nem látja el a kormányrendeletben rábízottakat, akkor a város utasíthatja a vállalatot. Hozzátették: egy megyei kormányhivatal és egy megyei jogú város között általános fölérendeltségi viszony van, ami azt jelenti, a kormányhivatal a megyei jogú város működésének, döntéshozatali eljárásának jogszerűségét, valamint döntéseinek jogszerűségét, továbbá jogalkotási, jogszabályon alapuló döntési és feladatellátási kötelezettségének teljesítését ellenőrzi. Jelen esetben a kormányhivatal feladatellátási kötelezettség nem teljesítése miatt akár eljárást is indíthat Miskolc ellen. Azt is megtudtuk: a jogszabályi hierarchiát tekintve a kormányrendelet a hierarchiában „erős” helyen áll, és komolyan veendő kötelezettséget határoz meg.

A járatsűrítésre vonatkozó kormányrendelet a kormányhivatal számára megszabja a szankcionálási lehetőséget is. Közigazgatási jogban jártas szakértőink úgy látják: az 1 millió forinttól 5 millióig terjedő bírság kiszabásától nem valószínű, hogy eltekintene a kormányhivatal, mivel a kormányrendeletben arra kapott felhatalmazást, hogy büntetést szab ki, ha a közlekedési szolgáltató nem jár el a kormányrendeletben megszabottaknak megfelelően.

Az MVK állítja: a tanszüneti menetrendet egyszer már jóváhagyta a kormányhivatal, de újabb tanszüneti menetrendes járatsűrítési tervet is beadtak. A témára visszatérünk.


Egyelőre maradt az 1-es

Köszönjük, hogy sokan támogatták a „Maradjon meg az 1-es busz!” közösségimédia-kezdeményezést – mondta lapunknak Hollósy András, a Fidesz–KDNP frakciószövetség szóvivője.

– Egyelőre marad az 1-es busz. De nem dőlhetünk hátra. A járványügyi szabályok ellenére ugyanis tovább csökkentették a járatok számát. A döntést azzal indokolták, ezzel napi 2,5 milliót keres a vállalat. Kérjük a baloldali városvezetést, tartsák be a járványügyi szabályokat. A miskolciak egészsége ugyanis mindennél fontosabb – fogalmazott a szóvivő.


Hétfőtől életbe lépett a tanszüneti menetrend

Tanszüneti menetrend lépett életbe hétfőn a Miskolci Városi Közlekedési Zrt. járművein. Lapunk munkatársa az utasoktól érdeklődött a tapasztalataikról.

Nagy Gáborné, unokájával az ölében az Avas kilátó irányába tartó 35-ös busz érkezésére várt. – A legtöbb esetben

a tömegközlekedést választom, ha el akarok jutni A pontból B-be, mivel alapvetően meg vagyok elégedve a városi közlekedéssel. Leggyakrabban a 35-34-es járatok vonalán mozgok. Bár változott a menetrend, ez az én helyzetemet nem nehezítette meg, nem volt tömeg a korábbi járaton – mondta el a nagymama.

Istvánt ezzel szemben korábban még soha nem tapasztalt zsúfoltság fogadta hétfő reggel az Újgyőri főtéren. – Normál rend szerint indultam el reggel otthonról. Az 1-es villamos járatán nem érzékeltem változást, ami a felszállók számát illeti. Azonban a 29-es buszra várva feltűnt, hogy a sokkal többen sorakoznak a megállóban, mint máskor. Miután a kisméretű busz kigördült a helyéről, felszálltunk, minden ülőhelyet elfoglalva. Azt követően folyamatosan érkeztek az újabb és újabb utasok. Mondanom sem kell, hogy az előírt másfél métert nem tudtuk megtartani, némi hangosabb bosszankodásnak is fültanúja lehettem. Több embert is mozgósítanom kellett, hogy szabad helyet kapjak a leszálláshoz. Kíváncsi vagyok a következő reggelre, fogalmam nincs, hogy mi okozhatta a járat népszerűségét – mesélte meglepődve István. Mária Majláthról utazik nap mint nap a Szentpéteri kapu irányába. – Nem szoktam villamosozni, csak ha célzottan a belvárosba vagy ha a Búza térre akarok eljutni. Ezeket az alkalmakat leszámítva mindig az 54-es buszt választom, ami néha indokolatlanul gyakran közlekedik, például, ha délután 5 után tartok hazafelé. Ekkora tízpercenként érkezik három is, szinte teljesen üresen. Ezzel szemben délután 6 után – műszakváltást követően – nem lehet rajta elférni – emelte ki Mária.

(A borítóképen: A tömeg és a járványszabályok be nem tartása veszélyeztetheti az utasok egészségét)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/szabalyt-sert-a-kozlekedesi-vallalat-miskolcon-5162920/

https://boon.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/majusban-derulhet-ki-az-mvk-hianya-5158342/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-csokkenthetok-miskolcon-a-jaratszamok-5158186/

https://boon.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/jobboldali-varosvezetes-alatt-75-buszt-vett-az-mvk-5158318/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kevesebb-lesz-hetfotol-a-busz-es-a-villamos-miskolcon-5156218/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/az-oregebbek-maradnak-a-garazsban-5148964/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában