Jótállás

2021.01.09. 19:00

Határidők javításra, cserére, pénzvisszaadásra

A vevő joggal várja el, hogy a drágább termékért hosszabb ideig vállaljon felelősséget a gyártó.

Méhes László

Fotó: Shutterstock

A termék árához igazodó, a korábban megszokottnál akár kétszer-háromszor hosszabb jótállással, egyértelmű javítási és cserehatáridőkkel és az elektronikus jótállási jegy bevezetésével erősítik a vásárlók jogait a január 1-jétől életbe lépett fogyasztóvédelmi szabályok. E szerint az újév első napja után megvásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti árucikkekre továbbra is egy, a 100 ezer forintnál drágábbakra azonban már két, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesíthető a jótállási igény.

Fenntarthatóság

A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó, közel két évtizede változatlan rendelkezések megújítását az tette időszerűvé, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz érkező panaszok legnagyobb hányada ehhez a területhez kapcsolódott. A változtatás ugyanakkor fenntarthatósági célokat is szolgál, fogalmazta meg tájékoztatójában az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős államtitkára, Keszthelyi Nikoletta. Arra utalt, hogy a megnövelt időtartamú jót­állási kötelezettség tartósabb termékek előállítására ösztönözheti a gyártókat.

A rendelkezések egyértelműsítik, hogy a szavatosság és a jótállás érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez. Számlához, elektronikus vagy papíralapon átvett jótállási jegyhez azonban igen.

Napok, határidők

Az átfogó változás érintetlenül hagyta azt a szabályt, hogy a termék meghibásodása esetén a vásárló alapesetben továbbra is a javítást várhatja el. Viszont igyekszik határt szabni annak, hogy a használhatatlanná vált eszközök hosszú időre a szervizben maradjanak. Ennek első lépése, hogy ha egyértelműen megállapítható, hogy a termék nem javítható, akkor 8 napon belül csere, vagy ugyanezzel a határ­idővel a vételár visszatérítése illeti meg a vásárlót.

Előírás lett, hogy javíthatóság esetén a szervizeknek arra kell törekedniük, hogy 15 napon belül helyrehozzák a hibát. Ha ez nem tartható, a vevőt legkésőbb a határidő napján értesíteni kell arról, hogy a javítás befejezése mikorra várható. Amennyiben ez 30 napon belül sem lehetséges, a vásárló 8 napon belül cserére, vagy a vételárra jogosult.

Szintén csereköteles lesz a termék, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ilyenkor ugyancsak pénzvisszafizetéssel váltható ki, ha ez – például készlethiány miatt – nem valósítható meg.

Az új fogyasztóvédelmi szabályok továbbra sem vonatkoznak a járművekre, így például a személygépkocsikra, motorkerékpárokra, lakókocsikra, elektromos kerékpárokra. Műszaki probléma esetén azonban ezekben a termékkörökben is 15 napon belül tájékoztatni kell a vásárlót arról, ha a szervizelés elhúzódik.

Ezrektől a milliókig

A jótállással és a szavatossággal kapcsolatos vásárlói problémák adták az elmúlt évben is a legtöbb munkát a B.-A.-Z. Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett békéltető testületnek – tájékoztatott dr. Tulipán Péter ügyvéd, a testület elnöke.

A hibás termékekkel kapcsolatos megkereséseknek pedig széles a palettája. A legtöbb panasz hozzájuk a cipőkre, háztartási gépekre, híradástechnikai eszközökre és bútorokra érkezett. A reklamáció értéke ennek megfelelően széles skálán mozgott: a 2–3000 ezer forintos tételtől a több millió forintig. Igaz, ez utóbbi szavatossági problémák a használt gépjárművekkel vagy építőipari kivitelezésekkel voltak kapcsolatosak – jegyezte meg. A reklamáció értékében jelentkező nagy különbségek a fogyasztóvédelmi tevékenység összetettségét jelzik. Példaként hozta erre, hogy a testületet egy korábban nem ismert feladat elé állította a pandémiás helyzet: megjelentek az utazási irodáknál befizetett utakkal, repülőjegy-értékesítéssel, illetve azok visszatérítésével kapcsolatos problémák.

A fogyasztóvédelmi törvény január 1-jei változása, az elektronikus formában készült e-jótállási jegy bevezetése dr. Tulipán Péter szerint követi a valós életet. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy a digitális formátumban készült számlát és jótállási jegyet éppúgy meg kell őrizni a számítógépen vagy az okostelefonon, mint korábban a papíralapú dokumentumot. Természetesen, ha a fogyasztó papíralapon kéri a jótállási jegyet, akkor a vállalkozás köteles azt úgy biztosítani.

(A borítóképen: Sok panasz érkezik a cipők minőségére is)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában