Közlekedés

2021.01.24. 16:30

A fő tényező a féktávolság

Egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többlet­fékutat jelent.

Forrás: ÉM

Télen, vezetés közben a körülményekhez mérten csökkenteni kell a sebességet. Hiába áll a táblán, hogy 50 km/óra a megengedett sebesség, sötétben, latyakos, csúszós úton haladjunk inkább 40 km/órával, hogy legyen idő reagálni a váratlan helyzetekre.

Figyelembe kell venni, hogy télen, jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve, körülbelül 20-30 métert teszünk meg a megállásig. Ez ráadásul téli gumival mért adat, a nyári gumi akár 60-70 métert is haladhat fékezés után.

A reakcióidőn is múlik

Egy átlagos sofőr reakcióideje 0,7 másodperc. Száraz aszfalton, maximális tapadást és fékhatást feltételezve akár egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többletet jelent a fékút tekintetében, 40 km/órás haladási sebességgel számolva.

Az ne tévesszen senkit meg, hogy Magyarországon egyre kevesebb alkalommal kell havas, jeges úton vezetni. Ez ugyanis nem csökkenti, hanem éppen ellenkezőleg, növeli a baleset kialakulásának veszélyét, hiszen éppen emiatt nem vagyunk rutinosak a havas utakon való közlekedést illetően. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy mindig kipihenten és fitten üljünk volán mögé.

Mindenképpen kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, a csúszós felületen ugyanis még a téli gumi is kevésbé tapad, mint a száraz, meleg aszfalton. Emellett a gázadáskor és a fékezéskor is óvatosabbnak kell lenni, mint a nyári hónapokban.

Egyesek szerint, ha havas, jeges úton indulunk, akár második fokozatot is használhatunk az elinduláshoz, ez ugyanis jobb tapadást eredményez. A kuplunggal is ellehet játszani ilyenkor.

Nem újdonság, de valóban kulcsfontosságú, hogy csúszós úton érdemes alacsonyan tartani a sebességet, illetve a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartani.

Ha pedig mégis hirtelen kell fékezni, és az autó megcsúszik, akkor se essünk pánikba. Ez nagyon fontos. Előbb finoman vegyük le a lábunkat a gázról, és egyenesítsük ki a kormányt, így a kerekek visszanyerik a tapadásukat. Ellenben a hirtelen kormánymozdulatok hatására könnyedén megpördülhet az autó.

Vegyünk egy példát: épp behajtunk egy körforgalomba, de kicsit nagyobb sebességgel sikerül, mint ahogy szerettük volna, és érezzük, hogy megcsúszik az autó. A legrosszabb amit tehetünk, hogy rátaposunk a fékre. Ennek következtében az autó ugyanis még jobban el fog kezdeni csúszni, hiszen a gumi és az út között teljesen megszűnik a tapadás, így vagy megpördül vagy kicsúszik az útról. A másik lehetőség, amit sokan mondanak, hogy adjunk gázt. Ez részben igaz, de ne úgy értsük, hogy azonnal adunk egy dagadt gázfröccsöt az autónak, mert azzal hasonló eredményeket fogunk elérni. A helyes reakció tehát, hogy nem pánikolni, hanem elengedni a pedálokat: se fék, se gáz, se kuplung kinyomva! Eközben finom kormánymozdulatokkal egyenesbe lehet hozni az autót, és amikor minden helyre állt, akkor finom gáz­adással haladjunk tovább.

(A borítóképen: Nyugodt, megfontolt mozdulatokkal vezessünk)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában