2021.01.24. 16:30
A fő tényező a féktávolság
Egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többletfékutat jelent.
Forrás: ÉM
Télen, vezetés közben a körülményekhez mérten csökkenteni kell a sebességet. Hiába áll a táblán, hogy 50 km/óra a megengedett sebesség, sötétben, latyakos, csúszós úton haladjunk inkább 40 km/órával, hogy legyen idő reagálni a váratlan helyzetekre.
Figyelembe kell venni, hogy télen, jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve, körülbelül 20-30 métert teszünk meg a megállásig. Ez ráadásul téli gumival mért adat, a nyári gumi akár 60-70 métert is haladhat fékezés után.
A reakcióidőn is múlik
Egy átlagos sofőr reakcióideje 0,7 másodperc. Száraz aszfalton, maximális tapadást és fékhatást feltételezve akár egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többletet jelent a fékút tekintetében, 40 km/órás haladási sebességgel számolva.
Az ne tévesszen senkit meg, hogy Magyarországon egyre kevesebb alkalommal kell havas, jeges úton vezetni. Ez ugyanis nem csökkenti, hanem éppen ellenkezőleg, növeli a baleset kialakulásának veszélyét, hiszen éppen emiatt nem vagyunk rutinosak a havas utakon való közlekedést illetően. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy mindig kipihenten és fitten üljünk volán mögé.
Mindenképpen kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, a csúszós felületen ugyanis még a téli gumi is kevésbé tapad, mint a száraz, meleg aszfalton. Emellett a gázadáskor és a fékezéskor is óvatosabbnak kell lenni, mint a nyári hónapokban.
Egyesek szerint, ha havas, jeges úton indulunk, akár második fokozatot is használhatunk az elinduláshoz, ez ugyanis jobb tapadást eredményez. A kuplunggal is ellehet játszani ilyenkor.
Nem újdonság, de valóban kulcsfontosságú, hogy csúszós úton érdemes alacsonyan tartani a sebességet, illetve a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartani.
Ha pedig mégis hirtelen kell fékezni, és az autó megcsúszik, akkor se essünk pánikba. Ez nagyon fontos. Előbb finoman vegyük le a lábunkat a gázról, és egyenesítsük ki a kormányt, így a kerekek visszanyerik a tapadásukat. Ellenben a hirtelen kormánymozdulatok hatására könnyedén megpördülhet az autó.
Vegyünk egy példát: épp behajtunk egy körforgalomba, de kicsit nagyobb sebességgel sikerül, mint ahogy szerettük volna, és érezzük, hogy megcsúszik az autó. A legrosszabb amit tehetünk, hogy rátaposunk a fékre. Ennek következtében az autó ugyanis még jobban el fog kezdeni csúszni, hiszen a gumi és az út között teljesen megszűnik a tapadás, így vagy megpördül vagy kicsúszik az útról. A másik lehetőség, amit sokan mondanak, hogy adjunk gázt. Ez részben igaz, de ne úgy értsük, hogy azonnal adunk egy dagadt gázfröccsöt az autónak, mert azzal hasonló eredményeket fogunk elérni. A helyes reakció tehát, hogy nem pánikolni, hanem elengedni a pedálokat: se fék, se gáz, se kuplung kinyomva! Eközben finom kormánymozdulatokkal egyenesbe lehet hozni az autót, és amikor minden helyre állt, akkor finom gázadással haladjunk tovább.
(A borítóképen: Nyugodt, megfontolt mozdulatokkal vezessünk)