Karácsonyi vásárlás

2020.12.07. 19:00

Kis üzletben gyenge a karácsony

A nyitvatartást korlátozó rendelkezések az adventi forgalmat a bevásárlóközpontok felé irányítják.

Méhes László

Fotó: Ádám János

Az ünnepi ajándékvásárlás nyertesei, úgy tűnik, idén még inkább a multinacionális kereskedelmi láncok és az internetes áruházak lesznek. Miskolcon bizonyosan, mert a kis belvárosi szak­üzletek már most a forgalom jelentős arányú, 30–50 százalékos visszaesését tapasztalják a nyitvatartás korlátozása óta. Bár a vírusveszélyes időszakban biztonságosabb lenne a kevésbé forgalmas helyek látogatása, a vásárlók most versenyt futnak a zár­órákhoz kötött idővel.

Hazafias kötelesség

A német gazdasági miniszter, Peter Altmaier a napokban arra szólította fel az ország állampolgárait, hogy karácsonyi bevásárlásukat ne az interneten, hanem a helyi boltokban intézzék. Szerinte ez most afféle hazafias kötelesség, amivel a helyi gazdaságot támogathatják – írta tudósításában a Die Welt. Lokálpatrióta gazdaságfilozófiájában a hazai termékek és szolgáltatások vásárlását szorgalmazó magyar kormányzat ehhez hasonló álláspontot képvisel. Kevés szó esik ennek kapcsán a forgalmazók között a hazai tulajdonú kiskereskedelmi üzletekről, amelyek védelmére ugyancsak fontos lenne felhívni a vásárlók figyelmét. A nyitvatartást korlátozó járványügyi rendelkezések ugyanis az ünnepek előtti bevásárlási hullámot egyre inkább a bevásárlóközpontok felé tolják – osztotta meg tapasztalatait a Miskolcon több ruházati üzletet üzemeltető Gála Kereskedelmi Zrt. tanácsadója, Iglai Szabolcs.

Délelőtti vevő

A november közepén este 7 órára elrendelt általános zár­óra azzal járt, hogy a belvárosi kisebb szaküzletekben délutánra jelentősen lecsökkent a forgalom. A kevesebb idővel rendelkező vevők így tömegesen jelentek meg a multiknál és a plázákban, ahol adott időben többféle termékkörből válogathatnak. Ez jellemzi az ünnepi ajándékvásárlások fő időszakát, az adventi hétvégéket is, bár a szakember meglátása szerint a kis boltokban jelentős forgalomgeneráló hatása ma már nem igazán van a hagyományos bronz-, ezüst- és aranyvasárnapoknak.

Az időkorlát bevezetése mindenesetre hullámzó forgalmi adatokat hozott, náluk ez novemberben 70 százalékra esett vissza. Mint mondta: érzékelhető, hogy idén megszakad az utóbbi években tapasztalt folyamatos növekedési trend, bár normál nyitvatartás mellett még látott volna esélyt arra, hogy kiskereskedelemben elérjék a tavalyi bevételt.

„Rossz évnek is lenni kell ahhoz, hogy értékelni tudjuk a jót” – fogalmazott Iglai Szabolcs, aki a társaságuk nagykereskedelmi területén megfigyelhető, elgondolkodtató tendenciáról is beszámolt: az elmaradó karácsonyi vásárok következtében a multiknál többszörösére nőtt a szezonális árukereslet. Akad áruházlánc, amely a megszokott egyszeri helyett idén már negyedszer rendelt tőlük az ünnepi termékkörbe tartozó árut.

A miskolci sétálóutca kereskedői évek óta alig érzik a karácsonyi hangulatot – mondta Szűcs Lajos, az Adidas márkabolt vezetője. A vendéglátás-központúvá vált belváros forgalmát idén még tovább apasztotta, hogy a veszélyhelyzetben bezártak a kávézók és az éttermek, így napközben is elnéptelenedett a környék.

Hétköznap náluk óránként néhány vásárló fordul meg, ami vírusveszélyes időben akár ideális is lehetne. Csak hogy sem a vevőknek kijáró nagyobb figyelem, sem a körültekintő és szakszerű kiszolgálás nem volt elegendő eddig ahhoz, hogy a „szinte mindent egy helyen” kínáló nagyáruházakból visszacsábítsák az embereket. Az online vásárláshoz szokott fiatalokról pedig már le is mondtak.

Csak az utolsó héten

Az adventi időszak kereskedelmi hagyományait folytatva ez a belvárosi üzlet is nyitva lesz, de a tavalyi tapasztalatok szerint számottevő keresletre esetleg az utolsó hétvégén számítanak. Az idei év forgalmában eddig megélt 50 százalékos visszaesés azonban továbbra sem ad okot a bizakodásra – tette hozzá.

A Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klasztert elindításában egykor részt vevő Szűcs Lajos úgy látja: akik a miskolci sétálóutcán most nyitva vannak, nagy nehézségek árán próbálják kitermelni a költségeiket. Viszont, ha még hónapokig fennmarad a veszélyhelyzet, szomorú tavasz elé néznek. Reméli, hogy nem lesz túl magas azoknak a száma, akik addigra tönkremennek.

(A borítóképen: Egyelőre csak a kirakatokat nézegetik a vevők)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában