érettségik

2020.08.23. 17:30

Rosszabb lett az érettségi

Különösen az emelt szintű vizsgák sikerültek gyengébben az elmúlt évekhez képest.

Hegyi Erika

20200504 Veszprém Érettségi a helyi Ipari szakközépiskolában A képen: a 12.c. osztály végzősei a vizsgán Fotó: Balogh Ákos BA Veszprém Megyei Napló

Forrás: MW

Fotó: Balogh Ákos

Megjelentek az idei rendhagyó érettségi statisztikai adatai. Ebben az évben ugyanis a középiskolai éveket lezáró vizsgákra is rányomta a bélyegét a koronavírus-járvány. Csak az írásbeliket rendezték meg, és csak azok tettek vizsgát, akik egyetemre vagy főiskolára jelentkeztek.

Ha a középszintű vizsgák eredményeit vizsgáljuk, akkor kiderül, a magyaron és a matematikán kívül rosszabb eredmények születtek, mint tavaly. Az emelt szintű vizsgák azonban egyértelműen azt mutatják, hogy nehezebben vették a diákok az akadályokat. Minden tantárgyból kevesebb pontot értek el az elmúlt két évhez képest. Magyar nyelv és irodalomból közel 10 százalékkal gyengébb a teljesítmény, ami már jegybeli különbséget is jelent (2018-ban 65,23 százalék, 2019-ben 66,26 százalék, 2020-ben pedig 55,66 százalék).

Hiányzott a szóbeli

Egyértelműen látszik tehát, hogy a szóbeli hiánya rontotta az eredményeket. Azonban az is befolyásolhatta a pontszámokat, hogy az idén, aki be akart jutni a felsőoktatásba, emelt szintű érettségit kellett tennie. Így aztán azok is nekifutottak a nehezebb akadálynak, akik egyébként nem vállalkoztak volna erre.

A szóbeli hiánya okozott gondot Mariann lányának is (kérte, teljes nevét ne írjuk meg). Az édesanya elmondta: lánya történelemből érettségizett emelt szinten. 82 pontot ért el, de ha lett volna szóbeli, ez akár 90 pontig is felmehetett volna.

A történelemtanáruk ugyanis azt mondta nekik, sokéves tapasztalat, hogy a szóbeli még jó pár pontot javít az írásbeli eredményén.

– A másik gond az volt, hogy a matek írásbeli gyengén sikerült a lányomnak. A matekot ugyanis jó lett volna az iskolában, a tanár személyes jelenlétével begyakorolni. Hiszen ez olyan tantárgy, amit nem könnyű egyedül megérteni és a feladatokat megoldani. A lányomat felvették ugyan egyetemre, de csak az általa megjelölt második helyre. Épp az a pár pont hiányzott, amit a szóbelin még megszerezhetett volna. Azonban elhatározta, jövőre újra megpróbálja, hogy bekerüljön arra a képzésre, ami az igazi álma.

A Herman Ottó Gimnázium diákja volt Rem Soma. Mint mondta, valószínűleg a szóbeli hiánya sok diáknak ronthatta az eredményét. Matematikából és fizikából mindenképp, hiszen ezekből a tárgyakból könnyebb a szóbeli, mint az írásbeli, így a végső eredményen még lehetett volna javítani.

– Nekem és sok osztálytársamnak is egyébként könnyebb volt az otthoni, önálló felkészülés. Így mindenki a saját tempójában haladhatott. A tananyag nagy részét tavaszra már átvettük, úgyhogy az érettségi eredménye főleg attól függött, hogy ki mennyi energiát fektetett a tanulásba – fogalmazott Soma, akit a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mechatronikai mérnök szakára vettek fel. Ide 433 pont kellett, de Somának sokkal több volt, 474.

(A borítóképen: Érettségik maszkban- a szóbelik el is maradtak)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában