Interjú: Demeter Ervinnel

2020.07.04. 11:30

A veszélyhelyzetben jól vizsgáztunk

A kormányhivatal minden erejét latba vetette a koronavírus elleni küzdelemben.

Szaniszló Bálint

Forrás: Kiss Viktor

Fotó: Kiss Viktor

A koronavírus-járvány merőben új kihívások elé állította a kormányhivatalt, és a szervezettség és a felkészültség nagyon jó alapnak bizonyult ennek a helyzetnek a kezelésében. Erről beszélgettünk Demeter Ervinnel, Borsod-Abaúj-Zemplén megye kormánymegbízottjával.

Hatalmas feladat hárult a megyei kormányhivatalra és járási hivatalaira a járvány idején. Hogy látták el ezeket?

A sikeres védekezés szempontjából nagyon sokat jelentett, hogy a megyékben az államigazgatás különböző területei egy irányítás alatt állnak, ez pedig ismét a kormányhivatali rendszer létjogosultságát bizonyította. Minden megyében működik védelmi bizottság, ezek feladata, hogy a kormánymegbízott vezetésével veszélyhelyzetben intézkedéseket hozzanak. A járvánnyal kapcsolatos veszélyhelyzet kihirdetését követően a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Védelmi Bizottság ellátta a szükséges feladatait. Magának a védelmi bizottságnak mindössze kétfős apparátusa van, ezért a konkrét feladatokat a kormányhivatal személyi állománya és infrastruktúrája segítségével láttuk el, és kollégáim remek munkát végeztek, a rendszer jól vizsgázott a veszélyhelyzetben.

Mik voltak a legfontosabb teendők?

A legfőbb feladatok az egészségügyi ellátórendszer működtetéséhez és a védekezésben részt vevő országos szervekkel folytatott együttműködéshez kapcsolódtak. Ennek két része volt. Meg kellett szervezni, hogy a koronavírussal fertőzött betegeket egy helyen, elkülönítve lehessen gyógyítani. A térségben ez az intézmény a Semmelweis-kórház lett. Ugyancsak fontos volt a járóbeteg-ellátás biztosítása. A 65 év feletti orvosok védelmét szem előtt tartva komoly szervezést igényelt, hogy mindenütt legyen megfelelő alapellátás. Ugyancsak feladatunk volt az idősotthonok működésének vizsgálata, amelyet Müller Cecília országos tiszti főorvos asszony rendelt el országos akció keretében. A megyében összesen 63 bentlakásos idősotthon működik, mindegyik esetében szükség volt ellenőrzésre és megelőző tájékoztatásra. Kollégáink mindent megtettek, hogy a legveszélyeztetettebb csoport, az idős emberek a legnagyobb biztonságban élhessenek. Külön köszönetet szeretnék ezért mondani, és nemcsak nekik, hanem az intézmények dolgozóinak is, akik szintén példás önfeláldozásról tettek tanúbizonyságot. Hiszen sok esetben maguk az ápolók sem mehettek haza heteken át, hogy elkerüljék a fertőzés esetleges bejutását. Továbbá a honvédség speciális alakulatával együttműködve el kellett végezni ezen otthonok fertőtlenítését is, ami abból a szempontból szintén komoly odafigyelést igényelt, hogy a munka ne akadályozza az otthonok lakóinak életét.

Milyen feladatok hárultak még a kormányhivatal apparátusára?

A védőfelszerelések megyén belüli elosztásáért is a kormányhivatali apparátus felelt. Az általános gyakorlat szerint a védőfelszerelés-szállítmányok a fővárosból érkeztek a megyeszékhelyre, majd a kormányhivatal járási rendszerén keresztül jutottak el a helyi felhasználókhoz: orvosokhoz, fogorvosokhoz, egészségügyi és szociális dolgozókhoz. Ez nem kis logisztikai feladat volt, ráadásul mindemellett kiemelt feladatunk, az egyik nagy próbatételünk volt az érettségik biztonságos megszervezése, lebonyolítása, a védőfelszerelések biztosítása. Az erőfeszítések és a bevezetett óvintézkedések meg is hozták a várt eredményt: a vizsgák a legnagyobb rendben zajlottak. Részt vettünk abban az országos szűrési programban is, amelyben a négy hazai orvosképző egyetem a teljes lakosság fertőzöttségét vizsgálta. Régiónkban a Debreceni Egyetem volt a program felelőse, az ő szakmai munkájukat is támogattuk az értesítők kézbesítésével. Mindezek nem kevés pluszfeladatot jelentettek a kormányhivatal dolgozóinak. Nem túlzás azt mondanom, hogy időnként éjt nappallá téve, sokszor hétvégén is dolgoztunk. Éppen ezért elismerésemet fejezem ki mindenkinek, aki részt vett ebben a hatalmas munkában. Elsősorban a népegészségügy területén dolgozóknak, valamint a járási hivatalok vezetőinek és munkatársainak jár a köszönet, de a kormánymegbízotti kabinet tagjainak is, akik hétvégéken koordinálták a logisztikai feladatok ellátását. Nagyon jó partnereink voltak az Országos Mentőszolgálat helyi munkatársai, és a megyei központi kórház vezetői és dolgozói is, akik szintén áldozatos munkát végeztek.

A kormányhivatali ügymenet is eltért a megszokottól a veszélyhelyzet idején.

A kormányhivatalnak mindent meg kellett tennie az ügyfelek és a munkatársak egészségének védelme érdekében, ezért a járvány idejére különleges intézkedések léptek életbe. Így ügyfélfogadás csak előzetes bejelentkezéssel történhetett, kollégáink és ügyfeleink pedig egyaránt védőfelszerelést kaptak. A kormány úgy döntött, hogy sok veszélyhelyzet alatt lejárt közokmány – jogosítvány, személyi igazolvány – érvényességét meghosszabbítja, mert ezzel is csökkenteni lehetett a személyes találkozások számát, tovább mérsékelve a fertőzés kockázatát. A 2020. március 11. és 2020. július 3. között lejárt okmányok így Magyarország területén 2020. december 15-ig érvényesek maradnak. Mivel a veszélyhelyzet alatt nagyon jól működött az előzetes időpontfoglalás, kérek mindenkit, hogy ha teheti, az okmányok meghosszabbításánál is éljen ezzel a lehetőséggel a mindenki számára gyorsabb, kényelmesebb és hatékonyabb ügyintézés érdekében. A vírushelyzet alatt újfajta eljárási rend is született: az úgynevezett ellenőrzött bejelentés. Ennek lényege, hogy egyes engedélyköteles tevékenységek – például üzletek működtetése, építmény használatba vétele – már az elektronikus úton történt bejelentést követően gyakorolhatóak lesznek, ha azt a hatóság 15 napon belül nem tiltja meg. Ez nagyon sokat könnyített az ügymeneten.

Lezárult egy szakasz a járvány elleni védekezésben. Milyen további feladatai vannak a kormányhivatalnak?

A védekezés intenzív szakasza után átváltottunk a készenléti szakaszra. Az energia nagyobb részét immár a gazdaság újraindítására összpontosítjuk, legyen az a munkahelyek megőrzése vagy az új álláshelyek megteremtése. A kormány három új nagy állami programot indított, amelynek végrehajtásában a kormányhivatal aktívan részt vett és vesz, ezzel már mintegy tízezer embernek sikerült a megyében segíteni. A program része, hogy az állam akár három hónapon keresztül bértámogatást ad a cégeknek azon munkavállalóik után, akiket a keresletkiesés miatt csak csökkentett munkaidőben tudnak foglalkoztatni. Hasonlóan működik a kutatás-fejlesztési munkakörökben dolgozók támogatása is, aminek köszönhetően a megyében félezer magasan képzett dolgozó állását sikerült megtartani; valamint elindult a munkahelyteremtő bértámogatás is, amivel a munkaadók az új alkalmazottjaik után fél éven át akár havi 200 ezer forintos bértámogatást is igényelhetnek. De a munkahelyek pótlására van egy állami beruházásösztönző rendszerünk is, amelynek révén a Patec Precision Kft., a GS Yuasa és a S.E.G.A Kft. is részesült támogatásban, illetve a Hell kiemelt exportőri támogatást kapott.

Mi a személyes meglátása, hogyan vizsgázott a megye a válságidőszakban?

Megerősödött bennem, hogy a magyar ember legjobb tulajdonságai nehéz helyzetben mutatkoznak meg. A védekezés során az emberek fegyelmezettsége, az a magatartás, amelyet mások megvédése érdekében tanúsítottak, példaértékű volt. A kollégáim esetében is azt tapasztaltam, hogy szó nélkül vállalták a pluszmunkát, átérezték a tevékenységük fontosságát: lelkesen és elkötelezetten végezték el ezeket a feladatokat. Összességében a sikeres védekezés záloga az az együttműködés és kötelességtudat volt, amely a veszélyhelyzet alatt egész Borsod-Abaúj-Zemplén megyét jellemezte.

(A borítóképen: Demeter Ervin: „a magyar ember egy olyan fajta, hogy nehéz helyzetben jönnek ki a legjobb tulajdonságai”)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában