2020.01.02. 09:30
Indokolt a sebességkorlátozás
A korábbi 110 kilométeres sebességgel veszélyes lenne áthajtani?
Hetvenes táblák a 37-esen
Fotó: Horváth Imre
Néhány hete sebességkorlátozó táblák jelentek meg a 37-es főúton az ongai körforgalom és az Alsózsolcai ipari telep közötti részen. Sőt, Miskolc felé végig érvényes volt a korlátozás, amíg nem írtunk a Közútnak.
70-es tábla mindenhol
A 37-es főút arnóti körforgalom és gesztelyi körforgalom közötti kétszer két sávos részének nagy előnye a könnyű előzés mellett, hogy szinte végig 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehet közlekedni, ez pedig jelentősen meggyorsította a forgalmat és rövidítette a haladási időt. Ezen a szakaszon az Alsózsolcai ipari telep, vagy, ahogy sokan ismerik a csavargyári kereszteződés környékén, illetve az ÉRV telephely és a belegrádi leágazásnál lévő kereszteződésnél volt csupán sebességkorlátozás.
November végén azonban a Miskolcról Szerencs irányába közlekedő oldalon 70-es sebességkorlátozó tábla került ki a csavargyári kereszteződést megelőző, vasúti pálya feletti felüljárónak már az aljánál – korábban a végénél volt csupán a kereszteződés előtt, ahol rendszeresen mérnek is. Ami ennél is megdöbbentőbb volt az autósok számára, hogy a Miskolcra befelé irányba oldalon a kereszteződés után a felüljáró elején került ki egy 70-es tábla, amelynek feloldó táblája aztán az ongai körforgalomig nem volt. Ezt pedig igazából semmi nem indokolta, így több olvasónk is írt szerkesztőségünknek: tudjuk meg, mi miatt csökkentik itt a sebességet.
Figyelnek levelünkre
Kérdéssel fordultunk a Magyar Közút Nonprofit Kft.-hez, amelynek másnapján az ominózus Miskolc felé befelé oldalon kikerült egy 110-es tábla a felüljáró másik oldalára. Ez – amellett, hogy biztos visszajelzése volt, hogy figyelnek levelünkre – már előre vetítette, hogy mi is az oka a sebességkorlátozásnak: a felüljáró.
A rendszeresen erre közlekedők tudják, hogy mindkét irányba csak a külső sávot érdemes használni, és csökkentett sebességgel azt is, ugyanis a felüljáró összetételénél, ahol a belső dilatáció lehet – az úttestnek nincs dilatációs hézaga – megsüllyedt, illetve kiemelkedett az aszfalt, ami miatt az autók nagyot zökkennek. Ez csúszós úton balesetveszélyes is lehet.
Közlekedésbiztonsági ok
A tábla kihelyezésének másnapján aztán választ is kaptunk a Közúttól, szűkszavúan annyit írtak: „a 37-es Felsőzsolca-Sátoraljaújhely főút vasúti felüljáróján közlekedésbiztonsági okokból volt szükséges a 70 km/órás sebességkorlátozás bevezetése. Az ongai körforgalom és a vasúti felüljáró között mindkét irányban továbbra is maradt a megemelt 110 km/órás sebesség”.
Arról nem tájékoztattak, hogy tervezik-e a megsüllyedést valamikor kijavítani, vagy csupán a sebességkorlátozással orvosolják az úthibát.