Gépszörny

2020.01.06. 14:00

Belgiumból indult a gigantikus szállítmány Tiszaújvárosba…

A szerkezet egy propán-­propilén szétválasztó kolonna.

Vízi és közúton is fuvarozták a hatalmas berendezést

Forrás: ÉM

December közepén már Budapesten is áthaladt a Dunán az a négy uszály, melyek rakománya összesen mintegy 740 tonna tömegű 3 vegyipari oszlop (torony és kolonna), a célállomás pedig Tiszaújváros – számolt be a Tiszaújvárosi Krónika.

Négy elemet szállítanak az uszályok, a legnagyobb tömegű berendezés 220 tonna, 37 méter magas és 4 méter az átmérője. Egy másik torony 315 tonna, 82 méter magas és 4 méter átmérőjű lesz, de ez két darabban érkezik. A „trió” harmadik tagja 200 tonna, 40 méter magas és 6 méter átmérőjű.

Éjjel közlekedtek

A kolonna 2A berendezések a genki (Belgium) gyártóműből indultak el több mint egy hónapja. A folyami szállítás során, ami körülbelül 2300 folyami kilométert jelent, nyolc országot érintenek az uszályok, és a Rajna, Majna, Rajna–Majna–Duna-csatorna, Duna és Tisza útvonalon jutnak el a poliol vegyipari komplexum építési területére, Tiszaújvárosba. A tervek szerint a berendezések a hónap végén érkeznek meg a projekt részeként kialakított tiszai kikötőhöz. Az éjszaka leple alatt utaztatták azt a közel 100 méteres és 300 tonnás szerelvényt, amely a Mol Petrolkémia Zrt. beruházásának, a poliolgyártó-komplexumnak a része lesz. Erre azért volt szükség, hogy a közúti közlekedést ne zavarják a hatalmas készülék szállításával.

Célhoz ért a monstrum

Négynapos utazást követően érkezett meg végül Tiszaújvárosba a poliolüzem második legmagasabb berendezése. A 71 méter magas monstrum előgyártása Belgiumban történt, ott tették vízre – tudtuk meg Zsinkó Tibortól, a Mol Petrolkémia Zrt. vezérigazgatójától. – Uszályon szállították, így érkezett Magyarországra, a gönyűi kikötőbe. Ott átrakodtak egy hatalmas trélerre, és közúton haladt tovább. Este 10 és reggel 6 óra között közlekedett a szerelvény, melynek maximális sebessége óránként 30 kilométer volt. Húszfős kísérőszemélyzet vigyázta az útját, nemcsak rendőrök, hanem technikai személyzet is, akik, ha kellett, akkor leszerelték az útjába belógó vezetékeket, táblákat, majd vissza is szerelték azokat. A szerkezet egyébként egy propán-propilén szétválasztó kolonna, ugyanis az üzemi gyártás során el kell választani ezeket az anyagokat egymástól, mert a propilént szeretnénk visszacirkuláltatni a termelésbe, ezáltal is növelve a hatékonyságot.

„A poliolprojekt összességében közel 50 százalékos készültségű, ez még itt a helyszínen nem érzékelhető, hiszen az itteni munkákkal és a külföldi helyszíneken zajló előgyártással együtt tartunk itt. A tiszaújvárosi helyszínen a végén járunk a cölöpözésnek és az alapozásnak. Megkezdtük az acélszerkezet- és csőszerkezet-szerelési munkákat is, ezeknek azonban még az elején tartunk” – mondta Zsinkó Tibor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában