Borsodivánka

2019.12.12. 16:00

Magasabb gátak közt a patakok

Nyolc és fél kilométeren emelték meg az árvízvédelmi töltést Dél-Borsodban.

Tóth Balázs

Fotó: Tóth Balázs

Elkészült a töltésépítés Borsodivánka, Négyes és Szentistván között a Rima-patak és a Csincse-patak partján. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉVIZIG) árvízvédelmi projektje 4,6 milliárd forintba került, a költségeket az Európai Unió állta.

Három település biztonságát

A Borsodivánkán rendezett záróünnepségen a helyi általános iskola tanulói adtak műsort, majd Bogdán József polgármester köszönte meg a munkát, felidézve a 2006-os és 2010-es árvizek veszélyét. Mint mondta, a kivitelezők jó munkát végeztek, jó minőségű gátak készültek.

Demeter Ervin Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kormánymegbízott beszédében a kiváló magyar vízmérnökökre emlékezett, akik közül többen kötődtek a megyéhez, s felidézte a 19. század nagy árvízmentesítési, folyószabályozási munkáit. A víz a Kárpát-medencében életet is adott, de pusztított is. Kiemelte, az elmúlt húsz évben 21 folyón dőlt meg a legnagyobb árvízszint, a Tiszán ötször is, de a Hernádon és a Sajón is új rekordot mértek. Mint mondta, a magyar vízügyet újra egységesen kezelik, a szervezetet is biztosítja az állam. A mostani beruházás három település biztonságát garantálja.

Rácz Miklós, az ÉVIZIG igazgatója megemlítette, ezen a szakaszon 1999-ben és 1970-ben is komoly védekezésre volt szükség. A Rima, bár patakocskának tűnik, képes hirtelen folyóvá duzzadni. Ha kellő méretűek a védművek és a hozzá tartozó infrastruktúra is rendelkezésre áll, a védekezés költségei lecsökkennek. Ismertette a 2015-ben kezdődött projekt részleteit is. Mint mondta, a töltések 1934-től kezdve épültek, ezeket később magasították, legutóbb 2006-ban. A mértékadó árvízszint plusz egy méter magasságától azonban negyven centiméterrel, néhol majdnem két méterrel elmaradtak. A töltéseket a talajviszonyoktól függően 8,5 kilométer hosszan több megoldással magasították és öt méter koronaszélességűre építették, amelyen három méter széles aszfaltút húzódik. A csappantyúsok helyett két zsilipes műtárgy épült a Rimán. Az 1930-as évektől 1986-ig építgetett négyesi gátőrház teljesen modern műszaki színvonalú lett házzal, raktárral, fedett gépszínnel. TB

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában