Miskolc

2019.12.18. 18:00

Egy élet gazdag munkája a gyógypedagógiában

A Miskolci Gyermekváros nyugalmazott igazgatója is részt vállalt az új gyógypedagógia szak előkészítésében.

Detzky Anna

Idén szeptemberben hiánypótló gyógypedagógiai alapképzés indult a Miskolci Egyetemen. Az új szak elindításáig hosszú út vezetett. Dr. Dobos László, a Miskolci Gyermekváros nyugalmazott igazgatója, aki idén vette át aranydiplomáját, fontos szerepet töltött be a szakmai előkészítésben.

- A hatvanas évek óta, amikor egyetemista voltam, a gyógypedagógia hatalmas fejlődésen ment át. Volt egy hosszú időszak, amikor a szakma még kereste a helyét és valahogy háttérbe szorult, mert társadalmilag a fogyatékosság, mint kategória egyáltalán nem volt elfogadott. Ebben az időben a századforduló hagyományaként csak süketeket, vakokat, értelmi fogyatékosokat és mozgássérülteket különböztettek meg. Kezdetben nem ismerték sem az autizmust, sem a különféle tanulási és viselkedési zavarokat. Ekkor még nagyon komolyan sérültnek kellett ahhoz lenni, hogy valakit fogyatékosnak minősítsenek. Ma azonban ez éppen fordítva van – magyarázta dr. Dobos László.

Szakmai sikerek

A szakember végig kísérte a miskolci gyógypedagógiai intézményrendszer kiépülését.

- A Gyermekvárosban gyakran találkozom kis falvakból származó, szegény gyerekekkel. Fiatal gyermekvédelmi főelőadóként kezdeményezője és részese voltam a miskolci gyógypedagógiai iskolarendszer kialakításának, az értelmi fogyatékosok óvodája létrehozásának, és a logopédiai hálózat megteremtésének. Emellett sokat tettem a fogyatékos gyermekek és fiatalok kulturális- és sportéletének fejlesztéséért, táboroztatásuk megteremtéséért. 1971-től a Miskolci Gyermekváros igazgatója lettem, ahol országosan is elsőként megvalósítottuk a fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek, köztük testvérek együttes elhelyezését. A Magyar Gyógypedagógia Egyesületének alelnökeként, mint a pszichopedagógiai szakosztály vezetője lehetőséget kaptam arra, hogy a gyógypedagógiai és gyermekvédelmi munkát külföldön is tanulmányozzam. Többek között Svájcban a korai fejlesztés eredményességét láthattam, ami nálunk még hiányosan működik. A Miskolci Egyetem most indított gyógypedagógia szakjának előzménye volt 2001-től 2009-ig egy kihelyezett képzés. Abba és a jelenlegi szak kialakításába is bekapcsolódtam – mondta az aranydiplomás gyógypedagógus.

Kevés képzési központ

A részképesség-zavarokkal és a tanulási nehézségekkel egy új tudományág, a pszichopedagógia foglalkozik.

- A differenciáldiganosztika az orvostudomány, a pszichológia és a pedagógia területén is kiemelkedő manapság. Ez azt jelenti, hogy a gyermekeknek le tudjuk írni az összes tünetét, ami az átlagtól eltér és csoportosíthatjuk őket, illetve 1-től 10-es skálán besorolhatjuk súlyosságuk szerint. A különféle nehézségeket, amelyek sokszor csak részképesség-zavarok, ismerjük, hogy milyen eszközökkel és módszerekkel fejleszthetjük, ami hatalmas dolog. Ugyanakkor ezzel újabb problémát idéztünk elő, hogy sokszor a gyerekeket, akik egyszerre többféle kategóriába is tartozhatnak, hivatalosan nem tudjuk semmilyen intézményben elhelyezni. Tehát az intézményrendszer fejlődése nem volt képes követni a diagnosztikát, amire a magánstúdiók az egyetlen megoldás, de ezek igen költségesek – fejtette ki a szakember.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában