Üzemanyag

2019.12.30. 10:00

A régiek nem szomjazzák

Kellő tapasztalatok híján nehéz megjósolni, mely típusokkal lehet probléma.

Bájer Máté

Érdemes tájékozódni tankolás előtt

Forrás: Illusztráció

Fotó: Kozma István

Legkésőbb januártól emelkedik a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban – több benzinkúton használják már most is az új keveréket. Ez annyit tesz, hogy a normál 95-ös benzin például E5-ről E10-re változik. A hivatalos közlemény szerint ez a következőt jelenti a gyakorlatban: „a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz”.

Hajlamos marni

Minderre azért van szükség, mert a magasabb eta­nol használatával lassítható a kőolajkészletek kiaknázása, másrészt az akár terménykukoricából is előállítható etanol olcsóbb is, mint a kőolajszármazékok. A váltás több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát: egy korszerű motornak a 10 százalékot simán bírnia kell a szakértők szerint. Azonban Magyarországon sok az idősebb autó, mint mondjuk Németországban. Mivel az autó lelke a motor, amit pedig üzemanyaggal kell működtetni, várhatóan sokaknak okoz majd némi fejfájást az átállás.

– Komolyabb tapasztalatok hiányában egyelőre csak hallomásra és következtetésekre hagyatkozhatunk a problémákat illetően – mondja Majoros Milán, a Derby Autó ügyfélreferense. – Magasabb az alkoholtartalma ennek az üzemanyagnak, ezért hajlamos megmarni az üzemanyagrendszer különböző elemeit: például a tankot, az üzemanyagcsöveket. Így feloldhatja az évek során lerakódott koszt, ami a csöveken keresztül egyenes úton jut el a befecskendezőkhöz. Emiatt azok eltömődnek, tönkremennek.

Majoros Milán arra is felhívta a figyelmet, hogy ez milyen látható következményekkel járhat.

– Nem bír menni majd az autó úgy, ahogy megszoktuk. Nem lesz megfelelő az égés, a fordulatszámot sem bírja vélhetően tartani: ingadozik majd az alapjárat. Szerelői szemmel ez annyit jelent, hogy több autóban kell majd befecskendezőket cserélni, szükség lesz az üzemanyagrendszer javítására.

Vannak példák

Bár egyelőre ritkán találkozni ilyen eredetű meghibásodással, azért így is vannak referencia értékű példák.

– Akik már tankoltak ilyen üzemanyagot, arra panaszkodnak, szinte azonnal elkezdett magasabb fordulaton menni az autó, nem tartja a normális alapjáratot: 1000–2000 közt pörög a motor, rángat a kaszni, a gyorsulása és a menetteljesítménye sem a megszokott.

A „tünetekre” nem kell sokáig várni.

– Volt, aki csak egyszer tankolt E10-et, és rögtön jelentkeztek a problémák. Szinte biztos, hogy az új üzemanyag okozta gondokkal jövőre sokat találkozunk majd, hiszen a régi, kevésbé korszerű motorok várhatóan megsínylik a cserét – véli a szakember.

Arról, milyen típusú autókat érint ez a kérdés, kinek kell figyelnie a jelekre tankolás után, megoszlanak a vélemények. Több internetes oldalon is találni listákat, amik közel megegyeznek, mégsem ugyanolyanok. Ha valaki szeretne biztosra menni, és alacsonyabb etanoltartalmú benzint vásárolni, annak érdemesebb magasabb oktánszámú, prémium-üzemanyagot tankolni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában