2019.11.14. 20:00
Kormányötlet a helyi közlekedés pénzelésére
Miskolc idén már másfél milliárd forinttal járult hozzá az MVK Zrt. működtetéséhez.
Akad bőven hiányossága a miskolci helyi buszközlekedésnek
Forrás: ÉM
Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – jelentette be kedden Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára.
Mint elmondta, a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását.
– Szeretnénk egyértelműsíteni ezt a feladatot, ezért törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni – fogalmazott az államtitkár.
Válság, válságmenedzserrel
Néhány héttel ezelőtt Veres Pál polgármester úgy döntött, hogy polgármesteri biztosi pozícióban válságmenedzsert nevez ki az MVK Zrt. élére, miután a város közösségi közlekedéséért felelős önkormányzati tulajdonú társaság „nem volt képes úrrá lenni a tragikussá vált helyzeten, sőt a társaság olyan járatritkítást jelentett be, amely összeegyeztethetetlen mind az utazók igényeivel, mind a társaság küldetésével…”
Az még nem derült ki, hogy ki lesz a válságmenedzser, de azt tudjuk, hogy elsődleges feladata lesz, hogy a lakosság bevonásával tegye rendbe a mára kaotikussá vált miskolci tömegközlekedési helyzetet.
Súlyos veszteség az MVK-nál
Megkérdeztük az önkormányzattól, hogy mi a vélemény a tömegközlekedés helyi finanszírozásával kapcsolatos ötletről. Szántó Rita szóvivő elmondta, hogy jelenleg a közgyűlés dönt az iparűzési adó, mint saját bevétel felhasználásáról. Amennyiben a tervezett törvényi változás életbe lép, a miskolci önkormányzat – mint jogkövető – eszerint fog eljárni.
Megtudtuk azt is, hogy az MVK Zrt. az idén 497 millió forint állami normatívát kapott, ezen felül a város önkormányzata még 1,5 milliárd forinttal járult hozzá a közösségi közlekedési vállalat költségvetéséhez. Egyébként saját bevételekből a pályázati önerőt is biztosítja az az önkormányzat. Mindezek mellett – jelenlegi állás szerint – 600-800 millió forint között van a cég ez évi vesztesége. Úgy tudjuk, ez az összeg tovább nőhet.