Helyi közélet

2019.06.08. 11:31

Minden szabály csak annyit ér, amennyit betartanak belőle

Június eleje óta kamionmentes övezet a 35-ös út. Megoszlanak a vélemények a hatékonyságról.

Szaniszló Bálint

Elsőként számoltunk be a sajószögedieknek és nagycsécsieknek a jó hírről: június 1-je óta nem hajthatnak át a 20 tonnánál nehezebb tehergépjárművek a 35-ös számú – Nyékládháza és Debrecen között húzódó – főút megyénkbeli szakaszán. A kamionok így csak az M30-as és az M3-as autópályákat magába foglaló terelőútvonalat használhatják. Kivételt jelentenek természetesen a helybe áruit szállító nehézgépjárművek és a munkát végző mezőgazdasági gépek.

Kerülni rosszabb?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerint a súlykorlátozás bevezetését forgalombiztonsági szempontok és az érintett útszakasz jelentős teherforgalma indokolta.

A nagycsécsiek és a sajószögediek lassan fél évtizede harcolnak azért, hogy ne a 35-ös úton, azaz a két településen járjanak át a kamionok. Kívánságuknak nyomatékot ad, hogy az M30-as és az M3-as autópályákon keresztül gond nélkül ki lehet kerülni a vitatott útszakaszt. Kicsit hosszabb, de gyorsabb és kényelmesebb, persze pénzbe kerül… Különösen az építkezésekhez fuvarozó, illetve a külföldi rendszámú kamionok használták előszeretettel a szakaszt.

Siker koronázta

Érdekesség, hogy 2015 őszén már megtiltották a 35-ösön a 20 tonnánál nehezebb gépjárművek átmenő forgalmát. Csakhogy olyan sok jármű – köztük a nyéki kavicsbányákból szállító kamionok – kapott kivételes engedélyt, hogy egy idő múlva egyáltalán nem lehetett érzékelni a tiltást. Azaz – mintha mi sem történt volna – a kamionforgalom alig csökkent. Azóta Sajószögeden kétszer is tartottak tüntetést a kamionforgalom ellenzői, mert megelégelték, hogy a nehézgépjárművek veszélyeztetik a településen ott élők biztonságát. Zaj, por, rezgés és balesetek…

A sajószögedi tiltakozók már éppen egy újabb demonstráció szervezésének közepén voltak, amikor érkezett a hír, hogy kérésük meghallgattatott, és kamionmentes övezetté nyilvánítják a 35-ös ominózus szakaszát. A főszervező Varga Viktor sikernek nevezte ezt és reményét fejezte ki, hogy ez tényleg egy olyan kezdet, amire lehet majd építeni a sajószögediek nyugalmát.

Az persze már látszik, hogy minden szabály annyit ér, amennyit betartanak belőle. Ottjártunkkor magunk is meggyőződhettünk arról, hogy érezhetően kisebb a kamionforgalom, de azért – érthetetlen módon – elég sűrűn találkoztunk külföldi rendszámú nehézgépjárművel.

A Facebookon szerveződő tiltakozócsoport tagjai közül is szóvá tették néhányan, hogy azért nem minden tökéletes ebben a tiltásban. Varga Viktor, a csoport vezetője a következőket mondta: „a zónán belül csak akkor jöhet a kamion, ha itt van telephelye, vagy ide hoz árut. Tiszaújváros Sajószöged felőli végén, a Tiszaújváros-táblánál van vége a zónának, tehát a szállítóknak, pláne a külföldieknek nem erre kellene járniuk, hanem körbe. Itt valami nem odafigyelés van, mert eddig ezek arrafelé is mentek. Haladunk, haladunk, de a mindennapi figyelés és jelzés ránk marad…”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában