2019.04.04. 08:52
Komoly büntetés jöhet, mégis sok a gyorshajtó
Miskolc - Egy teljes napig mérték megyénkben is a sebességet, szükség is van az akcióra. A gyorshajtók mellett bizony az indokolatlanul lassan vezetők ellen is fellépnek a rendőrök.
Miskolc - Egy teljes napig mérték megyénkben is a sebességet, szükség is van az akcióra. A gyorshajtók mellett bizony az indokolatlanul lassan vezetők ellen is fellépnek a rendőrök.
Tavaly szeptember óta a rendőrség nem jelenti be előre, hogy hol és mikor méri a közutakon az autósok sebességét, és ahhoz sem tartják magukat, hogy csak látható helyen helyezik ki a traffipaxokat. A kamerákkal és mérőműszerrel felszerelt civil autók is folyamatosan járják az utakat, ennek ellenére nem tapasztalható jelentős visszaesés a gyorshajtások számát tekintve. A megengedett sebesség túllépése, még ha extrém mértékű is, önmagában nem lehet oka a vezetői engedély bevonásának, noha a balesetek egyik fő oka a gyorshajtásra vagy a sebesség nem megfelelő megválasztására vezethető vissza. Éppen ezért csatlakozott a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság idén is az úgynevezett Speedmarathon akcióhoz, melynek keretében 24 órán keresztül minden bevethető műszerrel mérték a közlekedők sebességét szerte a megyében.
Hosszú napnak néztek elébe a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei és a miskolci közlekedési rendőrök szerdán reggel, hiszen már hat órától megkezdték a különböző helyszíneken a sebességméréseket, és 24 órán keresztül – két óránként változtatva a mérési helyszíneket – abba sem hagyták a közlekedők ellenőrzését.
24 órában, minden traffival
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a TISPOL kezdeményezéséhez csatlakozva a magyar rendőrség is 24 órás összeurópai sebesség-ellenőrzést – úgynevezett Speedmarathont – végzett az elmúlt napon. Az ellenőrzés ideje alatt, április 3-án 6 órától április 4-én 6 óráig, azaz 24 óra időtartamban a rendelkezésre álló valamennyi Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont használatban volt. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a Speedmarathon alatt ellenőrzött járművezetők 95 százaléka az előírásoknak megfelelően választotta meg haladási sebességét.
Az eddigi akciókhoz hasonlóan a rendőrség az ellenőrzési helyek kijelölése során a környéken élők véleményét is szerette volna figyelembe venni, ezért idén is javaslatokat vártak arra, hogy az említett időszakban hol végezzenek sebesség-ellenőrzést. Ilyen helyszín volt a Csabavezér utca is, ahol szerda reggel két órán keresztül pásztázta az útszakaszt a vasúti felüljáró után a traffipax, akit pedig gyorshajtáson értek, azt onnan pár száz méterre megállították, és szembesítették a szabálysértéssel és annak következményeivel.
– Az állampolgárok idén is nagyon aktívak voltak, ahogy tavaly is, több tucat javaslat érkezett a megye minden pontjára, és sokan több helyszínt is megneveztek, ahol érdemes lenne sebesség-ellenőrzést tartani. Ez egyébként a Speedmarathontól függetlenül is jellemző, mi pedig minden esetben igyekszünk megjelenni ezeken a helyszíneken. Sok olyan ajánlás érkezett, ahol iskola, egyéb intézmény van, és családok közlekednek, sok helyen már 30-as korlátozó táblát is kihelyeztünk, ahová javaslatot tettek – mondta el érdeklődésünkre Molnár Emil alezredes, a Miskolci Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. A rendőrök a baleseti veszélyességet és a forgalom nagyságát is figyelembe veszik, amikor a mérési pontokat kijelölik. Ahol a közútkezelő az egyébként engedélyezett sebességhatárhoz képest sebességcsökkentő táblákat helyez ki, ott ez nem véletlen, jellemzően balesetveszélyesebb helyről van szó. Így ebből a szempontból is probléma, ha valaki mondjuk a 30-as táblánál 50-el vezet. Arról nem is beszélve, hogy a 30-hoz képest az 50 jelentős sebességtúllépésnek számít, így komoly büntetés járhat érte.
– A sebességtúllépés nemcsak azért lehet balesetveszélyes, mert gyorsabban megyek a megengedettnél, hanem mert mondjuk kanyarban, vizes úttesten, ősszel, vizes falevél esetén akkor is megcsúszhat az autó, ha betartja valaki a sebességhatárt – magyarázta az alezredes.
Amikor ugorhat a jogsi
A nagymértékű sebességtúllépés nem a szabálysértési törvény hatálya alá tartozik, hanem közigazgatási bírság jár érte. Így még, ha extrém módon lépjük túl a sebességet sem fordulhat elő, hogy emiatt elvegyék a vezetői engedélyét valakinek – mint azt megyénkben év eleje óta a kiemelt szabálysértéseknél gyakran megteszik. Persze amellett, hogy a sebességtúllépés mértékében emelkedik a közigazgatási bírság összege – amely 30-tól 300 ezerig terjed – büntetőpontokat is kapunk, ha pedig a 18 összegyűlik, akkor búcsút kell inteni egy időre a jogosítványnak. Azonban abban az esetben, ha a gyorshajtás egyéb szabálysértéssel is együtt jár (szlalomozik az autós, bevág, leszorítja a másikat a gyorsabb haladás érdekében) már előállhat az a helyzet, hogy gyorsított eljárás keretében elveszik a vezetői engedélyt.
A bírság kapcsán példa lehet a sávos emelkedésre, hogy 50-es táblánál 65-ös sebességért a 30 ezres, míg a 125 kilométeres óránkénti sebességnél már a 300 ezres büntetést lesz kénytelen a gyorshajtó kifizetni. Gyakran elhangzik panaszként az autósoktól, hogy a rendőröknek a túl lassan hajtókat is büntetni kellene, akik akadályozzák a forgalmat. Erre vonatkozóan Molnár Emil elmondta, még ha nem is tartozik a leggyakoribb rendőri intézkedések közé az ilyen jellegű, de bizony lépnek a kollégái. A közelmúltban például, amikor az autós a belső sávban indokolatlanul lassan haladt feltartva a forgalmat, arra kényszerítve a mögötte haladókat, hogy a külső sávban, jobbról előzzék meg. A rendőrök intézkedtek vele szemben, ellene szabálysértési eljárás indult.
[related-post post_id="4182988"]
[related-post post_id="4158335"]
[related-post post_id="4144279"]
[related-post post_id="4133001"]
[related-post post_id="4131804"]
[related-post post_id="4131424"]
[related-post post_id="4125948"]
[related-post post_id="4116696"]
[related-post post_id="4112851"]
[related-post post_id="4112776"]