Helyi közélet

2019.02.10. 20:35

Nagyon várja az újabb közös munkát a szimfonikusokkal

Miskolc - Rossen Milanov a 2016-os párizsi turnéjuk során vezényelte a Miskolci Szimfonikusokat.

Miskolc - Rossen Milanov a 2016-os párizsi turnéjuk során vezényelte a Miskolci Szimfonikusokat.

Az ominózus párizsi turnén összesen hat alkalommal kísérte a Miskolci Szimfonikus Zenekar Csajkovszkij Hattyúk tava balettjének előadásában a milánói Scala balett-társulatát a párizsi Kongresszusi Központban, alkalmanként közel 4000 fős közönség előtt. Február 11-én este a miskolci közönség is megismerheti a bolgár származású, Amerikában élő dirigenst, az utazás és a konyhakultúrák szerelmesét.

Oboaművésznek tanult

Rossen Milanov kezdetben oboaművésznek tanult. Mint mondta, nagyon korán kezdte zenei tanulmányai, 6 évesen például hegedülni tanult. Aztán egy gyermekkórusban énekelt, amivel nemzetközi turnékra is járt.

„Az oboa egyszerűen a gyermeki hangom kiterjesztése volt. Ez lehetővé tette számomra, hogy más emberekkel együtt nagyzenekarban játszhassak. A dirigálás természetéből adódóan erősítette bennem a vágyat aziránt, hogy elmélyüljek a zene szerkezeti és tartalmi nagyszerűségében” – mondja a karmester, aki egyébként jelenleg a Princeton Symphony Orchestra zeneigazgatója, az Amerikai Egyesült Államokban és a spanyolországi Orquesta Sinfónica del Prinipado de Asturias (OSPA) első karmestere.

Felvetődik a kérdés, hogyan képes ennyi helyen jelen lenni, megfelelni, hisz ezek földrajzilag sem közeli elfoglaltságok. Milanov mester – elmondása szerint – szeret utazni, s gyakran nagyon elfoglalt. „Tény, hogy az elmúlt húsz évben a munkám egyenletesen oszlott meg az USA és Európa között. Tizenhét éven keresztül dolgoztam zeneigazgatóként Bulgária első magánfinanszírozású együttesénél, az Új Szimfonikus Zenekarnál, a philadelphiai zenekarban betöltött pozícióm, továbbá a gyakori vendégkarmesteri felkérések mellett…”

Mindebből is látszik, hogy egy nagyon sokoldalú művészről van szó, aki rengeteg műfajban otthon érzi magát: opera, szimfonikus muzsika, balett, klasszikus és kortárs zene…

Nagyszerű emberekkel…

„A muzsika nagyon sokféle szerepet tölthet be attól függően, hogy színpadra vagy koncertdobogóra készül. Nagy izgalommal készülök a művészi együttműködésekre és általában az opera és a balett műfajok gazdagítanak leginkább, mert lehetővé teszik, hogy együtt dolgozzak nagyszerű koreográfusokkal, színpadi rendezőkkel, énekesekkel, táncosokkal. Nagyon élvezem a kortárs művek bemutatását is, és úgy érzem, az egy nagyon fontos része a művészi missziómnak, hogy támogassam és megismertessem ezt a műfajt. Ami a kedvenc műfajomat illeti, attól tartok egyiket sem kedvelem jobban a másiknál. Számomra a legfontosabb, hogy meglegyen a megfelelő kémia és ugyanaz a hullámhossz mindenkivel: ez egy művészi folyamat része” – vallja.

„Egy karmester legfontosabb tulajdonsága, hogy képes kihallani és összekötni a megfelelő részeket a zenében, hogy azok végül egységet alkossanak! A technikám eszközként szolgál ahhoz, hogy mindig igyekszem világosan megfogalmazni a zenei elgondolásaimat anélkül, hogy elveszíteném az érzelmi kapcsolatot a művel, ami minden művész esetében az egyéni interpretációt jelenti.”

Rossen Milanov szereti a mai kor zenéjét, mert az komplexitásával, eklektikus természetével, dinamikusságával a minket körülvevő világra reagál, hangsúlyozva a béke és az önkifejezés szükségességét. Korunk zenéje nem követ szabályokat, nem ragaszkodik egyetlen esztétikai szabályhoz sem. Mindig van bennük valamiféle meglepetés és én szeretem elemezgetni az olyan műveket, amiket korábban sosem mutattak be. A karmester rengeteg világhírű művész­szel dolgozott már együtt. Erről így beszélt: „Nagyon sokan voltak, vannak hatással rám. Számos embert szeretnék kiemelni: a legfontosabbak a mentoraim Bulgáriában, Vassil Kazandjiev zeneszerző, aki az első karmester tanárom volt, a professzorom a Juilliardon Otto Werner Mueller, aki arra tanított, hogy mindig tiszteljem a zeneszerzőt és a leírtakat, Wolfgang Sawallish, aki először tette lehetővé számomra, hogy része legyek egy fontos zenekarnak… emellett sok más szólista és zenekari muzsikus inspirált engem a mindennapos törődésükkel és a magas művészi színvonalukkal.”

Párizsban már vezényelte

Rossen Milanov 2016-ban Párizsban már vezényelte a Miskolci Szimfonikus Zenekart. Amit így értékeltek a francia zenekritikusok: „Az az előadás nem lett volna ennyire kellemes a zenekar jelenléte nélkül (bravó Rossen Milanov karmesternek, aki csodálatosan vezette a muzsikusait). Csajkovszkij zenéjét hallgatni mindig valódi öröm, és ha ennyire fantasztikusan jól játsszák, akkor csak csodálni lehet…”

„A zenekar kiváló volt minden tekintetben! Emlékszem a próbafolyamat nagyon feszített volt az időbeli korlátok, valamint az alkalmazkodás szükségessége miatt a La Scala Balett Társulathoz, az új helyszínhez és egy ismeretlen zenekarhoz. A zenészek nagyon jól felkészültek és éreztem, hogy mennyire büszkék voltak a végeredményre…”

„Nagyon várom az újabb közös munkát Miskolcon, mert lehetővé teszi számunkra, hogy felfedezzünk egy teljesen más repertoárt. Bruckner muzsikája tele van spiritualizmussal és mindig kihívás és hatalmas inspiráció is egyben” – tette hozzá.

Rossen Milanovról azt is lehet tudni, hogy szenvedélyes szakács. Erről ő így vélekedik: „Szeretem az embereket megnyerni, akár a zenei elő­adásokkal, akár azzal, hogy ételt készítek nekik. Nincs kedvenc konyhakultúrám, de az utazásaim során mindig feltérképezem azokat az éttermeket és az autentikus helyeket, ahol valami helyi különlegességet kínálnak. Alig várom, hogy felfedezzem Miskolc kulináris oldalát, különösképp a tokaji borvidéket, ami közel van…”

ÉM


[related-post post_id="4129666"]

[related-post post_id="4120598"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában