Helyi közélet

2018.09.08. 13:01

75. Velencei Filmfesztivál - Komor velencei végnapok

Miskolc, Velence - Sok vitát generáló témák, naturális ábrázolások a Mostrán.

Miskolc, Velence - Sok vitát generáló témák, naturális ábrázolások a Mostrán.

A nagy meleg után a hétvégére ismét leszakadó eső nem kedvezett a láthatóan megcsappant számú résztvevőnek, de így legalább könnyebb búcsút mondani a Lidónak.

A fesztivál az elmúlt években megújította infrastruktúráját, a sajtó- és közönségbarát terek nemcsak látványnak kellemesebbek, de a munkánkat is megkönnyítették. A 75. Velencei Mostra Internazionale de Cinematografica díjaira szombat estig várnunk kell, az már most elmondható, hogy sem működésével, sem filmjeivel nem hozott csalódást az idei szemle.

Film a terrortámadásról

A vége felé alaposan bekeményített a Mostra, előtérbe kerültek a sok vitát generáló témák és a naturális ábrázolásmód. Jó példa erre Paul Greengrass valós személyeken és megtörtént eseményeken alapuló filmje, a 22 July, ami a 2011-es norvég terrortámadást dolgozza fel egy túlélő szemszögéből. Az utóbbi időben egyre több alkotás szól a migráció és a multikulturalizmus terjedéséről, de növekszik azon filmek száma is, ami az ezek nyomán megerősödő szélsőjobbal és annak radikális megnyilvánulásait foglalkozik, aminek legkirívóbb példája Anders Behring Breivik 77 ember életét kioltó oszlói merénylete. Amint az várható volt, a 22 July sajtótájékoztatója sokkal inkább a politikáról szólt, mint magáról a filmről.

Sok kritika érte a fesztivált, hogy idén egyetlen rendezőnő került csak versenybe, arra aligha számítottunk viszont, hogy éppen az ő filmje lesz a mezőny legkeményebb alkotása. Gyerekgyilkosság, nemierőszak és vérontás látható Jennifer Kent The Nightingale című filmjében, amely a brit fennhatóság alatt álló börtönkolónián, Tasmaniában játszódik az 1800-as évek elején. A filmben külön nyomatékot kap az ausztrál őslakosok helyzete, akiket szülőföldjüktől megfosztva még az elítélteknél és alacsonyabb sorban tartottak a brit gyarmatosítók.

A fesztivál utolsó versenyfilmje a japán Shinya Tsukamoto ultraerőszakos szamurájfilmje volt, ami éppen nyers brutalitásával próbálja felhívni a figyelmet az öldöklés hiábavalóságára. A feszes tempójú, dinamikus zenéjű Zan (The Killing) több sajtós gyomrát megfeküdte, akik viszont maradtak, hatalmas tapssal éltették a japán mestert, aki írta, rendezte és az egyik főszerepet is játssza a filmben.

Váró Kata Anna, Velence, 2018. szeptember 7.


[related-post post_id="3975653"]

[related-post post_id="3975653"]

[related-post post_id="3974796"]

[related-post post_id="3973288"]

[related-post post_id="3972037"]

[related-post post_id="3971224"]

[related-post post_id="3970751"]

[related-post post_id="3969899"]

[related-post post_id="3969589"]

[related-post post_id="3968872"]

[related-post post_id="3967665"]

[related-post post_id="3965953"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában