2016.11.06. 19:56
Elfojtott vágyak, köztes út és egy nem túlságosan szimpatikus isten
Miskolc - Október 1-je óta látható a Bakkhánsnők a Játékszínben.
Miskolc - Október 1-je óta látható a Bakkhánsnők a Játékszínben.
A három nagy antik görög drámaíró közül Euripidész volt a legkíméletlenebb, metsző iróniával reflektált a korabeli athéni társadalomra. Utolsó, már csak halála után bemutatott drámájának középpontjában Pentheusz, Théba ura áll, aki megtiltja, hogy a város polgárai ünnepeljék Dionüszoszt, a bor, a szórakozás, a testiség és a szenvedélyek istenét. Dionüszosz ezért útra kel, hogy bosszút álljon a pimasz halandón – ebben pedig a városhoz közeli erdőben önfeledten, vadul táncoló bakkhánsnők lesznek a segítségére.
A Játékszín olyan hely, ahol lehet kísérletezni." Harsányi Attila
Különleges
Szőcs Artur, a Miskolcon bemutatott darab rendezője különleges színházi és táncnyelvet használva keresi a választ, hogy miként találhatjuk meg a köztes utat a végletek között. Így a szereplőknek például a rúdtánccal mint sporttal is alaposan meg kellett ismerkedniük, ebbéli tudásukat ugyanis az előadás során be is kell mutatniuk.
Így Bodoky Márknak is, aki főiskolai hallgatóként ebben az évadban csatlakozott a miskolci társulathoz és rögtön egy főszereppel debütálhatott, hiszen ő alakítja Dionüszoszt.
– Nagyon megtisztelő, hogy egy ilyen nagy feladatot kaphattam, ami egyfelől bizalom, másfelől lehetőség is, hogy sokat tanulhassak – vallja a szerepről. Ahogy mondja, nem feltétlenül játszható el az, hogy milyen egy isten, érdemes inkább az emberi oldalát keresni, amely bizony van, sőt olyan része is, amely mindenkiben megtalálható.
– A próbafolyamat közben is a darabban fellelhető emberi kettősség foglalkoztatott. Azon túl, hogy bosszút áll az isten, de azt is látja, hogy egy olyan rendet tart fenn Pentheusz, amelynek az ellenkezőjére vágyik, ezt akarja előhozni belőle a kaland során, amelyen végigviszi. Nagyon érdekes kérdés, hogy miért nem tudunk a vágyainknak eleget tenni, miért hagyjuk, hogy a társadalmi korlátok visszatartsanak. A saját életemből is ismerem ezt az érzést és persze válasz nincs – teszi hozzá a fiatal színész.
Indokolt alulöltözöttség
Mint mondja, a rúddal sikerült jól megbarátkoznia az órák során, amelyek nagyon érdekesek és cseppet sem könnyűek voltak, de élvezte az ismerkedést ezzel a sporttal. Az alulöltözöttséggel és a meztelenséggel pedig nincs gondja a színpadon, ugyanis ebben a darabban abszolút indokoltnak tartja.
Ahogy nincs ezzel gondja a Pentheuszt alakító Harsányi Attilának sem.
Miért nem tudunk a vágyainknak eleget tenni?" Bodoky Márk
– A Játékszín olyan hely, ahol lehet kísérletezni, ahol lehet feszegetni a színház határait. Én kifejezetten örülnék neki, ha bátrabban is tenné ezt és az terjedne el róla, hogy itt bármi megtörténhet – mondja a színész.
A darab nyelvezete kapcsán megemlíti: a nagy monológját – hogy jobban megértse a mondanivalóját –, lefordította „hétköznapi magyarra”, ami közben igazán jókat derült.
– Bár van vallási vonatkozása a darabnak, de nem ez elsődleges. Az érdekessége, hogy jön egy új isten, aki azt akarja, hogy őt szeressék az emberek. Elég agresszív istenről van szó, aki nekem nem kifejezetten szimpatikus – jegyzi meg a művész mosolyogva.
Kevesebb baj érhet?
Hozzáteszi: az antik Görögországban ez nem volt olyan meglepő, mint a ma emberének, a darab azt üzente, jó, ha betartjuk a szabályokat. Az emberek ma gyakran gondolják azt, hogyha valamit – mondjuk egy istent – tisztelnek, akkor kevesebb baj érheti őket.
– Az ember mindig küzd a vágyaival, amit elfojt, és gyakran nem meri senkinek sem elmondani, de kár lenne képmutatónak lenni és ezt nem bevallani. Ez a kettősség semmit sem változott az ókori Görögország óta – mondja Harsányi Attila.
A két főszereplő mellett Szegedi Dezsőt, Tenki Dalmát, Nádasy Erikát, Czakó Juliannát, Varga Zoltánt, Seres Ildikót és Máhr Ágit láthatjuk a Bakkhánsnőkben.