Helyi közélet

2016.05.20. 14:52

Mohóság

<em>A döntés, mint várható volt, nem alkalmas rá, hogy lezárja az ágazat sorsáról zajló vitákat</em>. Bujdos Attila írása.

A döntés, mint várható volt, nem alkalmas rá, hogy lezárja az ágazat sorsáról zajló vitákat. Bujdos Attila írása.

Az állam lesz a közoktatási intézmények működtetője és fenntartója az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslat értelmében.

A döntés, mint várható volt, nem alkalmas rá, hogy lezárja az ágazat sorsáról zajló vitákat.

A kormányzat képviselője szerint mostanáig az úgynevezett vegyes rendszerrel volt a legtöbb baj, vagyis ott, ahol az intézmény működtetője az önkormányzat, fenntartója viszont az állam. Ez kétségtelenül egy állítás, amiből a hatalom számára a kívánatos megoldásként a teljes államosítás következik.

Nem lényegtelen persze, hogy maga az állítás igaz vagy hamis.

A döntésről eddig véleményt nyilvánított szakértők, önkormányzati emberek szerint pont fordítva áll: ott volt a legtöbb baj eddig is, ahol mindenért az állam felelt. Volna. Mert a felelősségből adódó elvárásnak nem volt képes maradéktalanul megfelelni. És erre az állításra már tényleg nehéz lenne olyan logikai felépítményt emelni, hogy tehát akkor jöjjön a teljes államosítás, mindenkinek úgy lesz a legjobb.

Az értelmezés szabadságát a tények ebben az esetben is korlátozzák, vagyis olyan nem lehetséges, hogy mindenkinek igaza legyen. Tény viszont, hogy a közoktatásból az államosítást követően mára igen komoly összegek hiányoznak – a kormányközeli kutatócég embere a köztévében például százmilliárdról beszélt. És nem látni, hogy lesz rá pénz, és honnan, ha mindent államosítanak, így a több mint 900, ma még vegyes iskola összes gondja is az állam nyakába szakad.

És ez az egész, idáig, még mindig csak arról szól, milyen keretek között működjék a rendszer, és kevésbé arról, hogy az állami mohóság eredményességét igazolja-e bármi. Tény a múltból, remény a jövőből. Mi bizonyítja, hogy volt értelme az eddigi államosításnak, van-e felmérés, amelyben jobban teljesítettek azóta a magyar tanulók. Mert ez lenne a fontos: megadja-e a közoktatás a korszerű, piac- és versenyképes, nemzetközi rendszerben is hasznos tudáshoz jutás esélyét mindenkinek. Vagy szedje össze mindenki magának, ahogy tudja, amennyi időt és pénzt képes erre rászánni. Ha azon múlik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában